Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad är luftrör?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315

    Vad är luftrör?

    Hej! jag ska montera ett öppet JR filter met avskärmning i min bil imorgon, en T7 9-3 aero.

    När jag var in på speedparts hemsida nyss och skulle skriva ut monteringsanvisningen för filtret så såg jag att man kunde köpa ett luftför till T7 9-3 för 189kr

    "Luft för og9-3/ng900 för bilar med högt effekt uttag" 189kr.

    Vad är det för luftför, vart ska det sitta och vad avser höft effekt uttag? jag har själv steg 3+/4, ca 300hk i min bil.


    edit! En sak till jag behöver ha reda på, det snackades i en tråd att en kille löst sitt laddtrycksproblem genom att byta en backventil vid LMM. Vart sitter den och hur ser den ut? (gärna bild snälla) ,jag har bara hittat en backventil i motor utrymmet och det är den vit/gula vid vevhuset vid oljestickan. Tycker nämligen att bilen känns lite slöare nu än förut, den spinner inte på 2anx växel längre och den går inte lika långt in på rött nu längre, den går knappt in där kanske typ 2mm , även fast motorn har nästan 300hk.

    Mvh Mattias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888

    Re: Vad är luftrör?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    När jag var in på speedparts hemsida nyss och skulle skriva ut monteringsanvisningen för filtret så såg jag att man kunde köpa ett luftför till T7 9-3 för 189kr

    "Luft för og9-3/ng900 för bilar med högt effekt uttag" 189kr.

    Vad är det för luftför, vart ska det sitta och vad avser höft effekt uttag? jag har själv steg 3+/4, ca 300hk i min bil.
    Antar att du menar detta:

    Gissar att det är för att koppla ifrån resonansburken i höger hjulhus om man ska sätta i insatsfilter. Om du ska köra med öppet, så behöver du antagligen inte det...

    Sedan är det ju en annan fråga varför man överhuvudtaget vill ha nåt annat än original pappfilter...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888

    Re: Vad är luftrör?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    En sak till jag behöver ha reda på, det snackades i en tråd att en kille löst sitt laddtrycksproblem genom att byta en backventil vid LMM. Vart sitter den och hur ser den ut? (gärna bild snälla) ,jag har bara hittat en backventil i motor utrymmet och det är den vit/gula vid vevhuset vid oljestickan. Tycker nämligen att bilen känns lite slöare nu än förut, den spinner inte på 2anx växel längre och den går inte lika långt in på rött nu längre, den går knappt in där kanske typ 2mm , även fast motorn har nästan 300hk.
    Kolla med Sebastian här på forumet. Han vet nog allt om det där numera.... Efter att ha spenderat nån månad med felsökning!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. byte av luftrör
    Av jimmymannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:46
  2. Borra låda och byta luftrör?
    Av MaxFLAK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 11:50
  3. Speedparts "luftrör" till 900/93 ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 23:28
  4. "Luftrör ska ej bytas på modell 2004 >"
    Av ESP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •