Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Verkstadsbluff

  1. #1

    Verkstadsbluff

    Akta er för Östermalms Bil Teknik, det är en firma som lurar sina kunder, betalade 800:- för felsökning av min saab 900 -94 då check engine lampan lyste. Det skulle kosta 500-600 för att läsa felkoderna. När jag senare under dagen ringde så hade de bytt packningen till vevhusventilationen med en arbetskostnad på 150:- "30sek jobb" samt 600:- för felkodsavläsningen. Trots att jag bad om att få åtgärda felet själv. På väg hem från verkstaden tro det eller ej Check Engine lampan tänds igen, vände och åkte tillbaks igen, då kopplade han in bilen i datorn som inte klarade att läsa felkoder på min bil =( ändå hävdade han att han fått felkod om tjuvluft tidigare. Ingen hjälp fick jag då lampan slocknade, på väg hem igen började den lysa igen, åker tillbaks och ytterligare en gång till fick jag åka tillbaka under samma dag, nu lyser den igen. =(((((. Vad skall jag göra åker till Åre på måndag =(((((((. Gråter.... . På verkstaden hyrde de in en riktig kabel idag och försökte igen, inga felkoder i boxen trots att lampan lyser efter man raderat felkoderna efter någon timma igen.

    Han påtod att det förmodligen är termostaten som öppnar för tidigt" tror inte det kan vara det själv, då den ligger i mitten hela tiden typ, kommer upp i värme snabbt enligt mig.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Verkstadsbluff

    Han kan inget om Saabar du... När CE lampan tänd så är det tändningen eller bränslet(ledningar och allt annat) som inte fungerar som det ska.. Så är det iaf på Saab 9000.. Detta står i instruktionsboken..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Går bilen sämre när lampan tänds och beskriv hur den går då.
    Kanske vi kan hjälpa dig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    På min bil så var det en vacumslang som hade spruckit och när den lutas på ett håll så kan den täta för tillfället och sen så lyser lampan igen så kolla vacumslangarna. min hade oxå symtomen att när ja satte igång ecc:n så stack tomgången upp till 2000 rpm

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Verkstaden får lägga på 15% på lovat pris. Men har ni kommit överens om att dom inte skulle byta nått så är dom ju pantade om dom gör det ändå. Tyvär verkar många kundmotagare/verkmästare vara just det.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Stora ord att kalla det för verkstadsbluff. Jag förstår din reaktion och att du tycker att du blivit lurad. Men det är inte alltid så lätt att åtgärda att CE lampan lyser.

    Nu tror ju många är på forumet att har man bara en tech-2:a så är allt så enkelt. Så är det ju naturligtvis inte. Bara för att man få några felcoder så säger ju inte det direkt att det är en viss komponent som är felaktig. Oftast på tidigare ng-900 så är det ju någon form av luftläckage typ o-ring eller slang.

    Tyvärr förekommer det ju då och då att samma bil återkommer flera ggr innan man lokaliserat och åtgärdat felet.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Kolla hur många gånger check engine lampan blinkar i kupén så kan du få fram felkoden!
    Saab 900 2.3T Steg 3

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Stora ord att kalla det för verkstadsbluff. Jag förstår din reaktion och att du tycker att du blivit lurad. Men det är inte alltid så lätt att åtgärda att CE lampan lyser.

    Nu tror ju många är på forumet att har man bara en tech-2:a så är allt så enkelt. Så är det ju naturligtvis inte. Bara för att man få några felcoder så säger ju inte det direkt att det är en viss komponent som är felaktig. Oftast på tidigare ng-900 så är det ju någon form av luftläckage typ o-ring eller slang.

    Tyvärr förekommer det ju då och då att samma bil återkommer flera ggr innan man lokaliserat och åtgärdat felet.
    Men att säga att dom inte får en felkod när CE lyser då är det väll ändå något som är fel

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    holler med Bengt Jönsson

    menar lampan tänds u för att d e enågot fel .. om mekanikern i samråd med kundmotagaren anser sig ah hittat et fel så e de klart att de åtgärdar de om de e inom dessa 15% sen att de kanse misförstod varan eller snarare han misförstod dig e dåligt de holelr jag med om .. men som sackt tjuvluft e svårt att hitta om d e e intemetent
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Nu va det ju inte inom 15% heller så den ursäkten håller inte.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    nästan ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Tack för alla svar. När lampan tänds märker man ingen skillnad på bilens gång, allt funkar precis som vanligt. Motorlampan blinkar aldrig den lyser bara med fast sken hela tiden, även om man väntar efter man satt på tändningen. Grejen var så här att jag ringde runt till alla verkstäder som hade öppet och frågade om dom hade tid och kunde kolla felkoderna, och ge mig svar på vad det var för fel utan att själva åtgärda någonting. Östermals bil teknik lovade att felet skulle kosta mellan 500 och 600 för att lokalisera, och jag skulle själv få reda på var jag skulle byta, så var överenskommelsen " skall tillägga att när jag skulle hämta bilen satt en trasig lampa i halvljuset så var den inte vid inlämnandet, som han försökte hävda, då det inte stod i bilen innan, men när jag kom lös trasig glödlampa lampan, förmodar att de tog min och satte i en annan bil, då den var NY" när jag hade åkt tillbaks 3 gånger utan att hjälpa mig tyckte chefen åhh vi skall vara snälla och ge dig en gratis H4 lampa för allt strul. Check Engine lampan har tidigare lyst och när man släckt den har man kunnat åka nån vecka utan att den tänds igen, sen har den lyst konstant.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  13. #13
    Jag har själv samma fel som du,,
    Alltså När lampan är tänd så märker man ingen skillnad på bilens gång.
    check engine lampan lyser hela tiden vid koll. (försök att få ut koder).

    På SAAB hittar man inget..
    Blir "lite" irreterad att den lyser, men jag kör ändå..
    Och ibland så är check engine lampan släckt. ..
    Så nu är jag intresserad av att få tag på program så det kan kollas under gång..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351
    Jobbar själv på Saab verkstad och det är svårt att läsa ut sådana felkoder, ett tips är att åka dit med tänd lampa och inte stänga av bilen förrän de läst felkoder. Samma det här med lampan försök inte hävda att verkstaden "snott" din lampa visst chansen finns men seriöst!?

    Till problemet då, låter som tidigare sagts som vaccum fel.

    Det här med packningen, är ju inte så att den ligger och väntar på ventilkåpan direkt ställtider/hämtning detalj osv. måste räknas in i priset. Dock skulle den ju bytts med din vetskap.
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Falo
    Jobbar själv på Saab verkstad och det är svårt att läsa ut sådana felkoder, ett tips är att åka dit med tänd lampa och inte stänga av bilen förrän de läst felkoder. Samma det här med lampan försök inte hävda att verkstaden "snott" din lampa visst chansen finns men seriöst!?

    Till problemet då, låter som tidigare sagts som vaccum fel.

    Det här med packningen, är ju inte så att den ligger och väntar på ventilkåpan direkt ställtider/hämtning detalj osv. måste räknas in i priset. Dock skulle den ju bytts med din vetskap.
    Kruxet är att de inte har en OBD2 testare utan en simpel http://www.autocom.se/ , han lovade att de hade allt för att kika felkoder med till saab, jo tjena jag var där 3 gånger när lampan lös, utan att han fick fram några fel. Sen brukar man säga direkt när man skall hämta bilen, din glödlampa fram e paj, innan man säger hej? Visst kanske oskyldigt påhopp, men va fan han tyckte de hade gjort allt de kunnat ,, hmmm 800 pesetas för att ha bilen i samma skick som vid inlämnandet, jo jag tackar.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  16. #16
    Sen ljuga och säga att de hade fått fram felkoden att den tog tjuvluft, och åtgärdat problemet som jag fick betala för, när han inte kunde läsa felkoderna på min bil när lampan lös ens. Jag hade kunnat bytt den själv utan arbetskostnad, jobbar precis brevid saab i globen så det hade inte blivit bensinkostnad.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Kolla slang

    Kolla slangen som kommer från evap ventilen.
    Stå framför bilen, till vänster om pannkakan, lyft bort den, så du ser gasspjället, på baksidan sitter det en typ bensinslang ca 10mm tjock.
    Kontrollera den angående sprickor. Samt alla vakuumslangar.
    Byt vid behov.
    Gör en norsk reset i ca 15 min, alltså lyft minuspolen.
    Felkoder rörande bränsle/luftblandning på det här sättet går ej att radera
    med T2, det har även med adaptionen att göra, därav den norska resetten.

    Hoppas att det blivit lite klarare för er alla.
    Hinner inte med allt.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •