Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: B234 LH 2.2 som spikar vid minsta belastning.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149

    B234 LH 2.2 som spikar vid minsta belastning.

    Hejsan.

    Har en B234T som bråkar, spiklampan på APC:n börjar blinka som den vill nästan. Ibland kan en fullgas acceleration gå utan ett blink (sällan) men oftast så blinkar den som galen redan vid laddtryck från 0,3bar. Så skall det ju inte vara =(

    Lite fakta, styrsystemet är LH 2.2 med grönisar och anpassat chip av årsmodell 1986, inte chipet då utan LH:et. Har provat byta tillbaks till originalbox och originalspridare men felet är precis det samma.
    Kopplade grönisarna till originalboxen så den fick helt absurt mycket bränsle och då gick det någorlunda men "bluddrade" mest hela tiden, orkade inte tända fick allt för mycket bränsle. Men spiklampan blinkade inte, så löjligt mycket bränsle verkar hjälpa

    Provade också med att byta LMM till en annan men den beter sig precis lika, vet inte vilka ohm LMM:en är ställd på men oberoende vad den är inställd på så ska det ju knappast spika vid under 0,5bars laddtryck.

    Började fundera på ifall det kunde vara btr:en som gett upp men det låter ju nog otroligt långsökt, dom brukar ju inte gå sönder på sånt sätt utan membranet brukar väl börja läcka in bensin till insuget då.

    Motorn är annars inte riktigt den som styrsystemet är avsett för utan en B234 långis med korttopp och 86:ans kammar. Som snigel sitter en TD04 16T med 7cm² avgashus som är rejält portat. IC är en iveco modell så stor som det ryms med bara lite kapande i bilen. 3" rör sitter också fram till bakaxeln. Jag tycker att denna motor borde vara mera bränsleeffektiv än den B202 som styrsystemet är avsett för och därmed så skulle den klara sig bra med LH:et som styrsystem. LH mäter ju bara hur mycket luft motorn suger i sig, sen om det är en 2liters eller 2,3:a är väl skit samma enligt min logik.

    Har någon något förslag vad det kan röra sig om för jävligt fel? Kompressionen i motorn är ok fastän jag hade sån tur att klacken på kamdrevet till insugskammen gick av och motorn snurrade med insugskammen ståendes stilla. Kul =( Men som sagt kompressionen är OK i alla byttor så jag tänker inte skruva av toppen ifall ingen lyckas övertyga mig om annat dvs..

    Det blev en ganska lång jävla utläggning men jag är ganska lång och just nu rätt så jävlig så det är jämnt.

    Förslag?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Jag tycker att det borde spela roll om det är en 2.0:a eller 2.3:a, men om det verkligen gör det vet jag inte. Hur ser stiften ut? Rätt gnistgap? Kollat tändkablar osv, ingen som skruvat i APC boxen?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Jag tycker att det borde spela roll om det är en 2.0:a eller 2.3:a, men om det verkligen gör det vet jag inte. Hur ser stiften ut? Rätt gnistgap? Kollat tändkablar osv, ingen som skruvat i APC boxen?
    Skruvat i APC-boxen har det nog blivit gjort ja, eller mera lött egentligen. Men eftersom det inte blinkade för att indikera spik då motorn fick massor med bränsle (svartrök) så tycker jag att APC:n är liksom lite fri från misstanke fast det kanske bara är den som leker rövare. Eller mikrofonen på blocket kanske? Svårt att säga =(

    Tändkablar och stift är ok, stiften är nya med rätt/någorlunda rätt gap.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Har det funkat riktigt innan eller har det "alltid" varit sådär?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Har det funkat riktigt innan eller har det "alltid" varit sådär?
    Det har nog aldrig funkat riktigt 100 med detta styrsystem och motor, men det ska f*n gå att få att funka. Det funkade bättre innan och har bara blivit värre och värre nu, som sagt spikdioden kan vara som en jävla strobolight vid försiktig gasning med knappt något ladd alls. Ska gå och byta btr nu och se ifall de blir bättre...knappast...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Btr:en provbytt, samma fel kvarstår.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hej!

    Vad för tändningssystem?
    CD65R

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Brytarlöst med rotor och spole och grejer, det som sitter original på en 86:a. Borde kanske byta till DI och skulle göra det men jag tror inte att det löser mina problem?

    Tändningen är ställd på ursnälla 10 grader och själva strömfördelaren bytt för den gamla läckte vaacumgrejen på.

    Förslag?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Nja.. ser ut att du har lite problem med just detta.
    CA: 0,3 Bar är ju en punkt där man ska sänka tändning

    Sen kan du inte ta o ställa in tändning effter som på en B202.
    Motorgeometrin på en 2,3 är ju inte samma, inte samma hastighet på kolven runt ÖDP o blir ju alltid problematisk att ha PPP rätt.

    Testa o ställ in tändning för testets skul utan att vaccum/tryckstyra den på runt 5 grader.. (svårstartad) med testa o kolla hur den laddar då.
    (Ha bilen på en nedförsbacke för att starta den med högre motorvarv om den inte vill - fast den borde starta med startmotor med)
    CD65R

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Nja.. ser ut att du har lite problem med just detta.
    CA: 0,3 Bar är ju en punkt där man ska sänka tändning

    Sen kan du inte ta o ställa in tändning effter som på en B202.
    Motorgeometrin på en 2,3 är ju inte samma, inte samma hastighet på kolven runt ÖDP o blir ju alltid problematisk att ha PPP rätt.

    Testa o ställ in tändning för testets skul utan att vaccum/tryckstyra den på runt 5 grader.. (svårstartad) med testa o kolla hur den laddar då.
    (Ha bilen på en nedförsbacke för att starta den med högre motorvarv om den inte vill - fast den borde starta med startmotor med)
    Du har rätt i att det skiljer lite på vevgeometrin men 10 grader tycker jag att det borde fixa. Men jag ska prova trixa lite med tändningen också, kanske det är där som felet gömmer sig. Hoppas, men det blir imorgon. Nu ska jag och dricka ÖL

    Tack för hjälpen såhär långt!

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Är det alltså gamle analoga APCn vi pratar om? Tycker i så fall det låter som feldekteringar av spik. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle (det "spikade" vid väldigt låga tryck, mest hela tiden, osv), då var det glapp i något kontaktstycke. Minns inte exakt vart dock... var ett tag sedan.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Jag tycker att det borde spela roll om det är en 2.0:a eller 2.3:a, men om det verkligen gör det vet jag inte. Hur ser stiften ut? Rätt gnistgap? Kollat tändkablar osv, ingen som skruvat i APC boxen?
    Skruvat i APC-boxen har det nog blivit gjort ja, eller mera lött egentligen. Men eftersom det inte blinkade för att indikera spik då motorn fick massor med bränsle (svartrök) så tycker jag att APC:n är liksom lite fri från misstanke fast det kanske bara är den som leker rövare. Eller mikrofonen på blocket kanske? Svårt att säga =(

    Tändkablar och stift är ok, stiften är nya med rätt/någorlunda rätt gap.
    Syftade mer på om pottarna var skruvade på, skruvar man på k-potten? så sänker/höjer man ju spikningskänsligheten.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Är det alltså gamle analoga APCn vi pratar om? Tycker i så fall det låter som feldekteringar av spik. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle (det "spikade" vid väldigt låga tryck, mest hela tiden, osv), då var det glapp i något kontaktstycke. Minns inte exakt vart dock... var ett tag sedan.
    Jepps det är den gamla analoga APC:n, pillade med tändningen idag och det blev nog bättre men inte riktigt 100 ännu. Den lider nog av misständningar nu också tyvärr, får pilla och fila lite så blir det kanske bättre.

    Återkommer.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Fortfarande problem....

    Tycker att jag har alldeles för mycket olja i tryckrören så jag har lite smått börjat misstänka att turbon läcker olja på kompressorsidan som åker in i förbränningen och drar ner oktantalet radiaklt och därmed så spikar det.

    Låter lite långsökt men... Turbon är ändå nästan sprillans och såå mycket olja är det inte i tryckrören tyckte jag. Kan iof. ha hänt att en av de tidiga prototyperna jag hade på oljreturen var för tät och därmed slapp inte oljan att rinna undan. Det verkar nog långsökt men jag tycker jag börjar ha gått igenom det mesta nu.

    Bensin får den, tändningten stod på 5 grader nu senast och ändå kan det spika vid ~0.8bar. Har givetvis inte provat så mycket, är ju inte direkt hälsosamt att åka runt och spika med nya fina motorn fastän det är i felsökningssyfte.

    Finns det att köpas någonstans nya tätningar till volvos TD04 serie? Modell 16T.

    Vevhusventilationen är inte ledd till insugssidan för att utesluta den men det ångar inget ur den heller. Nya kolvar och honat block = tätt.

    Någon som "renoverat" en turbo själv hemma? Alltså bytt tätningar?

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Lite långskott....:

    -Är knacksensorn dragen med rätt moment?
    -Provbytt sensorn?
    -Kikat på kablarset till sensorn? minns jag rätt är detta skärmat och det är ju rätt viktigt att kablarna inte blir "störda".

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Lite långskott....:

    -Är knacksensorn dragen med rätt moment?
    -Provbytt sensorn?
    -Kikat på kablarset till sensorn? minns jag rätt är detta skärmat och det är ju rätt viktigt att kablarna inte blir "störda".
    Jodå sensorn är dragen med "någorlunda" rätt moment Hade lös den och satte fast den igen nyligen så momentet var rätt innan men nu rymdes jag inte dit med momentnyckel, så den sitter med någorlunda rätt moment nu bara.

    Sensorn har jag inte provbytt, kanske skulle kunna göra det bara för att...

    Kabelarslet till sensorn kollade jag så det är någorlunda helt. Någon märkvärdig skärmning såg jag inte till men tror det är ok. Kan titta lite på det också sen vid tillfälle.

    Tack för inputen..

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149


    Tydligen är td04:orna uppbyggda såhär, undrar om man vågar plocka upp den för att se ifall man kunde hitta någon tätning där som är dålig?

    Volvo borde ju saluföra reservdelar?
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Minsta hjulstorlek OG9-5 2,3t BioPower-08?
    Av HeRmAN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-11-02, 20:32
  2. minsta tum på aero?
    Av classic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 22:00
  3. Uppgradering av minsta standardstereon?
    Av qubze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 16:29
  4. spikdioden blinkar vid minsta belastning...og900.. HJÄLP!
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 09:19
  5. Vad é minsta dim. på vinterfälgar till 9-3 SS -03
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •