Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Stort problem!!! Hjälp T7 motor!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315

    Stort problem!!! Hjälp T7 motor!!

    Hej behöver hjälp!

    Jag har en 9-3 aero 01a. Steg 3+ sen 2,5 år tillbaka. Idag monterade jag in ett öppet filter istället för mitt sportfilter insats.

    När jag sen va ute o provkörde i 1,5h så funkade allting kanon utom när jag skulle gasa en sista gång på motorvägen, då ryckte den till och gick plötsligt mycket segare, och sen lyser motor lampan konstant. Jag antar att det är limp home läget? Problemet är att när den var i limp home så hade jag knappt non tomgång, den gick oroligt och den stannade när jag släppte gasen.

    Jag for hem kollade, LMM, den är OK, stiften och kasetten ok, den tänder på alla cylindrarna och alla vacum slangarna är ok, dom är t.om bytt för 2 veckor sen. Efter jag kollat detta så nollställde jag motor lampan genom batteri poolen, sen provkörde jag bilen och då funkade den kanon ett tag, men sen sama sak igen!! dock så orkar den stå på tomgång, den dör inte men går inte rent och har tappat mycket i kraft.

    vad är felet? kan en bra gissning vara spjällhuset?

    mvh Mattias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 673
    Pröva att slänga på orig. filterboxen med filter, funkar allt då har du svaret.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Pröva att slänga på orig. filterboxen med filter, funkar allt då har du svaret.
    Kan det va ett öppet filter som gör det? hur sjutton är det möjligt, filtret är ju kanon och det gör ingen skillnad att köra utan lmm inkopplad eller ej. För två veckor sen pajade min LMM pga mitt insats filter och då fungerade min bil kanon även fast lmm inte va inkopplad, men nu funkar den lika dåligt ändå även fast lmm är urkopplad

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    578
    Om inget har hänt fram tills idag när du monterade öppet filter så har du kanske svaret redan där. Din LMM gillar nog inte öppet filter alls.

    Så vitt jag vet så kan man inte se om stiften eller DI är kass.
    Men kör in till Saab och be dem kolla felkoden med Tech 2.

    Edit: Tvättade ett litet filter som har legat i garaget här hemma ett tag. Det såg fortfarande rent och fin ut till jag sprejade avfettning och sköljde rent det. Det rann svart skit ur filtret.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Om inget har hänt fram tills idag när du monterade öppet filter så har du kanske svaret redan där. Din LMM gillar nog inte öppet filter alls.

    Så vitt jag vet så kan man inte se om stiften eller DI är kass.
    Men kör in till Saab och be dem kolla felkoden med Tech 2.

    Edit: Tvättade ett litet filter som har legat i garaget här hemma ett tag. Det såg fortfarande rent och fin ut till jag sprejade avfettning och sköljde rent det. Det rann svart skit ur filtret.
    Mitt filter är i och för sig väldigt skitigt

    Men altså försklar då varför bilen går lika dåligt inkopplad eller ej inkopplad LMM. Den borde fungera dom sen sak när LMM inte är inkopplad. Det gjorde den förra gången jag kopplade ur den.

    kan de inte va spjällhuset? det är dom symtomen? det är ju ett normalt fel på sabb t7?

    Stiften ör bytta förra veckan funkar kanon BCPR 7ES-11

    Dom är ju vita alla stiften så då tänder ju bilen på alla cylindrar, borde inte det innebära att kasetten funkar dom den ska då?

    edit igen: En sak till, varför kommer inte problemet direkt när jag kör bilen? kan ju dröaj en timme i´bland och nu sist så dröjde det 20min. Jag kör hårt, jag laddar stenhårt och jag kör normalt, men båda gångerna har det kommit när jag relatiivt lungt, accar ganska normalt upp. Kan det vara något med motorn eller turbon som är trasigt? eller spjällhuset som inte orkar?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Om inget har hänt fram tills idag när du monterade öppet filter så har du kanske svaret redan där. Din LMM gillar nog inte öppet filter alls.

    Så vitt jag vet så kan man inte se om stiften eller DI är kass.
    Men kör in till Saab och be dem kolla felkoden med Tech 2.

    Edit: Tvättade ett litet filter som har legat i garaget här hemma ett tag. Det såg fortfarande rent och fin ut till jag sprejade avfettning och sköljde rent det. Det rann svart skit ur filtret.
    Mitt filter är i och för sig väldigt skitigt

    Men altså försklar då varför bilen går lika dåligt inkopplad eller ej inkopplad LMM. Den borde fungera dom sen sak när LMM inte är inkopplad. Det gjorde den förra gången jag kopplade ur den.

    kan de inte va spjällhuset? det är dom symtomen? det är ju ett normalt fel på sabb t7?

    Stiften ör bytta förra veckan funkar kanon BCPR 7ES-11

    Dom är ju vita alla stiften så då tänder ju bilen på alla cylindrar, borde inte det innebära att kasetten funkar dom den ska då?

    edit igen: En sak till, varför kommer inte problemet direkt när jag kör bilen? kan ju dröaj en timme i´bland och nu sist så dröjde det 20min. Jag kör hårt, jag laddar stenhårt och jag kör normalt, men båda gångerna har det kommit när jag relatiivt lungt, accar ganska normalt upp. Kan det vara något med motorn eller turbon som är trasigt? eller spjällhuset som inte orkar?

    ingen som vet? snälla!!! plz

  7. #7
    Hej du nollställde sa du men gjorde du så här då???

    Se länk


    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

    Se längst ner limp home reset

    Efter detta ska du nollställa med batteriet
    9-5 2.0t steg 2 -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Hej du nollställde sa du men gjorde du så här då???

    Se länk


    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

    Se längst ner limp home reset

    Efter detta ska du nollställa med batteriet
    Kan inte och vill nog inte heller

    edit: har provkört nu 3 ggr och varje gång har den gått i sk limphom med motorlampan, när jag laddar som mest och verkligen belastar bilen hårdast. Den löste ut 2ggr på 2anx växel från 20km/h upp till typ 5000varv, och sen 1ggr på 5anx växel från 100km/h plattan i botten.

    Får bilen för mycket luft ioch med öppet filter så att bränslet inte hänger med istället? för en mycket piggare nu med ett helt annat bottenvrid nu med öppet filter. Det är org spridare och pump.

    Eller kan det vara urluftningsventilen?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495
    jag skulle tipa på att det är DI kasetten som börjar ge sig. Blir för många spikningar när du drar på. Har själv varit med om detta. Bilen dog i 120km/h och då hade jag nästen fulla motorvarm på 3an.
    Men man slutar ju aldrig att chokeras när det gäller bilar kan ju vara istort sett vad som helst nuförtiden

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    jag skulle tipa på att det är DI kasetten som börjar ge sig. Blir för många spikningar när du drar på. Har själv varit med om detta. Bilen dog i 120km/h och då hade jag nästen fulla motorvarm på 3an.
    Men man slutar ju aldrig att chokeras när det gäller bilar kan ju vara istort sett vad som helst nuförtiden
    OK det vore ju kanon för jag får ju gratis DI

    Ska ringa saa imorgon och be dom läsa ut felkoden, kan felkoderna indikera om DI är felande?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    495
    om dom kör bilen o gasar så ser dom ju hur mycket spikningar du får. Vet ej det sparas som nått fel sen. Medela gärna hur det blir sen.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    om dom kör bilen o gasar så ser dom ju hur mycket spikningar du får. Vet ej det sparas som nått fel sen. Medela gärna hur det blir sen.
    OK tackar, för jag körde till bion nu i kväll och då körde jag ganska hårt, då började den lysa när jag körde lungt hehe! Men skillnaden nu är att motor lampa lyser som vanligt men bilen har nu i stort sett stabil tomgång men den är fortfarande lite svag på laddtryck och höga varv så jag törs inte varva eller köra hårt med den. Fortfarande DI kassetten måntro?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 3,0t v6 -99 Motor/El Problem!!!!! HJÄLP!!!
    Av RMasiello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 23:49
  2. Stort problem med Check Engine lampan
    Av Flaskan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 07:45
  3. Rengörningsmedel för motor och bränslesystem stort Nej?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 09:31
  4. Saab 9000 turbo -87,,.. stort problem.
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •