Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: stålomspunnen slang

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    57
    Medlem#
    6520

    stålomspunnen slang

    Håller på att byta ut min t25 till TD04 och va hos en hydralfirma här hemma vid o ville att dem skulle fixa stålomspunnen slag till den men såg att hålen i deras banjo kopplingar va mindre än hålen i orginalrören.. Undrar om nån vet om detta gör nåt eller inte??

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Hålen? för bulten? du väljer väl en banjokoppling med den dimensionen som bulten kräver, och sedan aen slang i passande dimension??

    vart har du varitpå för firma??

    ort??

    jag tog med mig orginalgrejorna och så fixade de det på direkten, skarva på vatten in, å två hela stålomspunna,

    tänk på att kolla hur banjokopplingarna skall sitta i förhållande till varandra, slangen går inte att vrida speciellt mycket,
    Mats Fhinn/3499/

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    57
    Medlem#
    6520
    nee hålen för bulten är ju M12 mot turbon och M14 mot blocket.. Utan hålet som olja/vatten ska rinna genom ut till slangen..
    Va på walleverken i Jämjö utanför Karlskrona, tog me med mig mina orginalrör, dem trodde inte d skulle va nåt problem men tänkte kolla med er här först så man slipper turbo haveri.
    Hur såg det ut på era (alla som har gjort det)?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Ahaa en boende nära mig.

    Jag fixade mina på Battsam/Hydroscand i Karlskrona. Alla banjo, slangar och några klammor gick på 1200kr med pressning.

    Du böehöver ju skaffa banjo med anslutningar för slangarna.

    Jag köpta vanliga banjo, sedan skarvar med gängor som passade på slangarna och svetsade ihop dessa. Detta bara för att hålet in i banjon ska vara så stort som möjligt.
    Köper du banjo med färdiga slanganslutningar, så brukar hålen vara lite för små, när du ska ha dom till vatten

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    57
    Medlem#
    6520
    Japp bor i karlskrona.. Ok men det gäller bara vatten, eller olja med?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Kör man kullagrad turbo, så behöver ej turbon så mycket olja, då den endast droppsmöjs. Men kör du med vanligt glidlagrat aggregat så kräver den en del då det är oljefilmen som utgör lagringen. Inte under 4mm slang och anslutningar på oljan i alla fall. Vettigt på vatten är 6-8mm.
    Skulle vattenslangarna och anslutningarna bli underdimensionerade så finns det risk att vattnet kokar i turbon, vilket kommer att leda till sprickor i lagerhuset och avgashus, om inte nån av anslutningarna brister först vill säga.

Liknande ämnen

  1. Stålomspunnen vakuumslang, något att ha?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 17:42
  2. Stålomspunnen vattenslang TD04
    Av Carl 1918 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 15:05
  3. Stålomspunnen slang
    Av jörgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •