Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bilen har slutat ladda och vandrar på tomgång, NG900.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662

    Bilen har slutat ladda och vandrar på tomgång, NG900.

    Vad kan det tänkas vara för fel när turbon inte laddar någonting alls och motorn vandrar på tomgång?

    Det började med att jag skulle kolla att allt lirar som det skulle på vägen hem, drar upp i kanske 4500-5000 varv på fyran och känner hur det bara hackar till. Jävla konstigt tyckte jag och tog det lite lungnare, tre-fyra hundra meter senare hackar bilen till igen fast då nästan på tomgång och CE-lampan tänds. Helt säker på att det var DI:n byts den men bilen har fortfarande samma jävla problem.
    Vandrandet på tomgången är att det går jämt och fint sen helt plötsligt dippar den några sekunder och håller på att dö, går ner till ungefär 400 rpm, för att sedan hoppa igång av sig självt. All elektronik är avstängd vid testtillfället.

    Ska iväg och fixa nya stift nu, men det känns som att det är värre än så. Noterbart är att ingen vätska försvinner, alltså varken olja eller vatten. Och det ryker inte heller något om bilen.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Är det så illa alltså? Jag måste ju erkänna att jag inte är helt hundra på att det är MAP-senorn den är inkopplad på Den sitter på en svart lite låda på undersidan av fjäderbensstaget, kan det kanske vara BTR:en? Är det lika illa det?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Är det så illa alltså? Jag måste ju erkänna att jag inte är helt hundra på att det är MAP-senorn den är inkopplad på Den sitter på en svart lite låda på undersidan av fjäderbensstaget, kan det kanske vara BTR:en? Är det lika illa det?
    En svart liten låda under fjäderbenstaget på passagerarsidan, en vacuumslang och några kablar som ansluter till den!
    Det är MAP-sensorn. Jag fick höra en hel del av många som jag vet kan sin sak när jag först kopplade min mätare på den slangen. Många skrämselhistorier blev det, så jag åkte till SAAB, köpte en halvmeter vacuumslang och ersatte slangen till MAP-sensorn som jag kopplat på och flyttade sedan T-korset till dumpens vacuumslang!
    Lätt som en plätt.
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Är det så illa alltså? Jag måste ju erkänna att jag inte är helt hundra på att det är MAP-senorn den är inkopplad på Den sitter på en svart lite låda på undersidan av fjäderbensstaget, kan det kanske vara BTR:en? Är det lika illa det?
    En svart liten låda under fjäderbenstaget på passagerarsidan, en vacuumslang och några kablar som ansluter till den!
    Det är MAP-sensorn. Jag fick höra en hel del av många som jag vet kan sin sak när jag först kopplade min mätare på den slangen. Många skrämselhistorier blev det, så jag åkte till SAAB, köpte en halvmeter vacuumslang och ersatte slangen till MAP-sensorn som jag kopplat på och flyttade sedan T-korset till dumpens vacuumslang!
    Lätt som en plätt.
    Hmm, det tror jag säkert Ska ta och plugga ur laddtrycksmätare då och låta den vara urkopplad tills jag fixat lite mer slang. Så slipper man vara livrädd imorrn bitt
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Gött att bilen går bra igen, gamla slanagr som vittrar sönde rär inget kul

    Ut och gasa med dig nu istället för att sitta här vid datorn
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Nja, den gör sönder när den går sönder, spara den nya och ha som reserv istället!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Nja, den gör sönder när den går sönder, spara den nya och ha som reserv istället!
    Jo man kanske ska göra det. Ska ta och labba lite med det där i helgen, kan ju vara så att den inte är trasig. Fast å andra sidan misstände den som satan och stiften var helt igensotade.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Kopplade ur den nu, men hittade den här FAQ:en, "ljuger" den alltså?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Kopplade ur den nu, men hittade den här FAQ:en, "ljuger" den alltså?
    Om du menar Ekans beskrivning på hur man kopplar in en laddtrycksmätare så är den bra i alla avseenden förutom att den visar att man ska koppla mätaren till MAP-sensorn!
    Så den ljuger väl inte direkt, men den föreslår däremot en dum plats att koppla vacuumet till!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Låter som om någon vacumslang lossnat, har du gått över alla slangar efter turbon?
    Nu har jag Slangen som går in i spjällhuset var sprucken och surrade som fan, likaså slangen mellan MAP?-sensorn och laddtrycksmätare, därav att mätaren var väldigt still innan. Men nu är iaf slangar, DI och stift bytta, så nu slipper man obehagliga överraskningar där. Surt med 2250:- men den gamla DI:n var äldre än bilen så det var nog dags ändå?
    Det är en mycket dålig ide att koppla laddtrycksmätaren på MAP-sensor slangen, koppla den istället på vakuumslangen till dumpen eller vevhusventilationen!
    MAP-sensorn håller ju koll på bilens luft/bränsleblandning och kommunicerar konstant med styrsystemet. Skulle det vara en liten läcka på vacuumslangen till MAP-sensorn kan detta generera stora problem som i värsta fall kan leda till motorras.
    Så lätt att bara byta till en annan slang, och undvika en framtida felkälla!

    // Tommy
    Kopplade ur den nu, men hittade den här FAQ:en, "ljuger" den alltså?
    Om du menar Ekans beskrivning på hur man kopplar in en laddtrycksmätare så är den bra i alla avseenden förutom att den visar att man ska koppla mätaren till MAP-sensorn!
    Så den ljuger väl inte direkt, men den föreslår däremot en dum plats att koppla vacuumet till!

    // Tommy
    Mäter den vacuumtrycket också då?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    bart112, laddtrycksmätaren i din sitter på BTR, om jag inte har blivit helt galen...
    Saab 9-5 -01 Automat

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    bart112, laddtrycksmätaren i din sitter på BTR, om jag inte har blivit helt galen...
    Jo det trodde jag också iom att du sa det :S Men enligt andra svar här så skulle det tydligen vara MAP sensorn.

    När jag ändå har dig här, vart kopplade du in laddmätaren i elen? Den lyser inte längre så någon kabel lär väl ha hoppat ur.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425
    Jag hakar på med en fråga som jag har ang min 9000

    Det är så att slangen som går till AV (tunna alltså) är av det gör att bilen kan va lite ryckig va?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Jag hakar på med en fråga som jag har ang min 9000

    Det är så att slangen som går till AV (tunna alltså) är av det gör att bilen kan va lite ryckig va?
    Svar ja, bilen bode låta som ett ångalok(pysch pysch pysch..) när du gasar på om AVn sitter som den gjorde original.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425
    japp det gör den, ska fixa en ny slang imorrn samt funktionstesta AV:n
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    bart112, laddtrycksmätaren i din sitter på BTR, om jag inte har blivit helt galen...
    Jo det trodde jag också iom att du sa det :S Men enligt andra svar här så skulle det tydligen vara MAP sensorn.

    När jag ändå har dig här, vart kopplade du in laddmätaren i elen? Den lyser inte längre så någon kabel lär väl ha hoppat ur.
    Jaha, se vad fel man kan ha

    Elen till mätaren kopplade jag in till ljusvredet, sitter en brun kanel där som jag bara tryckte dit den på, förmodligen har den bara halkat av.

    Kolla jorden också, den sitter jordat i en mutter nedanför säkringsboxen på förarsidan, inutibilen.
    Saab 9-5 -01 Automat

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    bart112, laddtrycksmätaren i din sitter på BTR, om jag inte har blivit helt galen...
    Jo det trodde jag också iom att du sa det :S Men enligt andra svar här så skulle det tydligen vara MAP sensorn.

    När jag ändå har dig här, vart kopplade du in laddmätaren i elen? Den lyser inte längre så någon kabel lär väl ha hoppat ur.
    Jaha, se vad fel man kan ha

    Elen till mätaren kopplade jag in till ljusvredet, sitter en brun kanel där som jag bara tryckte dit den på, förmodligen har den bara halkat av.

    Kolla jorden också, den sitter jordat i en mutter nedanför säkringsboxen på förarsidan, inutibilen.
    Ska göra det, men just nu är den ju ändå urkopplad så då behöver den inte lysa Är det lampa eller diod i den, lampa antar jag?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Bilen vandrar, går ej rakt.
    Av Monte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 20:14
  2. Saab 9-5 nyreonverad vandrar i tomgång
    Av D-alvarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 18:35
  3. bilen ng 900 vandrar sidled i kurvor vanligt?? däckval??
    Av cgo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 18:31
  4. Turbon slutat ladda
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •