Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197

    Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret OG9-5 B235E

    Testade pappas bil i förregår kväll. Inte jätte hårt i mina aero ögon sett men det räckte tydligen.
    Dagen efter ringde en inte allt för positiv pappa och undrade va f_n vi hade gjort med bilen.
    Bolmar vit rök ur avgasröret när man kör. Ryker rätt mycket ur oljepåfyllningsröret när man står stilla.
    Övre slangen till vevhusventen var uppfläkt men den är nu bytt utan resultat förrutom minskat oljekladd utanpå motorn.
    Vit rök brukar ju betyda vatten.
    Komptestad 15,5-15,5-16-16,5 är väl rätt ok?
    Och topppakningen brukar väl inte säga upp sig på dessa.
    och kolvringarna borde väl också märkas på komptestet.
    Nästa som skall kollas är turbon men hur kollar man lättast denna.
    Skall prova att slita bort insugningsröret och kolla olja/vattenmängd där.
    Vad kan man annars kolla?

    Har ej märkt någon direkt förbrukning av varken olja eller vatten än.
    och oljan på stickan ser ut som olja skall.
    Höll på att glömma att det är en 95 2,3T -02 aut. std. 185hk
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Vad luktar röken? olja känns ganska tydligt på lokta´.

    Nästa som skall kollas är turbon men hur kollar man lättast denna.
    Lättast på 9-5 är att plocka av främre röret och känna på turbinen.
    Litet glapp får kännas radiellt (upp/ned), axiellt skall den inte glappa alls.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Gick och sniffade tills jag blev blå i huvudet. är lite osäker på lukten av olja eller glykol.
    men visst man kan väl göra en liten, liten liknelse med en kall lastbil eller traktor.
    Får låta den svalna efter förra testet så får främre röret bort.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Lekmansgissning:

    Vit rök = vatten

    Om toppackningen gått mot en vattenkanal, borde vattenbehållaren trycksättas utan h-vete och det kommer antagligen att lukta avgaser ur behållaren. Annars kommer ju vattnet in nån annanstans än via toppackningen. Då ligger nog turbon nära till hands, kanske?

    OBS! Jag är inte mekaniker, men jag kände att det verkade logiskt...

    [edit]
    Ryker rätt mycket ur oljepåfyllningsröret när man står stilla.
    Sätter en femma på topplockspackningen... Visserligen ryker det en del ur oljepåfyllningen original om bilen är kall, men inte jättemycket.
    [/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Lekmansgissning:

    Vit rök = vatten

    Om toppackningen gått mot en vattenkanal, borde vattenbehållaren trycksättas utan h-vete och det kommer antagligen att lukta avgaser ur behållaren. Annars kommer ju vattnet in nån annanstans än via toppackningen. Då ligger nog turbon nära till hands, kanske?

    OBS! Jag är inte mekaniker, men jag kände att det verkade logiskt...
    Tacksam för alla tips.
    Vet också om vit färg för vatten men det ryker mkt mer i oljepåfyllnningsröret.
    Om kylarsystemet skulle trycksättas så borde det gurgla a´la kokning och det gör det inte.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Tacksam för alla tips.
    Vet också om vit färg för vatten men det ryker mkt mer i oljepåfyllnningsröret.
    Om kylarsystemet skulle trycksättas så borde det gurgla a´la kokning och det gör det inte.
    Ta och öppna locket och sniffa lite. Om det är toppackningen så borde det onekligen lukta en hel del avgaser...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret

    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Komptestad 15,5-15,5-16-16,5 är väl rätt ok?
    Det låter väl ok om man ser det i procentsmarginaler, men 16,5 i komp kan det väl ändå inte ha varit? Det låter väldigt mycket för en sådan turbomotor.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret

    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Komptestad 15,5-15,5-16-16,5 är väl rätt ok?
    Det låter väl ok om man ser det i procentsmarginaler, men 16,5 i komp kan det väl ändå inte ha varit? Det låter väldigt mycket för en sådan turbomotor.
    Har för mig att B2x5 ligger runt 15 original. Men det kan ju kanske ligga med nån droppe vatten som minskar förbräningsutrymmet...

    Jag vill inte måla fan på väggen... Hoppas att det inte är toppackningen...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 682

    Re: Kraftigt vit bolmande rök ur avgasröret

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Komptestad 15,5-15,5-16-16,5 är väl rätt ok?
    Det låter väl ok om man ser det i procentsmarginaler, men 16,5 i komp kan det väl ändå inte ha varit? Det låter väldigt mycket för en sådan turbomotor.
    Har för mig att B2x5 ligger runt 15 original. Men det kan ju kanske ligga med nån droppe vatten som minskar förbräningsutrymmet...

    Jag vill inte måla fan på väggen... Hoppas att det inte är toppackningen...
    Tänk på att det är skillnad på kompressionsförhållandet och trycket i förbränningsrummet! Beroende på vad ni har mätt givetvis, men gissar på det senare och då är det ju längre inte intressant vad bilen ska ha i komp, utan mer ev. diffar mellan olika cylindrar. I mina ögon ser komptestet bra ut.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Tanken var ju att kolla om någon cylinder hade ett helt annat värde än de andra och därigenom upptäcka en ev. trasig packning eller kolvring eller något.
    Är inte så hemma i facktermerna så trodde att det hette komptest.
    Men i allafall så var där ett glapp i turbon på axeln på ca 1cm upp och ner..... Ja ni läste rätt 1cm - 10mm. tror jag hittat felet iallafall.
    Till och med min bror som knappt klarar att byta olja sa oj och då jämförde han med min kasserade som jag hade imin gamla 9000 som bara visslade lite för mycket.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 682
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    ...
    Är inte så hemma i facktermerna så trodde att det hette komptest.
    ...
    Du har helt rätt, det heter komptest. Ville bara påpeka att man mäter trycket och inte kompressionsförhållandet, verkade vara nåt missförstånd lite längre upp.

    Ett glapp på 10 mm låter inte alls bra och turbon är troligen slut. Men laddar turbon som den ska eller har laddet också sjunkit? Jag tycker att det borde ryka svart ifall turbon glappar, men där kan jag ha fel?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    Har själv inte kört den efter haveriet (och lär knappt få göra sen heller eftersom det troligtvis var min körning som orsakade det) så kan inte svara på hur den laddade. Dock så sa pappa att den gick som innan men han laddar inte i någon större utsträckning.
    Att den är slut har jag också konstaterat så den är på väg av.
    men den rykte bara vitt. Tycker också att det är knepigt men så är det.
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    När min turbo gick en vecka efter jag köpt bilen (var inget kul) så rykte det också helt vitt, den var riktigt kass enligt vad verkstaden sa. Tur det fanns garanti! Men är det inte så att om det läcker in lite olja så ryker det blått, men om det öser in olja så ryker det vitt. När min gick var det riktig tjock vit rök! Och din farsas turbo verkar ju tokslut den också!!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Bolmande vit rök är en klassiker vid turboras. Har sett det 2ggr senaste veckan. En BMW och en VW Passat
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av mansan
    Ja ni läste rätt 1cm - 10mm. tror jag hittat felet iallafall.
    10 mm ?!? Ja, då är det ju inte mycket att fundera på... Tyvärr är händer det lite för ofta med Garret GT17-aggen, som jag är tämligen säker på att han har. Hans bil omfattas väl av den förlängda motorgarantin? Om serviceboken är fullstämplad kan han (om verkstaden godkänner det) få en ny på den garantin. Skadar ju inte att kolla!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bolmande vit rök OG9-3
    Av LIKY i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-03-20, 22:19
  2. Svar: 76
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 09:56
  3. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37
  4. Bolmande oljerök efter inbromsning!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 17:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •