Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skumt accelererande bränsleförbrukning...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Skumt accelererande bränsleförbrukning...

    Jag har en 9-5:a som sista dagarna börjat dricka orimligt med soppa, alt har ngt fel på både tankmätare och SID...

    Igår kväll hade jag en SID som sade 244 km till tom tank (D.T.E) och jag nollade då färdräknare. Nu har jag kört 49 km och SID:en tycker att jag har 90 km till tom tank... någonstans har ca 10 liter soppa "försvunnit".

    Dock så är snittförbrukningen på SID:en som den brukar (runt 11,4 l/100 km).

    Står man på tomgång i läge P på automaten så minskar D.T.E. på SID:en med ca 1 km/40 sekunder. Det fenoment har jag aldrig sett förut, åtminstone inte att det sjunker så snabbt...

    Tankmätaren sjunker också snabbare än normalt men stiger till rimlig nivå när man tankar...

    Några ideér vad det här kan bero på? Givare?

    /Johan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659
    mät vid tankning en gång så ser du ju om den drar orimligt mycket soppa...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    siden kan va jäkla skum ibland, liter inte mycket på den.

    min stod 10,4L/100km och nått 600KM DTE

    så la jag mig på motorvägen och gled sådär 5-6 mil så nollade siden först och då sa den ca 8L/100km men typ 610KM DTE, och då hade jag knappt kört mer än 5-6 km .

    hur mycket soppa bilen drar märker du bäst genom att anteckna miltalet och hur mycket soppa du tankar vid varje tillfälle, så har du snart en mer "riktig" siffra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    siden kan va jäkla skum ibland, liter inte mycket på den.

    min stod 10,4L/100km och nått 600KM DTE

    så la jag mig på motorvägen och gled sådär 5-6 mil så nollade siden först och då sa den ca 8L/100km men typ 610KM DTE, och då hade jag knappt kört mer än 5-6 km .
    Vad är det som är så konstigt med det där? Den beräknar ju DTE beroende på hur mycket soppa du har i tanken, och hur du kör just nu. Eftersom du sedan körde snålare så räcker ju bensinen längre, eller hur? Därav kan du komma ett par kilometer och ändå ha längre kvar till tankningen. Vet dock inte EXAKT hur den räknar,

Liknande ämnen

  1. Skumt el-fel i min 900 -96
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 15:57
  2. ...skumt fel...
    Av v4se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •