Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Cab i regn?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 364
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Vatten som pärlar sig är nog det SISTA du vill ha på din cabbe !
    Risken är ÖVERHÄNGANDE att vattnet klumpar ihop sig i kommer som en smärre störtflod rätt i knät på dig....

    TRO mig, jag har pysslat mycket med NG900, OG9-3 cabbar.
    Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.

  2. #22
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 142
    Visst kan man köra bilen i regn!

    Jag tvättar endast mitt tak var femte tvätt tillfälle.
    Då med vanligt bilschampo.

    Skall vara bra att tvätt med vanlig tvål har jag hört.
    Det "smörjer" upp taket.

  3. #23
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 910
    Kör samma metod.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 910
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab

    Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.
    Så blir det inte på min, testade senast i morse i ös regnet.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Båtarnas kapell fungerar ju utmärkt i regn. Det borde väl även en bil med kapell göra?

    EDIT: Suflett heter det ju på bilar

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.
    Njaaa, lite kommer det allt men inga irriterande mängder....

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Har aldrig störts av att min cabbe drar åt sig vatten. Visst var den vatten avvisande första månaderna men sedan har den ju varit som en trasa. Ska ju inte spela ngn roll eftersom den är isolerad, bara man inte cabbar ner medan den fortfarande är fuktig.

    F.Ö tycker jag det är mysigt att åka i cabbe när det spöregnar. Smattrar så trevligt mot taket/tyget....
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Saab menar att man inte ska impregnera caben. Har pratat med återförsäljare som säger detsamma och det var även ett reportage i Teknikens värld där Saab framhöll att den inte skulle impregneras. Har aldrig riktigt fattat varför den inte ska impregneras, men eftersom jag är lydig har jag låtit bli
    Ingenting är underhållsfritt. Även om SAAB påstår att den är underhållsfri och att impregneringen från fabrik räcker, så tar jag det påståendet med ett lastbilsflak salt. En liten liknelse kan ju vara att dom påstår ju dessutom att oljan i växelådorna inte behöver bytas .
    Jag kan försäkra att sufflettens impregnering försvinner efter en tids brukande.
    Jag kan varmt rekomendera BMWs sufflettimpregnering. Det bästa jag har prövat. Lätt att appilicera, och håller suffletten ren och fräsch. Dessutom förlänger man livslängden på suffletten genom att underhålla den med att hålla den impregnerad. Jag har gjort det två ggr per år på mina cabbar jag har haft, en på våren och en på hösten. Påståendet att tyget skulle bli för tätt efter impregnering är ingen risk. Det andas ändå. Jag avråder från att använda "kapellimpregnering" som är avsedd för båtkapell eller "klädselimpregnering" eller liknande som inte är avsett för cabtak. Eftersom dessa impregneringsmedel kan påverka gummeringen i suffletten negativt. Men ni väljer själva jag lyder inte SAABs påståenden. Jag byter både växelådsolja och jag impregnerar cabtaket, (civil olydnad, tycker ni kanske? Jag tycker det är sunt bondförnuft)

    Mvh Magnus
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 312
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-

    Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.
    Hmm inte bara Saabcabbarna... Provsitt en Camaro eller Firebird gen. 2-4 när det regnar och öppna rutan en centimeter så får du se på störtflod... Med tanke på taket är utan dropplist och smalt i förhållande till vart du sitter så hamnar prexis allting i knät.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 657
    Citat Ursprungligen postat av KaptenKidd
    Ingenting är underhållsfritt. Även om SAAB påstår att den är underhållsfri och att impregneringen från fabrik räcker, så tar jag det påståendet med ett lastbilsflak salt. En liten liknelse kan ju vara att dom påstår ju dessutom att oljan i växelådorna inte behöver bytas .
    Jag kan försäkra att sufflettens impregnering försvinner efter en tids brukande.
    Jag kan varmt rekomendera BMWs sufflettimpregnering. Det bästa jag har prövat. Lätt att appilicera, och håller suffletten ren och fräsch. Dessutom förlänger man livslängden på suffletten genom att underhålla den med att hålla den impregnerad. Jag har gjort det två ggr per år på mina cabbar jag har haft, en på våren och en på hösten. Påståendet att tyget skulle bli för tätt efter impregnering är ingen risk. Det andas ändå. Jag avråder från att använda "kapellimpregnering" som är avsedd för båtkapell eller "klädselimpregnering" eller liknande som inte är avsett för cabtak. Eftersom dessa impregneringsmedel kan påverka gummeringen i suffletten negativt. Men ni väljer själva jag lyder inte SAABs påståenden. Jag byter både växelådsolja och jag impregnerar cabtaket, (civil olydnad, tycker ni kanske? Jag tycker det är sunt bondförnuft)

    Mvh Magnus
    Rätta mig om jag har fel men är inte Saabs cabbar "gummiklädda" på insidan tyget, så det spelar väl ingen roll om tyget blir blött skiten tar sig ju inte igenom gummit ändå.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190
    Jo det stämmer. Cabbarna har en gummiväv under tyget. Alla cabtak av tyg BMW, MERCEDES, PORSCHE, även SAAB har en gummering invävd i tyget. Detta är inte enbart för att öka tätheten, utan även för att öka slitstyrkan och även ge tygtaket stabilitet, och för att det inte skall töja sig mm. Just pga att det är gummering i tyget, skall man inte exprimentera med andra impregneringsmedel än sådana som är avsedda för cabtak. Medel som är avsedda för ändamålet innehåller lämpliga kemikalier. Men vill man prompt avstå från att underhålla suffletten så gärna för mig. Jag gör 2 impregneringar /år. Vår och höst.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

Liknande ämnen

  1. Elfel vid regn/väta, OG9-3!
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:48
  2. Konstigt ljud vid regn!
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 20:20
  3. [LÖST] Bilen dör vid regn 9000 T16 -85
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 14:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •