Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Budget-trim 9000 2,3t

  1. #1

    Budget-trim 9000 2,3t

    Tjenare, min första tråd ska handla om mitt projektarbete i skolan!

    Projektet innebär att jag ska öka effekten på min 2,3-liters turbomaskin 30-40%, den ska alltså upp i effekter runt 260-280 hk, och samtidigt ska det vara relativt billigt...

    Hur optimerar jag bäst prestandan och uppnår mina 260 pållar billigast?!

    Tack på förhand!


    *edit* Årsmodell -94

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775
    Årsmodell på pråmen?

  3. #3
    Maptune steg3 kanske? 270 Hk, 400 Nm. Men billigt vet jag inte om det är.
    http://www.maptun.com/webshop/produc...16&produkt=115

    Eller Nordicuhr Steg 3 - 270hk 420Nm.
    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=9000&sub_page=2

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 692
    3" Downpipe, Sportkat och programvara är vad du behöver.

    Behöver inte bli så dyrt om du känner någon som kan svetsa eller om du kommer över en begagnad downpipe.

    Sportkatalysator kan man köpa på till exempel www.katalysatorteknik.com.

    Programvara köper du av någon av alla våra trimleverantörer Speedparts, Nordic Uhr, Maptun, SQR, BSR eller liknande.

    Dyker även upp begagnade trimboxar då och då. Så ett steg3 kan bli ganska billigt med lite tur.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 545
    Allra billigast är att modifiera WG-klockan så den skenar i laddtryck. Det är gratis. Dock blir det inte så billigt när motorn spikar sönder... .

    Annars finns inget hempul som fungerar utan motorskada, så det får bli något av de trim man köper av chipfirmorna.

    Det enda tänkbara ifall man absolut vill klara det utan mjukvarutrim, är att sätta dit 3" med rejskat, klart vassare kammar och hoppas att den kommer gå skapligt. Lättare hade detta varit ifall det varit en ngt nyare 9000 med värmeplattor. Då hade man kunnat fimpa dem och direkt fått typ 15 hk extra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775
    Nått billigt....då hade mitt recept sett ut så här:

    •Borrrad luftburk med originalfilter.
    •Egenhändigt svetsat 3" system med Biltema flexxdel, sportkat (alternativt 100cellers "race"monolit i egenfixat hus) eller om du får tar i ett komplett begagnat system.
    •Passande steg 3 programvara, gärna begagnad.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Nått billigt....då hade mitt recept sett ut så här:

    •Borrrad luftburk med originalfilter.
    •Egenhändigt svetsat 3" system med Biltema flexxdel, sportkat (alternativt 100cellers "race"monolit i egenfixat hus) eller om du får tar i ett komplett begagnat system.
    •Passande steg 3 programvara, gärna begagnad.
    Samma som JonTe men ett alternativ till en dyr steg3 programvara (om man inte hittar något billigt begangnat) är att ta bort och sälja det eminenta Trionic systemet och mecka in ex. ett Megasquirt insprut. Du kan med lite tur täcka kostnaden för ett MS med Trionic-försäljningen, och då har du möjlighet att "bonn-mappa" på gatan.

    Ok, när jag Förhandsgranskar och läser vad jag har skrivit så låter det lite bakvänt att byta från Trionic till MS.
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Citat Ursprungligen postat av itoaa
    Ok, när jag Förhandsgranskar och läser vad jag har skrivit så låter det lite bakvänt att byta från Trionic till MS.
    Bra att du insåg det själv... Skaffa programvara ifrån någon välkänd firma (i positiv bemärkelse). När det väl sitter där så är det värt vartenda öre... Risken är dock att det är det dummaste du någonsin kommer att göra... Kostar massor att trimma vidare sedan...

Liknande ämnen

  1. Budget bromsar 9-5?
    Av kiwikiwi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 10:23
  2. Budget 900 2.0T Etanol
    Av Saabturbo__ i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 20:43
  3. Saab 9000 CD -89, budget/studerings-projekt
    Av Jaktlund i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 03:52
  4. Budget uppgradering av AS3 i og9-3.
    Av pulver 9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •