Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: tips för att få loss drivaxel-muttern...kanske??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230

    tips för att få loss drivaxel-muttern...kanske??

    skulle behöva tips, jag har en mutterknack dock funkar den inte så bra pga min nuvarande funkade kompressor är en 24litare...
    har försökt med bacho ½" den fasta om man säger så....den å en förlängning på den....där gick den av...hehe...

    trodde inte de skulle sitta så ini h*lv*te...på en ng900 -97a...

    har också försökt med en massa wd40 å hjulmutter skaft...å har försökt att väcka den lite...

    ps har ingen gassvets att värma med heller...

    någon som har nått tips kvar????

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Har du gasol? Dum fråga kanske men ändå...
    Har du varmluftpistol? Det går också, men det tar "ett tag"...
    Sista, har du hårtork? Lägg den på en träkloss så den är riktad bra och gå och lägg dig att sova. Det kan gå om den inte brinner upp och du låter den ligga där länge...

    Eller så tar du lämpligt dragskaft med sexkanthylsa och brakar på skaftet men hammare model större tills det släpper av vibrationerna.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    230
    har en lite tom gasolflaska...har en varmluftspistol....
    dock ingen hårtork...hehe...

    grejen är att jag har försökt värma loss bromsnippel med gasolen....funka väldigt väldigt dåligt....känns lite klen....å varmluft pistol samt hårtork känns änna lite klent...har du lyckats med de själv??

    more.....??

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Bajjen
    har en lite tom gasolflaska...har en varmluftspistol....
    dock ingen hårtork...hehe...

    grejen är att jag har försökt värma loss bromsnippel med gasolen....funka väldigt väldigt dåligt....känns lite klen....å varmluft pistol samt hårtork känns änna lite klent...har du lyckats med de själv??

    more.....??
    När jag lossa mutrarna på en 9000t så fanns ingen gas tillgänglig och då användes en LÅNG (ca 2,50lång) hävstång som verktyg. tänk på att inte stå och sega på muttern utan det ska vara en bestämd 1,2,3 tryck, inte sega, slå lite på hylsan när du sätter den på muttern förat vara säker på att det inte är gammal rost och broms avlagringar som sitter på muttern.....

    Ang nipplarna, när jag renoverar bromsok så brukar jag byta ut även slangenom om den är dålig, klipper då av slangen och lossar oket och sätter upp det i skruvstädet och går på med varmlufts pistol (om inte gas finns) Värmer som f*n, sprutar på lite rostlösare under värmning och det brukar lossa väldigt lätt.. ha tålamod och tänk på att jikla nippeln fram och tillbax och inte järnet första gången (man märker inte att nippeln är kass fören den går av) MVH jocke

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Specialverktyg:

    32mm sexkantshylsa.
    Järnrör på ca 500mm långt, 40-45mm diameter, 3-4mm tjocka väggar.
    Svetsa fast hylsan på röret (ja, du får offra en hylsa) riktigt.

    Sådär, nu är det bara att ta fram vilket långa rör som helst för att hänga på specialverktyget du nyss byggt. Be en kompis stå allt vad han/hon kan på bromsen, å sen hänger du dig på röret, så ska du se att den lossnar.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Har en krafthylsa och 0,5meters hållare med 3/4"-fäste. Låser bromsskivan mot bromsokets hållare genom att stoppa in lämpligt verktyg genom skivans radiella kylkanaler. Funkar fint.

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Bajjen
    har en lite tom gasolflaska...har en varmluftspistol....
    dock ingen hårtork...hehe...

    grejen är att jag har försökt värma loss bromsnippel med gasolen....funka väldigt väldigt dåligt....känns lite klen....å varmluft pistol samt hårtork känns änna lite klent...har du lyckats med de själv??

    more.....??
    Hårtorken är nog en riktig nödlösning...
    Men, med en varmluftpistol, ja det har jag faktiskt. Blåste på riktigt nära och gick in och tvättade av mig, lagade mat, käkade. tittade lite på tv. Sedan (typ tre timmar senare) gick jag ut i garaget igen och då kom den som en dans. Å andra sidan har jag värmit i tjugo minuter med gassvets en gång och den jäveln släppte inte i alla fall! Jag tror att den hade skurit i gängorna på något sätt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Har en krafthylsa och 0,5meters hållare med 3/4"-fäste. Låser bromsskivan mot bromsokets hållare genom att stoppa in lämpligt verktyg genom skivans radiella kylkanaler. Funkar fint.
    Så fick jag med göra dock utan låsningen av skivan. Jag hade bilen med hjulen i backen och växel i, och stötfångaren mot betongväggen i garaget...
    Och sedan ett bestämt hopp......
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Jag har gjort som schäfer, tatt en hylsa och svetsat på en rekordelig stång, kan ju låna den om du vill.
    En varning för att värma på bromsslangnipplar, såga av röret inan ni värmer, det får absolut inte finnas något gummi kvar, det kan flygga loss med stor kraft och en varm gummibit med bromsolja i ögat är ju inte det trevligaste
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

Liknande ämnen

  1. Svar: 123
    Senaste inlägg: 2023-07-10, 09:19
  2. Får inte loss höger drivaxel (9-5)
    Av Borssén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 16:19
  3. Ha loss bensintanken, tips!!
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 23:55
  4. Hjälp - tips ang drivaxel ng900
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 04:39
  5. hur får man loss centrum muttern fram?
    Av Jowlot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •