Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: og900i -88 går ej att starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16

    og900i -88 går ej att starta

    hallå på er! har en og900i -88 8-ventilare som från att ha gått bra i flera år förvandlats till en sur gammal kärring över ett par timmar och som nu vägrar starta. Bilen har som sagt gått bra, dock har den ofta gått ganska varm, temp-mätaren har under varma sommardagar gått rätt högt (har dock aldrig kokat). Detta har dock pågått en längre tid (2 år) och pga att jag inte kört så väldans mkt har jag inte åtgärdat den än.

    Nu till startproblemet: gnista finns, fördeldosa hel och torr. Har kollat att det kommer soppa vid kallstartsventilen, har kollat säkringarna, hör att bränslepumpen o relät går igång då tändningen vrids på. Har provat med startgas o hjälpbatteri utan framgång.

    Vad kan jag kolla mer för att försöka ringa in felet? Kan mina värmeproblem ha gjort att den nu inte startar?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Skulle väl isf vara om toppen slagit sej så att det fattas komp.....

    Mitt första och enklaste tips är att göra några startförsök, alltså mala på en liten stund, sedan skruva ur något eller några av stiften och kontlollera hur pass våta dom är av bränsle....
    Styrtrycksventilen brukar krångla på dessa, ge för mycket (eller ev. för lite) soppa.....


    Nya stift?
    Testa annan STV?

    Kompessionsprov.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Prova byt t-stift.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Bytte t-stift, fördelardosa, rotor idag. Men provade också att koppla bort en av spridarna från motorblocket och det kommer ingen soppa där!
    Det kom ju soppa fram till kallstartsventilen så att det verkar vara nåt som inte funkar vid bränslefördelningen. Kan det vara styrtrycksventilen? hur kollar man den?

    Ska det komma soppa när man kopplar bort en bränsleledare? I Haynes står det att man ska lossa säkerthetskretsen vid LMM:en på motorer av B-typ och på motorer av H-typ ska man koppla bort bränslepumpsrelät och ansluta ledningen 30 och 87 med ledningslänk. Är detta nödvändigt?
    (Har en B201)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Bilen startar ju inte på startgas heller (vet ej om gasen är fräsch iofs, då det är en kompis) men oavsett om det kommer bränsle eller inte så borde den ändå hosta till på startgas tycker man. Blir nu osäker på vart man ska man spruta in startgasen? Är det i det svarta insugningsröret till höger om bränslefördelningen på bilden?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    38
    prova byt tändfördelaren oxå
    og900 t16 -90

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    38
    oj jag skrev fel jag menade tändmodulen
    og900 t16 -90

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av DeLlE
    oj jag skrev fel jag menade tändmodulen
    är tändmodulen det som kallas "Tändsystemets förstärkarenhet" i Haynes gör-det-själv? Den sitter på vänstra sidan i motorrummet (man kan se en del av den till vänster på bilden i tidigare inlägg)??

    Kan gnistan vara för dålig alltså?

    Hur är det med bränslet då? Ska det komma om man bara lossar på en av bränsleledningarna?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Tegel2
    är tändmodulen det som kallas "Tändsystemets förstärkarenhet" i Haynes gör-det-själv? Den sitter på vänstra sidan i motorrummet (man kan se en del av den till vänster på bilden i tidigare inlägg)??
    Jajamen!
    Tror dock att chansen är ganska liten att just detta är boven, men värt ett försök, åtminstone om det är så att du kan låna en av något t.ex. Annars är det nog enligt mej lite "gamble" att KÖPA en bara för att prova...

    Hur är det med bränslet då? Ska det komma om man bara lossar på en av bränsleledningarna?
    Enklast är att göra som du själv skrev hör ovan, avlägsna och bygla (tror 30-87 är korrekt) och lossa två av spridarna.

    Men, kom ihåg att du först skall skruva bort slangen mellan bränslefördelningshuvudet och spjällhuset så att du kan lyfta lite LÄTT på mätskivan som ligger där under tiden som pumpen snurrar och går.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    38
    om jag inte är helt ute och snurrar så ska tändmodulen på något sätt vara samman kopplad med bränslet på nått vis! tror det var det som var felet på min när den gjorde så?,


    mvh delle
    og900 t16 -90

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av DeLlE
    om jag inte är helt ute och snurrar så ska tändmodulen på något sätt vara samman kopplad med bränslet på nått vis! tror det var det som var felet på min när den gjorde så?,


    mvh delle
    Det stämmer på så vis att varvtalssignalen drar bränslepumps"reläet" (Vilket inte riktigt är ett relä då...)
    Så, viss poäng finns....

    Detta kan kollas ganska enkelt, d.v.s om hallgivaren tillsammans med tändmodulen funkar, genom att ha tändningen på, av med ventilkåpan, vrid på kamaxeln tills tändläget för någon eller några cyl. inträffar.
    På detta vis "lurar" man det tämligen simpla tändsystemet att motorn är igång och en puls hamnar på "Bränslepumpsreläet" vilket resulterar i att pumpen går igång någon eller några sekunder.....

    Hhhmm, vet inte om jag nu kanske förklarade krångligare än det är, men så är det iaf.

    Lycka till MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Det kommer soppa fram till spridarna!! När jag byglade 30-87 o lyfte lite på mätskivan i LMM:en. MEN frågan är om det är rätt tryck.. jobbarkompisen som kollade trycket då jag vred om tändnignen så att det inte va något jättetryck ut från bränsleledningen..kan ju vara nåt med tryckregulatorn då, att det inte ger tillräckligt med soppa. Han sa även att det luktade lite bensin från avgasröret..

    Att vrida runt kamaxeln faller nog utanför gränsen för vad jag kan göra själv..så det kanske lutar åt att lämna in den på verkstad.. hade hoppats kunna undvika det..men men.

    Vad mer kan jag kolla själv?
    skulle det finnas någon poäng i att bytta bränslefördelaren? och på så sätt byta ut tryckregulatorn (strytrycksventilen) också (de sitter ju ihop antar jag).

  13. #13
    om det luktar soppa därbak borde bilen vara sur... hur ser stiften ut blir dem blöta...
    Saab = sömnlösa nätter och slut på fritid.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    38
    du kan prova byta spridar rören oxå! fick jag göra på min t8 när den var likadan
    og900 t16 -90

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Dumpa_me_stil
    om det luktar soppa därbak borde bilen vara sur... hur ser stiften ut blir dem blöta...
    Stiften blir inte märkbart blöta..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Har du kollat så att bränslemängdmätaren inte är stum och känns lätt att lyfta, går den ej att rubba så får du inte heller in nån soppa i motorn.

    Dom har en tendens att sluta fungera korrekt på 8V motorerna, titt som tätt

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Den går lätt att lyfta lite på den.. provade igår när jag testade bränslet från spridarna. Tar man tag i muttern på mätskivan med fingerspetsarna så lyfts den mjukt o fint upp.

    Börjar tappa ideér på vad som kan vara fel, frågan är om trycket ut från bränslefördelaren är rätt. Det var inge vidare tryck från en av bränsleledarna när jag provade igår.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Sitter väll bränsletrycksregulatorer på i8 med som kan kärva ihop...?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Det börjar tyvärr luta mot ett kompressionsprov....
    Har du nå vatten i oljan? Hur luktar det ur expansionskärlet? Bubblar det tillockmed där när du drar runt motorn på starten??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Det börjar tyvärr luta mot ett kompressionsprov....
    Har du nå vatten i oljan? Hur luktar det ur expansionskärlet? Bubblar det tillockmed där när du drar runt motorn på starten??
    Har kollat efter vatten i oljan, om oljan ser utspädd ut eller om nivån har höjts mkt. Men är ganska säker på att det inte är nåt vatten där.

    Vad innebär ett kompressionsprov och vad kan ha pajat om det visar sig vara dålig kompression??

Liknande ämnen

  1. Startproblem og900i 16v -89
    Av Skalman79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 19:17
  2. og900i -89 Startproblem
    Av rogerl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 13:28
  3. Handbroms, og900i -92
    Av karl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 14:53
  4. Ventilspel OG900i 16v
    Av Infolex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 17:10
  5. elproblem i og900i
    Av NaitSirk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •