Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flowpreppning 18T på B207R

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Flowpreppning 18T på B207R

    Hej!

    Är det någon på forumet som har optimerat sin turbo "Flowpreppning".
    Jag tror det fínns lite olika åtgärder men vanligast är väl portat turbinhus, slipade turbinblad och uppfräst avgashus. Jag har själv en TD0416T med 6:ans avgashus så finns det några som har gjort det på "Mitsubishisnurror" så är det extra intressant. Skillnader i prestanda, karaktär? Jag har inga drömmar om 20-30 % effektökning men kan det ge 5 % tillsammans med anpassad mjukvara?

    Jag har läst på forumet att det är till för "folk som inte har råd att uppgradera" men i mitt fall handlar det om att 18T på B207R motorn blir för stor vilket medför alldeles för dåliga lågvarvsegenskaper.

    Specen för min bil läser ni lättast om Ni klickar på länken i min signatur då Ni kommer till garaget.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    18T för stor????
    Jag har själv ett 18t/#6 på en B205-motor och den drar som attan
    från 2500varv....
    Räcker inte det?
    (Nu kan jag inte B207/T8 men så stor skillnad blir det väl inte???)

    // Jonas

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Jag har fått förklarat för mig att T8 topparna har betydligt sämre flöde än T7 och därför skulle 18T passa väldigt illa men om det är någon som har provat får Ni gärna kommentera.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Om man slipar på exempelvis turbinbladen så kan man visserligen få lite högre flöde genom turbindelen, detta kommer dock på bekostnad av turbinens verkningsgrad. Man kommer alltså att tappa vridmoment på låga varvtal och få något ökad responstid. Att fila på turbon för att få ut lite mera effekt är med andra ord en andra klassens lösning, något man använder om man inte har råd att köpa rätt turbo från början.

    När det gäller kompressorn finns det inte lika mycket att göra. Vanligen begränsas flödet av lufthastigheten i inducern, så vill man ha ökad flöde bör man öka inducerdiametern, en 18T har exempelvis större inducer jämfört med en 16T. Istället för att öka inducer diametern så kan man reducera kompressor ögats diameter eller reducera antalet blad; antingen hela blad eller så kortar man ned dem till splitter blad. Detta är dock ingen man gör med en fil, utan vanligen krävs ett helt nytt kompressorhjul. Man skulle också kunna tänka sig att fixa ported shroud, men detta är förmodligen svårt med ett aktuellt kompressorhus och att veta var man ska placera kanalerna för önskad effekt är inte helt lätt heller.

    Jag vill minnas att 16T och 18T delar samma exducerdiameter på kompressorhjulet medans inducerdiametern är något större på 18T. Generellt så innebär detta att 18T bör ge något mer flöde men kan ha svårt att ge lika höga laddtryck (vilket gör dem olämpliga med dåligt flödande motorer). Om man kikar på kompressormapparna kan man dock notera att både 18T och 16T klarar ungefär lika höga laddtryck. Båda aggregaten har maxvarvtalen 170'000 rpm, håller man sig under detta varvtal så kanske det laddtryck man kan använda minskar något snabbare med ökad flöde med 18T än med 16T, 18T ger dock möjligheten till maximalt tryck vid ett högre flöde än 16T.

    P.S. GM säljer annars CNC-portade toppar (XGH614) och vassare kamaxlar till B207 om man önskar att ta ut mycket effekt. Dessa flödar uppåt 280 respektive 220 CFM vid 28" vatten. D.S.

Liknande ämnen

  1. B207R RWD
    Av Stomp i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-10-13, 23:21
  2. Svårstartad 9-3 -05 B207R
    Av Ketto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 11:53
  3. B207r och B207h
    Av Kaptenkoprofag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-25, 18:17
  4. Aeroturbo B207R
    Av greven i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 18:39
  5. [LÖST] Skillnader på B207R MY10 vs. MY12
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •