Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: montera extraljusramp på en 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193

    montera extraljusramp på en 9000

    Fundera på en sån ramp med 4små extraljus som sätts nedanför nummerplåten, för det passar ju verkligen inte med några stora rally bosch på den smala fronten..
    Nån här som kör med en sån ramp på en 9000 och vad tycker ni om den?
    Var köpte ni den och hur har ni monterat den?

    mvh Niklas
    9000 2,3t A50 -97

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    De som har såna ramper brukar säga att det blir bättre ljus men inte så långt bort, monterade en åt grannen som blev nöjd.
    Tyvärr är det alldeles för kort längd på ljuset för min smak.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Funderar på att komplettera mina 3 st. Hella Rallye 3000 FF med en sån där ramp nere under kofångaren. Kanske blir lite väl ljust, men man kan väl aldrig ha nog många extraljus?

    Ps. Man kan visst ha jättestora extraljus på en 9000. Om det är snyggt eller inte skiter jag i, men hittills har jag sluppit få ett antal älgar och rådjur i bilen. Det kan lite "fulhet" vara värd...
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    jo jag har läst mig till att ljusbilden inte är så lång men det blir iaf bättre än helt utan och stora lampor är inget alternativ på den bilen, sånna har jag satt på min 240 och där passar dom bra..

    Stranna monterade du i spoilern fram eller med sånt fäste som sätts bakom nummerplåten??
    9000 2,3t A50 -97

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Bakom nummerskylten
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Vad tycker ni som testat om tex "sirius" ljusramper? Säljs nog bla på biltillberhörs firmor som mekonomen. Hittade sådana på nästat fast till bra pris därför är jag lite nyfiken.

    Här är en annan som säljer samma lampor som jag hittat http://www.bilbroderna.se/extraljus.htm
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Behöver inte alls se så illa ut med stora ljus på en cs. Sen lyser ju småramperna skit jämfört med stora lampor. Skaffa Hellas extraljusfäste som man sätter bakom reg-skylten. Sänk ner den så den sitter i underkant av fasningen på stötfångaren och montera sen ljusen. Dessa hamnar då nätt och jämt över huven och aplikationen ser okey ut. *hmm* Om man nu kan tycka det ser okey ut med ex-ljus på bilar.

    Edit:
    Det går att sänka ljusarrangemanget mer än vad jag gjorde på den på bilden.



    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Synd bara att dom kommer så långt fram
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Snyggare att montera dom som Hotrodder har än att ha dom som grodögon som sticker upp halvvägs ovanför huven enligt mig...

    Man får väl se till att bromsa för väggar och liknande istället för att köra tills det tar stopp så är det inga problem med att de sitter lite längre fram.




    De små extraljusramperna lyser rätt urkasst enligt mig. Finns väl kanske olika modeller av de också som är bättre och sämre, men den rampen med 4 lampor som systern hade på sin bil lös i vart fall urdåligt. (som numer är urkopplad och ersatt med 3 st stora Hella Luminator).

    Ramperna (de jag sett) lyser upp för kort sträcka och för smalt för mitt tycke. (mest en massa ljus i en kägla mitt framför bilen istället för där ljuset behövs tycker jag).

    Lika bra att vara utan och låta frontspoilern vara intakt än att skruva dit nånting som ändå inte lyser nått vidare.

    Bättre då att satsa på några ordentliga extraljus som kanske är något fulare, men som lyser bra och som man enkelt plockar av när det börjar ljusna ute i stället.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Inkoppling av extraljusramp + Lite AC
    Av Chess i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:11
  2. Extraljusramp på 9-3 ss
    Av Browan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 20:44
  3. Extraljusramp
    Av emde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 22:42
  4. extraljusramp på og900
    Av fälgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •