Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Handbroms tar bara på vänster bak?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99

    Handbroms tar bara på vänster bak?

    Var på besiktningen idag med min og9-3 aero -01. Och det enda jag fick var en anmärkning på höger bak handbroms inte fungerade men däremot fungerade vänster bak utmärkt.
    Så jag gjorde ett ryck nu ikv och skulle fixa till det tar av båda bakhjulen och se på fan bara vänster tar. känner på vajrarna höger är kännbart lösare än vänster. Försöker spänna inuti "trumman" utan resultat. Är vajern utdragen och förstörd?
    Hur mkt skulle Saab ta för en sådan sak skulle ni uppskatta? Kanske tillochmed beläggen till handbromsen som är slut?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    det är ju inga jättebelägg så visst kan dom vara utslitna, mer troligt är dock att beläggen rostat loss från backarna, vanligt både på Volvo och saab. Nya backar kostar inte mycket och är ganska lätt att byta.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    ohfan? Vad kan en sådan insats kosta hos saab?

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Grout.
    ohfan? Vad kan en sådan insats kosta hos saab?
    Det vill du inte veta, jag lovar. Men bara backarna kostar 943 kr (tror jag det var, fråga ErikR han kanske kommer ihåg)! Biltema tar 159 kr för backarna och Mekonomen tar 70 kr för monteringssatsen. Blir liite billigare så att säga.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Å har de rostat som på polarens 9-3 01;a så blir det verkstadsbesök iaf. Visade sig att spännanordningen kärvat fast och vridit sig så det gick inte att peta in den. Avdragare modell lite större som drog loss hela skiten. Backar, spännare monteringsdetaljer m.m. fick inskaffas. Vajern klarade sig utan skador iaf. Fast den fick bada i rengöringsburken i nåra timmar så allt skit rann bort.

    Dyrt blev det. 3200:- totalt. 697:- för materialet. Fast då togs ju även andra sidan isär och smörjdes upp. För de va 4 backar i satsen. Gick på mindre än 30 minuter på höger sida.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    blev bara justering, dom tog 334:- ag tyckte d va okey :P

Liknande ämnen

  1. vänster infällbara elspegeln rycker bara lite
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 15:55
  2. Bara kalluft på vänster sida i kupé.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •