Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kabeldragning genom kupén Saab 9-5 sedan M99

  1. #1

    Kabeldragning genom kupén Saab 9-5 sedan M99

    Kort och gott. Enklaste vägen att dra en 21 mm2 kabel från batteriet till bagaget osynligt? Samt detsamma för lågnivå + remote från huvudenheten till bagaget.

    Mvh Karl
    Tidigare ägda Saabar
    9-5 2.0t -1999
    9-5 Aero -2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Min första kabel, en 21mm² drog jag igenom vid pedalstället ungefär, kommer inte ihåg exakt, men det fanns en gummiplugg där som jag kunde komma igenom..

    När jag blev lite mer seriös och drog en 35mm² med skydd (för att klara reglerna i installationen inom Emma - tävlingsregler i billjud) så gick jag in bredvid en befintlig kabel ungefär rakt bakom batteriet, på insidan av plasten som sitter mellan vindrutan och torpedväggen på "motorsidan" och sedan ner vid en stor gummibälg på passagerarsidan (med strömkabeln klädd i skydds-slang)..

    Så det beror väl lite på hur seriöst du vill göra det..


    Nu är min 9-5:a förvisso en 03:a, men jag tror inte att det skiljer så jättemycket mellan dom olika årsmodellerna..

    Väl inne i kupén finns det gott om plats i original-kanalerna utmed trösklarna på bägge sidor. Jag har lyckats knö ner en himla massa kablar.. På vänster sida går det 35mm ström, högtalarkablar samt en 8mm ström (som matar CD´n fram från mitt bakre batteri) och på högersidan går högtalarkablar, optisk kabel samt 2 styrkablar till DSP mm i originalkanalen.. Lite knöligt att få igen den efter all dragning, men det går med lite god vilja

    Ett tips kan vara att demontera ryggstöden i baksätet - mycket enkelt att få igenom kablarna till bagaget då - med ryggstöden kvar är det INTE enkelt att göra det bra.

    Lycka till..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning samt köpråd 9-5 Sedan!
    Av wille61 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-30, 18:28
  2. Kabeldragning till brytare i kupén
    Av tretorn76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 22:01
  3. Mellanreg. från dubbel tolva in i kupén (9-5 Sedan)
    Av AndreasC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 00:26
  4. Kabeldragning SAAB 9-5
    Av Nordin87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 00:44
  5. Saab 9-5 genom tiderna
    Av Guztav i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •