Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bästa stolarna i 9-3 och 9-5 komfortmässigt?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547

    Bästa stolarna i 9-3 och 9-5 komfortmässigt?

    Tänkte ifall ngn kunde hjälpa mig att reda upp i stolsdjungeln. Skriver först som jag tror, och sedan får ni rätta mig och tillägga samt tycka vilka som är skönare än de andra.

    Som jag fattat det så har alla tidiga 9-3 och 9-5 lika framstolar. För 9-5 gäller detta 98-01 för både tyg och läder (plus den perforerade fläktvarianten)

    02 kom nya både tyg och skinn (inga fläktar längre). När och vad hände därefter? Jag vill minnas att när jag körde en 9-5 Aero -02 så hade den mkt skönare stolar än brorsans 00:a med fläktar. Är textilstolarna lika sköna som läderstolarna?

    9-3OG följde väl samma, fast har inte de en helt egen Aerostol från -01? Och hur värderar ni dess komfort med övriga?

    Jag har helt enkelt suttit i för få bilar för att kunna jämföra alla, så jag tänkte höra vad ni andra anser?

    Och sedan kan man ju också jämföra de bästa 9-3 och 9-5 hur de står sig mot 9000 Aero-stolarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Stoppningen i 02> sportstolarna är väl densamma. Sen är det väl en smaksak om man vill ha skinn eller textil !

    De platta skinstolarna är inte bra vid aktiv körning, du gilder till höger o vänster hela tiden.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    Då platta stolarna från 98-01 är ren katastrof tycker jag personligen. Därför köpte jag nyligen sportstolar från en 05:a Dom är som att och dag komfort.
    Summsumarum. Ska du ha stolar i en 9-5 så är de från 02 och framåt med sportstlar som gäller.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Men det finns alltså sportstolar av samma utformning fast i textil också? Är det i så fall standard i alla från -02, att de har samma utformning oavsett snikigaste linear till Aero? Och blev det fler förändringar efter -02?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    DEssa kom baar på aero och vectro. Alltså så kan du fortfarande få en 06 linear med dom "gamla" stolarna. Alla sportstorla dock vare sej det är tyg eller skinn eller halvskinn har det mer skålade skummet
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Och jovisst fanns det väl ventilation i -02 och framåt? Har såna stolar i min nämligen ..

    Och de, alltså sportstolarna Vector/Aero, måste vara de absolut skönaste stolarna som gjorts! Har aldrig suttit i ngt bättre iaf! Även om jag gillar Viggens lilla dyna vid knäna..
    Andreas Johansson
    To crash with a Volvo is extremely safe - If you're in a Saab!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    18
    sportstolarna i min vector-02 är inte så himla dumma alls faktiskt... kan rekommenderas varmt.
    -saab 9-5 2.3t SC -02-

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av AddeColciago
    Och jovisst fanns det väl ventilation i -02 och framåt? Har såna stolar i min nämligen ..

    Och de, alltså sportstolarna Vector/Aero, måste vara de absolut skönaste stolarna som gjorts! Har aldrig suttit i ngt bättre iaf! Även om jag gillar Viggens lilla dyna vid knäna..
    Förstår att du aldrig har suttit i en 9000 aero. Där är iaf dom bästa stolarna enligt mej. Men därefter kommer klockrent sportstolarna i 9-5
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    655
    Passar 04 - 05 sportstolar i en 00?

  10. #10
    Allting går att lösa, frågan är bara hur mycket man tid man vill lägga.

    Vad är dina förutsättningar? Manuella? El m minne? El utan minne?

    Kolla här för mer info om stolsbyte !

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121484

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 415
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Passar 04 - 05 sportstolar i en 00?
    I princip plug and play, el vs el helt ok, manuella vs el = struligt, det ända som inte funkar är bältespåmminelsen, men jag är stor nog att bedömma när jag skall ha bälte så jag skiter i att den inte lyser.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    Bara ett litet tillägg:

    -02 Aero fanns med fläkt men man fick dom gamla platta stolarna.



    Min bil där jag numera bytt till ett par sportstolar i helskinn men tyvärr utan fläkt.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Och 9-5 sportstolar vs. 9-3 Aerostolar 01-02 (vilka jag antar är ett arv från Viggen, eller?)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Och 9-5 sportstolar vs. 9-3 Aerostolar 01-02 (vilka jag antar är ett arv från Viggen, eller?)
    Stolarna i 9-3 Aero är identiska med de i 9-3 Viggen. Personligen tycker jag att sidostödet är bättre i 9-3 Aero/Viggen, men de är för smala för min smak.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    195
    Jag tycker att om man inte ska ut och busa på bana så är inte de gamla stolarna så illa pinkade ändå. Körde 190mil för att sedan ut och vandra i fjällen utan att få ont i ryggen eller vara trött i den när vi började vandra.
    Och det tycker iallafall jag är rätt okej. men som sagt något skruvstäd är det ju inte.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121
    9-3 Aero/Viggen VS 9-5 sportstolar.

    Personligen gillar jag 9-5:ans om man skall åka långt pga lite mjukare och bredare sittyta.

    Vid aktiv körning blir valet 9-3 Aero/viggen pga de lite smalare sitsen och ryggen som gör att man sitter tightare.


    För att reda ut begreppen lite.

    9-5 M98-M01 Alla stolar har samma form

    9-5 M02-M07 Alla utom vector, Aero har den platta modellen. Fanns vissa tillvalspaket för att få sportstolar. Vanligast är kombinationen textil och skinn. Sedan är de inte i plysch längre utan lite grövre tyg.
    M04 kom tvåfärgat skinn till Aeromodellerna som tillval
    M06 har fått lite andra klädselfärger bla tvåfärgat tyg med dekorsträck i

    M98-M01 Flätmodellen även M02


    M02-M07 (OBS färgsättning ej fabriksmässig)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    M04 kom tvåfärgat skinn till Aeromodellerna som tillval
    Tvåfärgat skinn var standard på 9-5 Aero M/04.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Är det verkligen samma sportstol under ytan på 9-5'an om man jämför hel-tygstolen och tyg-skinn/skinnstolen???

    Jag har haft den skinn/tyg klädda i vectorn, och nu helskinn i aeron, men jag tycker den helt tygklädda i tex 06'orna känns betydligt stummare i sidorna, man sitter mer fast i dem jmf med de jag har haft...

    Stolen i vectorn o aeron känns mjuka. Dock jävligt sköna och man kör lätt 150 mil i ett svep i dem utan problem. Jag vet. Jag har tetstat...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    M04 kom tvåfärgat skinn till Aeromodellerna som tillval
    Tvåfärgat skinn var standard på 9-5 Aero M/04.

    Mvh

    KK
    tell me about it som beställde svart enfärgat och fick den eländigt fula ljusgråa två-färgat...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 180
    Lyfter lite.

    De har väl aldrig varit samma stolar i 9-3 o 9-5 eller?. Chassina passar iaf inte. De sämsta stolarna sitter i linear 9-3SS 03-04. Skinnstolarna i ARC;n är INTE bättre. Inget sidostöd, samt att man sjunker ner i stolen efter en stund. Blir svettigt även i tygstolen. Fast tanten har ju lite bredare(snyggare) ändalykt än man själv har.

    De skönaste stolarna sitter i Aero från MY02 o framåt. 9k-aeros med läderlappsfåtöljerna e minst lika bra. Exportstoppningen i ungarnas 9k-skinn e också helt underbart och mycket komfortabelt. Nästan i klass med läderlappsmodellen.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Ohm i stolarna för airbag OG9-3
    Av KNAK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 15:05
  2. [LÖST] Kort, Svårt att nå pedalerna NG900/OG9-3
    Av aros i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •