Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konstigt Laddtryck (T16-89'a).

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Konstigt Laddtryck (T16-89'a).

    Hej, har juh satt en T16 motor i min 900i 88'a, detta är en motor från en 89'a.

    Den har gått bra och dragit på fint när turbon laddat på osv, enda tills nu .. idag när jag hade lite last i bilen och skulle dra på, på 3'ans växel och då enbart på grundladdnivå.. så pulserade laddtrycket liksom. Detta va inte märkbart på laddtrycksmätaren vad jag kunde notera utan kändes mera som att bilen för stunden fick kraft & inte fick kraft från turbon.

    Vad kan detta tänkas vara, har MV nått med Wastegatens funktion att göra även under grundladd eller är det endast fjädern som styr laddet då. (Tänkte om den kanske blivit för slapp eller så).. ?

    eller har min wastegateklocka kanske börjat PAJJA. ?

    Bilen har agerat lite underligt tidigare oxo.. GASAR jag på ganska kraftigt så.. får jag turboknuffen.. men det rycker oxo ganska påtagligt, har tänkt på om detta har med soppatillförsel att göra.. ?

    En del funderingar, som någon kanske kan svara på. !

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Jadu, kolla det gamla vanliga:
    Slangar, tändning och soppa..

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Hade symptom liknande dina innan..
    Hade haft läckande avgas system , och när de blev tätat så trycktes all kondens bakåt , vilket resulterade i att all ull i dämparna sjönk ihop..

    Turbon fick mottryck och orkade inte knö på..
    Slutade me att ja bytte från fexröret å bakåt , iom att de va gammalt och behövdes bytas iaf..

    Sitter nytt 2 1/2" på nu..

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Okej, Noeffect: har kollat tändning och dyligt.. sitter nya stift.. fördelare och lock i.. hur det står till med soppan vet jag inte.. men den drar på BRA för övrigt.. är bara när turbon skall jobba som det pumpar liksom.

    Gamedawg: Hmm, läckande.. system.. ja har väll lite sånt.. men INTE så att det pyser som en gammal tanta i rövva... utan.. det är iaf hyggligt bilbesiktningstätt..

    Och Laddar på gör den BRA bit in på röda om jag vill.. då APC är uppskruvad osv.. men det är bara som att det är nått som inte håller trycket kvar.. liksom.. Fattar noll.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Har en gång varit med om att bilen började skaka/rycka när den fick laddtryck, berodde på överslag i en tändkabel..

    Hade även problem med att förra bilen ibland tvekade lite när den skulle ladda på, berodde på trött bränslepump..

    Kanske är till någon hjälp iaf..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Noeffect: Now we are talking.. ja.. tändkablarna har juh suttit på motorn ett tag nu... kanske runt ett halvår.. INGET man bara byter.. ganska dyra.. och soppapumpen vet jag inget om.. den satt på bilen när jag köpte den så att säga.. Hmm.. kanske kan vara soppafiltret .. ? och vart sitter det på en og900... ?!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Filtret bör sitta ovanför bakaxeln.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    dea: Ok, skall kolla upp det.. bör väll bytas ganska ofta .. tror jag väll va. ?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Det är långa bytesintervaller på dessa filter men det skadar ju inte att byta.... vet ju inte när det byttes senast
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Dea: nej det är sant.. har haft bilen över ett år.. och så, så det skadar säkert inte... kan juh oxo vara pumpen som inte riktigt klarar kapaciteten... det är juh orginal 900i pump... men som sakt.. den har gått bättre.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

Liknande ämnen

  1. Konstigt Laddtryck
    Av Boliwyf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 21:22
  2. Konstigt laddtryck??
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 22:35
  3. konstigt laddtryck på t8 SP -89
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •