Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Hög oljeförbrukning OG9-5 B235E -98

  1. #1

    Hög oljeförbrukning OG9-5 B235E -98

    Jag har haft min bil på lagning då ratten har skakat, när detta fel skulle åtgärdas så ledde det ena till det andra.
    När bilmekanikern skulle provköra bilen tyckte han att turbon var kass att den inte var lika pigg som e 2.3t ska vara. Därtill hör även att oljelampan började lysa och att oljan var slut. Denna fyllde jag på för två månader sedan så det läcker ju från någonstans.

    Nu sa bilverkstaden att jag var tvungen att byta turbo och helst av allt hela motorn pga av att oljan hade läckt.

    Min fråga är: är detta nödvändigt, vad kan det vara för fel på motorn, den ska in på tisdag igen för lagning så jag är tacksam för svar om någon vet ngt?

    Mvh Markus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Det har jag aldrig hört förut, man byter ju inte motorn bara för att det läcker olja. Då byter man väl packningen där det läcker.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  3. #3
    Tycker det låter lite skumt det där
    Hör med en annan verkstad så kanske du får ett vettigare svar, byta hela motorn för oljeläkage låter lite safftigt

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Oljeläckaget behöver ju inte vara på det sättet att den läcker ut olja och lämnar klet på marken. Utan troligen är VV dålig och skickar ut en mängd olja med avgaserna. Då brukar även turbon kunna stryka med.

    Be att få anledningen fastställd innan du går vidare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Vad menar du med VV?

    Å sen stämmer det att det inte lämnar några spår efter läckage, det finns inga märken på min parkeringsplats.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Vad menar du med VV?

    Å sen stämmer det att det inte lämnar några spår efter läckage, det finns inga märken på min parkeringsplats.
    Vevhusventilationen. Det som den förlängda motorgarantin gäller.

    Sök på forumet så kommer du hitta en hel drös med trådar angående detta.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Finns en hel del att läsa om just VV (vevhusventilation)
    Sökte på just det och fann en hel del...kolla själv så får du säkert en uppfattning om vad det hela handlar om

    Sök på vevhusventilation

    http://forum.saabturboclub.com/search.php

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Vad är felet på min 2.3T 9-5 98:a?

    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Jag har haft min bil på lagning då ratten har skakat, när detta fel skulle åtgärdas så ledde det ena till det andra.
    När bilmekanikern skulle provköra bilen tyckte han att turbon var kass att den inte var lika pigg som e 2.3t ska vara. Därtill hör även att oljelampan började lysa och att oljan var slut. Denna fyllde jag på för två månader sedan så det läcker ju från någonstans.

    Nu sa bilverkstaden att jag var tvungen att byta turbo och helst av allt hela motorn pga av att oljan hade läckt.

    Min fråga är: är detta nödvändigt, vad kan det vara för fel på motorn, den ska in på tisdag igen för lagning så jag är tacksam för svar om någon vet ngt?

    Mvh Markus

    Var det två månader sen du kollade oljan?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Om nu turbon verkar dålig så kan det ju vara den som är slut helt enkelt. Då kan det ju vara så enkelt att det är turbon som släpper igenom olja till avgasröret eller insuget så olja försvinner på det viset. Nu vet jag inte hur långt bilen har gått men antagligen har turbon blivit ut sliten pga vanligt slitage och kanske inte kylt den tillräckligt efter lite hårdare körning. Eller för att motorn druckit lite olja genom vevhusventilationen och att oljenivån blivit för låg och turbon inte fått tillräcklig smörjning.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000
    Sen är det väl även så att det inte längre finns någon 9-5 -98 som omfattas av den förlängda motorgarantin...
    Fredrik J

  11. #11

    Min bil dricker olja.

    Ja som sagt min 9-5 98:a dricker olja som en annan bil dricker bensin mer lr mindre...jag har gjort uppdateringen på vevhusventilationen, men den tycks nästa dricka mer för detta. Det är så pass mkt olja att det inte finns en chans att det skulle läcka , så min fråga är vad det kan vara för fel är det turbon, lr är det hela motorn som måste bytas

    Mvh Markus

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Testa att söka ibland alla 100 tals trådar som behandlar detta... Finns flertalet trådar att gå igenom till att börja med...

  13. #13

    Check engine lampan lyser konstant!

    Min check engine lampa lyser konstant efter att vi drog av spjällhusgivaren å sen satte dit den igen...Varför detta, ngn som vet???

    Bilen är en 9-5 98:a 2.3 T

    Markus

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Check engine lampan lyser konstant!

    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Min check engine lampa lyser konstant efter att vi drog av spjällhusgivaren å sen satte dit den igen...Varför detta, ngn som vet???

    Bilen är en 9-5 98:a 2.3 T

    Markus
    Lossa minuspolen på batteriet, vänta nån minut, sätt tillbaka minuspolen o provstarta. Nollställning av systemet alltså.. Annars får du väl åka till vekstad o be dem kika!

    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #15
    Ja det har vi gjort nu två ggr a tio minuter...men det hjälpte inte å sen skulle jag kolla när ja satte den på viloläge å se hur många ggr engine lampan lös...men den lyser ju konstant på on läget med

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Min bil dricker olja.

    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Ja som sagt min 9-5 98:a dricker olja som en annan bil dricker bensin mer lr mindre...jag har gjort uppdateringen på vevhusventilationen, men den tycks nästa dricka mer för detta. Det är så pass mkt olja att det inte finns en chans att det skulle läcka , så min fråga är vad det kan vara för fel är det turbon, lr är det hela motorn som måste bytas

    Mvh Markus
    Läs denna tråd från sidan ett: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Ja hela samhället är nertyngt utav dessa "oljeholister"

    Usch då!
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Vad ja vet så brukar de vara nåt fel på bränslesidan. polaren hade samma problem, med det slutade efter ett tag
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  19. #19

    check

    Har den monne löst på limp home ?
    En spärr som låser gasviren till spjället så
    man kan manuellgasa om styrsystemet har problem
    med nåt givarsvar typ lägesgivare spjällhus.

    Återställning limp home finns beskrivet på forumet.

    mvh
    loca

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Check engine lampan lyser konstant!

    Citat Ursprungligen postat av Club_Maccan
    Min check engine lampa lyser konstant efter att vi drog av spjällhusgivaren å sen satte dit den igen...Varför detta, ngn som vet???

    Bilen är en 9-5 98:a 2.3 T

    Markus
    Tja. Min kompis hade samma problem med sin 9-5:a - 00. Han fick åka till saab och nollställa den. Tror det kostade runt 5-600:-.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  2. Toppackning 9-5 b235e -02
    Av breakdown89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 21:37
  3. ECU-bin till 9-5 B235E M1 EU
    Av segfault i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:23
  4. 9-5 2.3 B235E
    Av Steffo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 02:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •