Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta främre yttre länkarmsbussning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42

    Byta främre yttre länkarmsbussning

    Krängde på nya däck idag och medan pappa brottades med däcken roade jag mig med att känna på framvagnen. Jag har lite vibrationer mellan 70 och 90 och när jag bromsar från hög fart (blev dock mindre med nybalanserade däck). Nu visade sig länkarmbussningarna vara mer än lovligt svampiga.

    Min fråga är, hur jäkliga är dessa rackare att byta?
    De bussningar jag syftar på är dessa, nr 1:


    (högra illustrationen, och till höger om cirkeln)

    Jag antar att det är en nr 18 på den här sidan jag ska ha.
    http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_900-93.shtml

    Jag reserverar mig för att jag kallar något för länkarm som kanske heter något annat. Jag lär mig aldrig vad de olika stagen i fram- och bakvagn heter. Jag är chassi-analfabet.

    Tack på förhand!

    /John
    Saab 900 Cab 2.0t -97

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Byta främre yttre länkarmsbussning

    Citat Ursprungligen postat av JohnL
    .

    Min fråga är, hur jäkliga är dessa rackare att byta?
    Har aldrig fått förmånden att byta dessa själv men lite tips och bilder kring bytet hittar du här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42
    Ahhh, underbar länk, precis vad jag behövde. Enkelt men tidsödande jobb alltså.

    /John
    Saab 900 Cab 2.0t -97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av JohnL
    Ahhh, underbar länk, precis vad jag behövde. Enkelt men tidsödande jobb alltså.

    /John
    Jag är ute o håller på att byta mina just nu, inne på en kafferast bara! Dock till Powerflex!!!
    Kan berätta om det är svårt, dock lär du behöva en press om du ska få ur den gamla utan att såga i den och för att få dit den nya... Såvida du inte köper powerflexbussningen som är tvådelad med en hylsa i mitten för 690 kr/par på Speedparts!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av JohnL
    Ahhh, underbar länk, precis vad jag behövde. Enkelt men tidsödande jobb alltså.

    /John
    Jag är ute o håller på att byta mina just nu, inne på en kafferast bara! Dock till Powerflex!!!
    Kan berätta om det är svårt, dock lär du behöva en press om du ska få ur den gamla utan att såga i den och för att få dit den nya... Såvida du inte köper powerflexbussningen som är tvådelad med en hylsa i mitten för 690 kr/par på Speedparts!

    // Tommy
    Jag trodde man brukade elda ur de gamla? Är ju skit samma om de smälter lite

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av JohnL
    Ahhh, underbar länk, precis vad jag behövde. Enkelt men tidsödande jobb alltså.

    /John
    Jag är ute o håller på att byta mina just nu, inne på en kafferast bara! Dock till Powerflex!!!
    Kan berätta om det är svårt, dock lär du behöva en press om du ska få ur den gamla utan att såga i den och för att få dit den nya... Såvida du inte köper powerflexbussningen som är tvådelad med en hylsa i mitten för 690 kr/par på Speedparts!

    // Tommy
    Jag trodde man brukade elda ur de gamla? Är ju skit samma om de smälter lite
    Jo, det kan man ju göra. Ska prova att elda ur en med gassvetsen för att se vad som händer! Annars går det rätt fort med en sticksåg..
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42
    Måste man både pressa ur de gamla och i de nya? I såfall får jag jag plocka ner armarna och skicka dem med pappa till hans jobb (där press finns).

    Är Powerflex mycket annorlunda i körkänsla? Annars är de ju både billigare per par och enklare att montera i än original.

    /John
    Saab 900 Cab 2.0t -97

  8. #8
    Jag tog en krafthylsa som passade innermåtten och sen en slägga gick snabbt och smidigt att få ut orginal bussningarna. Och powerflex är ju som sakt två delade så dom stoppar du dit på 2sek.

    /Mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Jag tod en hylsa som gick runt hela busningen på ena sidan och en liten hylsa lika stor som den inre hylsan på andra sidan. Sedan ner med det i skruvstycket och pressade ur bussningen. Fick dock såga upp lite i en av bussningarna! Men att få dit den nya bussningen tog väl typ 1 minut.

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42
    Sådär, då var bytet avklarat. Det tog ett par timmar, ett antal svordomar och ett skruvstäd som numera är ett plockepinn.

    Det var faktiskt mycket enklare än jag trodde, trodde att jag skulle behöva plocka ut drivaxlar och sådant för att komma åt. Det enda jag behövde göra var att lossa punkt 1,2,3 och 5 och sen var det inga problem. Bultar och muttrar satt förhållandevis lätt, bara lite 5-56 så lossnade de enkelt. Enda specialverktyget som behövdes var en T55-torxhylsa, lite väl stor för den normale hemmamekaren.



    De gamla bussningarna var enkla att få ut. Lite slägga, mejsel och såg så var de ute. Skulle nog inte rekommendera att elda ut dem, det är rätt mycket gummi och närmiljön lär stinka ett tag framöver.

    Att pressa i de nya var värre, tog en timme att hitta ett mothåll med rätt diameter, däremot hittade jag säkert fem föremål med exakt samma diameter som bussningen... Därefter gick det bra att pressa i en bussning, sen drog jag sönder skruvstycket. Det gick dock bra att få i bussning 2 medelst slägga, plankbit och könsord

    Jag använde vanliga bussningar som jag köpte på Meca, de hade dem hemma och jag kom på det hela igår eftermiddag när jag såg helgens fina väderleksprognos.

    Bilen blev bra mycket stadigare och ratten slutade skaka

    /John
    Saab 900 Cab 2.0t -97

Liknande ämnen

  1. Byta länkarmsbussning saab 9-3 aero og
    Av Robin899 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 11:55
  2. Svårt att byta Bakre Länkarmsbussning på en 9000 -96?
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 19:11
  3. Fastrostad mutter till främre länkarmsbussning
    Av the_eagle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 21:49
  4. Byte främre länkarmsbussning Bak?
    Av j-boy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •