Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Radio för USA marknaden i Sverige

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    47

    Radio för USA marknaden i Sverige

    är det någon som vet om man kan få in svenska radiokanaler med en bilstereo från usa( en nyare modell)????

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: USA radio

    Visst men motagningen blir usel eftersom frekvensdelningen hamnar snett i förhållande till vårat svenska nät. Stationerna blir alltså halvtaskit inställda (hamnar lite före/efter). På många nyare apparater bla. Alpine kan man korrigera detta i apparatens meny vid installationen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-28 klockan 17:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    47
    det var som jag misstänkte, men vet du om pioneers DEH -P880 har den funktionen som alpine har??!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Ett litet förtydligande;

    I USA använder man inte samma "delning" som vi gör i tex. Europa.

    Detta innebär i praktiken att om man, som jag, bor i GBG så får man in tex. NRJ osv perfekt.. Men inte tex. P3.

    Varför? Usa=88,1 88,3 88,5 88,7 osv... Så, MixMegapol RadioCity på 107,30 går, men inte P3 på 99,40 eftersom radion tar ojämna tiondelar.

    Däremot vet jag inte om omnämnda apparat här klarar "europeiska frekvenser", men det borde man kunna surfa fram på nätet isåfall..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av balo
    det var som jag misstänkte, men vet du om pioneers DEH -P880 har den funktionen som alpine har??!!
    Ett mail till Svenska Pioneer borde kunna tala om detta för dej.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    47
    jag bor också i gbg o dom få gånger jag lyssnar på radio så är det 107,3 och 105,3! så det är lugnt. har mailat pioneer men dom är lite sega på att svara.
    jag får stereon vilken dag som helst nu, så ska jag skriva hur det gick!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Funkar rds i usa nu?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    RDS fungerar i USA nu. Det gjorde det iaf när jag var där senast.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Brukar stå i instruktionsboken hur man ändrar mellan USA och EUR delning.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    US radio

    Hej forumet,

    Jag undrar om US radio i saab 9-5 årsm 2006 fungerar i Sverige?

    Dvs det är en exportbil med utrustningskod "RADIO US-RADIO 515"

    Någon här som har erfarenhet av exportbil och hur radion fungerar i Sverige?

    - - - Uppdaterad - - -

    I utrustningslistan står det även "6 DISC CD-CHANGER IN DASH 543".

    Men visst sitter cd-växlaren i bagaget?

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Är det en bil som är återimporterad från US, eller är det en bil som tillverkades för export men som istället såldes här ?

    Om det rä det sistnämda så "konverterades" dessa bilar så dom funkade i sverige först, exempelvis stereon.

    Jag råkar ha en sådan bil själv
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Annars är en radio på skroten inte så dyr, se bara till att den är skild först, eller chassinummer och någon som kan hjälpa dig. En normal verkstad kan ha åsikter om du kommer med en icke skild stereo även om du har chassinummer - men det går att trixa sig runt det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Z Visa inlägg
    I utrustningslistan står det även "6 DISC CD-CHANGER IN DASH 543".

    Men visst sitter cd-växlaren i bagaget?
    Missade denna fråga.. På MY2006 och nyare så sitter den fula GM-stereon i bilen, och där har du faktiskt CD-växlaren inbyggd i huvudenheten, till skillnad från dom äldre enheterna (upp till 2005) där du har en växlare i bagaget.

    Enda undantaget är om du har nav i bilen tror jag, då sitter nog växlarne i bagaget ändå.

    ..En fördel med den nya fula stereon är dock att den spelar MP3, dessutom har den AUX. (en AUX som fungerar kasst förvisso, men det finns botemedel..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Är det en bil som är återimporterad från US, eller är det en bil som tillverkades för export men som istället såldes här ?

    Om det rä det sistnämda så "konverterades" dessa bilar så dom funkade i sverige först, exempelvis stereon.

    Jag råkar ha en sådan bil själv
    Hej, tack för snabbt svar. Det är en bil som tillverkades för export men som blev kvar i Sverige. Låter ju bra(!) det :-) Har inte sett och provkört bilen än, så därför visste jag inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Missade denna fråga.. På MY2006 och nyare så sitter den fula GM-stereon i bilen, och där har du faktiskt CD-växlaren inbyggd i huvudenheten, till skillnad från dom äldre enheterna (upp till 2005) där du har en växlare i bagaget.

    Enda undantaget är om du har nav i bilen tror jag, då sitter nog växlarne i bagaget ändå.

    ..En fördel med den nya fula stereon är dock att den spelar MP3, dessutom har den AUX. (en AUX som fungerar kasst förvisso, men det finns botemedel..)
    Ja, håller med om att utseendet i jmf. med äldre åm är mindre lyckat. Ska visst vara 9 högtalare i dennna bil. Dvs två subbar i hatthyllan om jag läst rätt. Kan det måhända vara Harman/Kardon även i dessa bilar som det var i några 2005 och äldre?

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, men då är det nog redan fixat, med min bil följde det med ett papper från saab där det stod att bilen var "tillverkad för annan marknad" och sen info om att dom konverterat den till "svenskt" format, det stod iaf att man inte kunde eftermontera handsfree och att djuplås inte fanns i dörrarna på grund av detta minns jag.

    Är det 9 högtalare så är det "prestige 200", vilket är gjort av Harman-kardon, ett tillval som kostade typ 8000 spänn att få men är riktigt bra. Jag har motsvarande i min 05'a (AS3). I min 07'a har jag tyvärr bara premium 150 med 7 högtalare. (helt ok det med, men inte lika bra)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det låter bra det. Har du installerat bluetooth för att kunna spela från mobilen? Bra förslag på lösning här?

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag har moddat min stereo så den har Bluetooth istället för AUX, och dessutom moddat bort volymproblemet.. det finns flera trådar om volymproblemet, men den tråden jag gjorde när jag moddade in BT är här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-06-10-stereon

    Inte jättesvårt, men man bör ju ha vana att löda ytmonterat.

    De flesta nöjer sej nog med att sätta en BT-adapter (av rätt sort) i AUX-portren, men då får man volymproblemet och nåt som sticker ut.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •