Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Åter en fråga om dörrhögtalare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20

    Åter en fråga om dörrhögtalare

    Saab 9-3 -99

    Nu har jag läst igenom snart alla inlägg samt rivit nästan hela instrumenteringen
    Jag har läst mig till att de där förb*****e fördragna kablarna ska vara på passagerarsidan till vänster i mittkonsolen under någon typ av plåt inbuntad med nått stipes.. Jag har sår fulla händerna och är jä**igt less..

    Jag hittar verkligen inga kablar där.. det är fördraget till dörrarna och vi har spårat dem ut.. men sen tar de stopp.. någonstans på vägen har de gömt sig.. snälla om någon har en bild där man ser var de satt på era bilar skulle de vara guld..
    Om ni då undrar var jag rivit så är det hela högersidan på instrumenträdan.. samt lite på vänster sidan bara för att de ändå var åt helv***..jag har tagit ut CD:n, ac:n och alla andra knappar som är i vägen.. jag har rivit hela mittkonsolen bakåt mot baksätet och hittat diverse underliga saker men inga lösa kablar..

    snälla hjälp..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej!

    Varför vill du hitta dem på sidan av mittkonsollen?
    Vart är du på väg? Upp till stereon eller?
    Är det as1, as2 eller as3?

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Kablarna brukar som sagt sitta på insidan där as3 steget ska sitta.

    Du har en plåt som håller upp det mesta där inne. Där sitter de fast tejpade på baksidan. Är med kontaktstycken för att passa as3 steget.

    De kan vara lite bökiga att hitta då de är helt dolda från sidan. I alla fall vara mina det och jag kände mig lite som dumbo när jag kollade.

    Ska montera mitt stag till steget idag och kan försöka komma ihåg att ta kort på det.

    mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Hej!

    Varför vill du hitta dem på sidan av mittkonsollen?
    Vart är du på väg? Upp till stereon eller?
    Är det as1, as2 eller as3?

    Mvh Per-Ola
    1. För att alla säger att de ska finnas där. och för att koppla in högtalare
    2. Om jag fick tag i de där kablarna så tänkte jag att man kunde koppla vidare upp till stereon ja.
    3. Har fan inte den blekaste vad de är för skit.. Orginal saab skräp med CD..
    Hur som helst så ska den bort.. Ska in med en Alpine.. men eftersom att de fanns färdiga kablar tänkte jag använda dem.. men troligtvis ska jag inte göra de längre... ska slita ut de fördragna och in med nya riktiga högtalarkablar ist för under dimensionerade ström kablar.. men som sagt så kan de vara kul att veta varifrån själva strömkontakten i dörren kablarna går...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Kablarna brukar som sagt sitta på insidan där as3 steget ska sitta.

    Du har en plåt som håller upp det mesta där inne. Där sitter de fast tejpade på baksidan. Är med kontaktstycken för att passa as3 steget.

    De kan vara lite bökiga att hitta då de är helt dolda från sidan. I alla fall vara mina det och jag kände mig lite som dumbo när jag kollade.

    Ska montera mitt stag till steget idag och kan försöka komma ihåg att ta kort på det.

    mvh

    Sebastian
    Var ska as3 steget sitta då?
    Jo man känner sig både dum och blind.. spec när man rivit halva bilen och fortfarande inte hittar nå

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    47
    steget ska sitta nere vid vänster ben om du sitter på passagerarsidan!
    där ligger det en "klump" med kablar ihoptejpade, man får alltså klippa upp tejpen för att hitta kontakterna(så var det på min bil).det ska finnas tre kontakter, två till högtalarna och en till steget(det är en platt svart med en röd och en svart kabel) jag vet inte hur man ska förklara bättre, LYCKA TILL!!!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    En bild på as3-steget monterat.


    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av balo
    steget ska sitta nere vid vänster ben om du sitter på passagerarsidan!
    där ligger det en "klump" med kablar ihoptejpade, man får alltså klippa upp tejpen för att hitta kontakterna(så var det på min bil).det ska finnas tre kontakter, två till högtalarna och en till steget(det är en platt svart med en röd och en svart kabel) jag vet inte hur man ska förklara bättre, LYCKA TILL!!!
    Får ta och kolla då och se om man hittar någe... Tack för tipset..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    En bild på as3-steget monterat.


    Tackar för bilden.
    Men en annan fråga.. är as3 steget bara till för att koppla in dörrhögtalare? hur kraftigt är de steget egentligen? kan man köra en 10" bas på de?

  10. #10
    Lånar tråden lite, vad är det för kontakt som man ser på bilden som sitter fast i den lösa plastsidan?
    9-3

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Citat Ursprungligen postat av Cyalume
    Tackar för bilden.
    Men en annan fråga.. är as3 steget bara till för att koppla in dörrhögtalare? hur kraftigt är de steget egentligen? kan man köra en 10" bas på de?
    As3 steget är bara kopplade till dörrhögtalarna och dom är inte kraftiga. Så ska du ha bas så måste du ha ett annat steg till den.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Hej, hoppas du hittar kablarna, jag letade min cd växlar kabel med, den skulle ju bara ligga där bak Rev nästan hela bagaget men där var den j*vla kabeln med.

    Så, ha tålamod så hittar du.

    BTW, har hört att AS3 steget är 2 OHM, vad kan man ha för motstånd om man vill byta 6.5 orna?? Har ju hört att vissa får dem att låta skit.
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Cyalume
    Tackar för bilden.
    Men en annan fråga.. är as3 steget bara till för att koppla in dörrhögtalare? hur kraftigt är de steget egentligen? kan man köra en 10" bas på de?
    As3 steget är bara kopplade till dörrhögtalarna och dom är inte kraftiga. Så ska du ha bas så måste du ha ett annat steg till den.
    AS3 steget spelar endast bas ut till dörrhögtalarna. Sitter ett filter som tar bort allt annat. Annars hur dåliga dessa högtalare är vet jag nog inte. Bättre än många billiga högtalare med roliga färger som man köper i alla fall.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Cyalume
    Tackar för bilden.
    Men en annan fråga.. är as3 steget bara till för att koppla in dörrhögtalare? hur kraftigt är de steget egentligen? kan man köra en 10" bas på de?
    As3 steget är bara kopplade till dörrhögtalarna och dom är inte kraftiga. Så ska du ha bas så måste du ha ett annat steg till den.
    AS3 steget spelar endast bas ut till dörrhögtalarna. Sitter ett filter som tar bort allt annat. Annars hur dåliga dessa högtalare är vet jag nog inte. Bättre än många billiga högtalare med roliga färger som man köper i alla fall.
    Okej.. ja men hur som helst bara man får nått typ av ljud i dörrarna så är jag nöjd...

  15. #15
    Cyalume: Hittade du på kablarna? Jag har som du letat runt i utrymmet där kablarna ska finnas utan att hitta de. Jag ska göra som någon skrev och börja bena i kabelbuntarna och ta upp tejpen.

    Om du hittar kablarna före mig får du gärna skriva en rad eller lägga upp en bild.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av wykman
    Cyalume: Hittade du på kablarna? Jag har som du letat runt i utrymmet där kablarna ska finnas utan att hitta de. Jag ska göra som någon skrev och börja bena i kabelbuntarna och ta upp tejpen.

    Om du hittar kablarna före mig får du gärna skriva en rad eller lägga upp en bild.
    Svar nej.. har inte gjort nått mer än.. fick en jävla massa övertid på jobbet så jag har inte haft tid...

Liknande ämnen

  1. 9-5:a 2,3t äter turboagg.
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 23:42
  2. 9-5 äter bakdäck
    Av Herr Thomas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 18:22
  3. Fråga om främre dörrhögtalare 9-5 -99a
    Av Karl9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 19:03
  4. Åter till en vanlig fråga, Check engine lampan lyser.
    Av Lilja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 13:11
  5. En bil som äter hjullager
    Av Airflowniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •