Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?

    Är automat eller manuell att föredra? Jag lutar åt automatlåda men vill gärna veta mer om förbrukning, prestanda m.m.
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Skulle jag köpa en 9-5 idag så hade jag valt en med automat.
    Den manuella kunde ha varit bättre tycker jag. På nya 9-3:orna så har känslan/smidigheten blivit bättre när man växlar.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    På en original 2,3t/185 hade jag nog funderat på en manuell, i alla fall om bilen skall användas som "A till B"-bil i något annat än Sthlm/Gbg.

    Om bilen skall trimmas lite lätt, d v s max 420-430 Nm hade jag valt automat. Med lite mos blir det en underbar kombination. En fördel är att man kan plocka ut så pass mycket vrid utan kopplingsbyte, vilket krävs på den manuella.

    Man bör dock vara medveten om att automaten slukar dryga decilitern mer, förutom möjligen på landsväg där skillnaden går att få mindre.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Är det någon skillnad på -02 & -03 förutom paddlarna i ratten?
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Är det någon skillnad på -02 & -03 förutom paddlarna i ratten?
    Nix.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Räkna med 2-3 dl mer per mil på vintern med automat. På sommaren skiljer det mindre. Vid långkörning sommartid skiljer det knappt alls, förutom ifall man utnyttjar frihjulning med den manuella (vilket man inte bör göra för ofta med aut). Prestandamässigt försvinner uppåt 10% mer hk och Nm i automatlådan. Kan till viss del kompenseras med snabbare växlingar ifall man är långsam med pinnen.

    Andrahandsvärdet sjunker snabbare med automat. En annan nackdel är ju att den inte går att rullstarta, och helst inte bogseras längre sträckor på vanligt sätt. Fast å andra sidan kan du lättare käka glass när du kör .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Jag börjar väl bli gubbe, men bekvämligheten med automatlåda börjar bli högt prioriterad.
    Kör ju nästan bara automat på jobbet, tycker att fördelarna överväger gentemot nackdelarna. Till och från jobbet blir det troligen ingen större skillnad i förbrukning (landsväg 70-90 km/h), och i stan slipper man rycka i spaken och trampa med vänsterbenet varannan sekund.

    Blir nog en 2,3t/185 automat när jag byter bil, helst en -03, men paddlar är inte så viktigt. Med ett st. 1 borde den bli hyfsat rask, eller?

    Dessutom vill jag ha en sedan, absolut inte kombi! Gubbvarning...?
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Jag kör 9-5 -01 Aero nu, med manuell låda men nästa kommer garanterat bli
    en automat. Varför? Jo för det är så skönt att slippa växla och framför allt om man
    nu ska dra på lite mot någon. Då känns det betryggande att veta att växlingen
    sitter där den ska. (slipper iaf skylla på växlingen om man förlorar )

    Jag hade inte tvekat idag, köp med automat!

    /Conny

Liknande ämnen

  1. Automat eller manuell OG9-5
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-03-10, 20:16
  2. Manuell eller automat
    Av bandit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 10:23
  3. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  4. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38
  5. Automat eller manuell?
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •