Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre

    Jag gjorde misstaget att låna ut bilen till flickvännens syrra. Efter två mils färd ringer hon och frågar varför det lyser ett rött P i instrumentpanelen och bilen går trögt (!). *suck*

    Resultatet blev att handbromsen gick från att ta bra till att knappt ta alls. Om det lutar lite grann klarar p-bromsen inte att hålla bilen stillastående ens med max åtdragen handbroms.

    Frågan är nu om det kan det räcka med en justering av wiren? Jag har läst att handbromsen är självjusterande, men kan det ändå vara värt att justera den manuellt? Det har inte blivit någon förbättring (av självjustering) på de två veckor jag har använt bilen efter incidenten.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Den kanske är självjusterande, men knappast självspännande. Så det går nog att spänna upp. Frågan är däremot hur skiva och backar mår efter 2 mil, blir ganska varmt där tror jag, beror ju iofs hur hårt den sitter annars.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det räcker med justering - om det finns belägg kvar..
    Normalt brukar det räcka med någon km innan beläggen slitits såpass att handbromsen inte tar längre. Har råkat ut för det fler ggr när handbromsen frusit fast och jag har aldrig brytt mig att justera efter en sådan fadäs.

    Om självjusteringen funkar som den ska så kommer du snart att få fungerande bakbromsar igen. Säkrast är dock att påskynda processen lite genom att justera klossarna och detta görs på oken.
    RÖR INTE VIREJUSTERINGEN VID SPAKEN!
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Detta får mig osökt att fundera på en sak.. hur mår bilen av att år ut och år in stå parkerad med växelväljaren i P (eller backen på manuell) men handbromsen nersläppt (och då tänker jag framförallt på när bilen står i backe t.ex.). Spelar det någon roll eller sliter man på något? Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.

    Men tillbaka till trådens ämne.. detta måste ju vara ytterligare bevis om att man ALDRIG skall låna ut bilen. Hänvisa till Avis eller nåt istället..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    då har du aldrig haft en ng900...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    då har du aldrig haft en ng900...
    Eller en gammal bil heller för den delen..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    då har du aldrig haft en ng900...
    Det är väl inget fel på vår handbroms.... det är ju det bästa systemet.
    Gone country....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    då har du aldrig haft en ng900...
    Eller en 9-5...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    men använder man en handbroms nästan dagligen så motioneras ju allt och allt rör på sej och så men sen får man gå under och kolla så att det inte är nått gummi skydd lr nått som ska täta mot väta som är sönder.. då hjälper det ju inte..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    Exakt. Använd ALLTID handbromsen så fungerar den. Har under snart 30 års Saab-ägande inte haft några problem med handbromsen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    [quote=Chefen alabama]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":c0ivag7f
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    då har du aldrig haft en ng900...
    Eller en 9-5...[/quote:c0ivag7f]

    Eller en OG 9-3... Använder min handbroms varje gång bilen står still i mer än ett par minuter, ren vana att dra den helt enkelt. Men ändåtar den inget vidare, trots självjusteringen. På min förra NG900 fick jag svetsa om under för att få det att funka som det skulle.
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har slutat att använda handbromsen helt och hållet sen några år tillbaka när handbromsen frös fast gång på gång på min gamla skitmicra och skitastra.
    Har aldrig haft probs med handbromsen på någon av mina bilar. Använd den koncekvent så funkar det så enkelt är det.
    Exakt. Använd ALLTID handbromsen så fungerar den. Har under snart 30 års Saab-ägande inte haft några problem med handbromsen.
    Det är inte alltid man heller har förmånen att äga bilen från fabrik..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Spelar ingen roll om man använder den dagligen om det kommit in fukt i höljet. Blir det kallt fryser den fast
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Känns som tråden har tappat tråden lite och blivit en handbromsjämföringsochanvändningstråd.

    Är inte helt säker men jag tror att handbromsen justeras när man bromsar hårt.
    Kan tänka mig att de tog med detta från og900 oken som man fick bromsa hårt några gånger på för att få handbromsen att ta riktigt när man bytt klossar.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Tack för svaren!

    När jag satte på sommardäcken i år så hade jag mycket kvar på klossarna så jag tror att de bör ha hyfsat kvar fortfarande. Jag har inte märkt av någon självjustering bara genom att dra i handbromsspaken så antigen är min bils självjustering trasig eller också aktiveras självjusteringen på något annat sätt än att dra i spaken. Jag skall testa att bromsa hårt några gånger och se om det blir någon skillnad.

    Om jag behöver justera själv så är det alltså en insexskruv på oket som jag drar tills det inte går att med handkraft dra runt navet, och sedan släpper lite grann precis så att det går att dra runt? Är det uppenbart vilket skruv som är justerskruven?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Tackar LM!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    LM har allti bra länktips. Jag antar att det är fler än jag som uppskattar denna service.

    Iaf så är och förblir handbromsen sällan nåt problem på 9000. En uppjustering efter sådan fadäs brukar va nödvändig. Kör man med biltemaskivor bak finns risk för skevhet. För övrigt funkar deras bakskivor alldeles utmärkt.

    Om man struntar i att använda denna får man skylla sig själv, anser jag. Som ja gnällde om i en annan liknande tråd: ng900/og9-3/9-5;ornas trumbromsmodell tål inte att stå stilla särskilt länge. En gammal skitkonstruktion från 60-talet.

    9000;ns ok-broms ÄR bättre och lättare att justera.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Handbromsen tar inte tillräckligt OG9-3
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 20:48
  2. Om inte handbromsen tar bak på 9000 - 96:a, åtgärd?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 22:50
  3. Rattknapparna fungerar inte längre med nav
    Av SaabAeroT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:45
  4. 9000:Startar bara en kort stund efter längre paus
    Av Edrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 14:50
  5. 9-3 2.0T 3:an & 4:an finns inte längre
    Av zonette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •