Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Turbo pa 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895

    Turbo pa 9-5

    jag funderar pa att byta snurra om jag inte missminner mig sa har 9-5 aero en td05-15t men tankte eventuellt en 9000 aero snurra (td05-16t) passar rakt av nan som kan ge klarhet i detta?
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Turbo pa 9-5

    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    jag funderar pa att byta snurra om jag inte missminner mig sa har 9-5 aero en td05-15t men tankte eventuellt en 9000 aero snurra (td05-16t) passar rakt av nan som kan ge klarhet i detta?
    9-5 Aero har TD04HL-15T med 5cm2 avgashus
    9000 Aero manuell (mellan vissa år, minns inte vilka) har TD04HL-15T med 6cm2 avgashus. Automatarna har inte samma.

    Således samma turbin, men mer plats för avgaser = något mindre vrid (nästan försumbart) i botten, men mer effekt på toppen med rätt mjukvara. Om du monterar den på en 9-5 utan att byta mjukvara kommer du gissningsvis bara få lite mindre bottendrag och inte just nåt mer på toppen alls då elektroniken begränsar...

    Passar rakt av på en 9-5 Aero enligt den info jag har fått. Kan dock inte säga 100%.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Turbo pa 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    9000 Aero manuell (mellan vissa år, minns inte vilka) har TD04HL-15T med 6cm2 avgashus. Automatarna har inte samma.
    -94-97. -93 satt det TD04HL-15G med 6ans avgashus. "Aeromotorn" fanns ju även -98 i 225 hästars 9000 Classic.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895

    Re: Turbo pa 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    jag funderar pa att byta snurra om jag inte missminner mig sa har 9-5 aero en td05-15t men tankte eventuellt en 9000 aero snurra (td05-16t) passar rakt av nan som kan ge klarhet i detta?
    9-5 Aero har TD04HL-15T med 5cm2 avgashus
    9000 Aero manuell (mellan vissa år, minns inte vilka) har TD04HL-15T med 6cm2 avgashus. Automatarna har inte samma.

    Således samma turbin, men mer plats för avgaser = något mindre vrid (nästan försumbart) i botten, men mer effekt på toppen med rätt mjukvara. Om du monterar den på en 9-5 utan att byta mjukvara kommer du gissningsvis bara få lite mindre bottendrag och inte just nåt mer på toppen alls då elektroniken begränsar...

    Passar rakt av på en 9-5 Aero enligt den info jag har fått. Kan dock inte säga 100%.
    grejen ar att jag har ett upphottat aero program i min 2,3 185hk dock med orginal snurra sa du menar med andra ord att jag ska satsa pa en orginal aero snurra om jag inte vill andra i programmet?
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    15t från en 9000 passar inte rakt av. Det är ett annat kompressorhus på den! Du måste alltså har kompressorhus från en 15t från 9-5 för att det ska passa. Resten är samma..
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    15t från en 9000 passar inte rakt av. Det är ett annat kompressorhus på den! Du måste alltså har kompressorhus från en 15t från 9-5 för att det ska passa. Resten är samma..
    tack det forenklar saker o ting skippar 9000 snurran o kor med orginal aero
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    15t från en 9000 passar inte rakt av. Det är ett annat kompressorhus på den! Du måste alltså har kompressorhus från en 15t från 9-5 för att det ska passa. Resten är samma..
    Tackar för tillrättavisningen.

    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    tack det forenklar saker o ting skippar 9000 snurran o kor med orginal aero
    Ja, har du mjukvara för en B235R (Original 9-5 Aero) så är det den hårdvaran du ska ha... The easy way!

    Dock passar ju inte aerons turbo rakt av på en "icke-Aero", men det har du kolla på, eller? Annars finns det ju en jättefin instruktion om hur man går tillväga med alla banjoskruvar, slangar å annat här på forumet för att byta från Garret GT17 till TD04. ingen svår operation, bara man har allt som behövs. Jag har själv gjort så på min 9-3.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    ska jag vara arlig hade jag ingen aning om det da jag var informerad att det skulle ga enkelt dock ar jag inte saker om han som sa det vet om det och tyckte det var enkelt och inte lont att beratta da han ska hjalpa mig med bytet .

    men du har ingen lank for den late?
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Detta behöver du:
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=78

    Glöm inte att du som STCS-medlem har rabatt där. Sedan finns en guide på forumet, men jag hittar den inte nu. Jobbet är inte så svårt, men tar ett par timmar för den normalhändige. Ska kolla om jag hittar en länk till guiden. Återkommer isåfall!

    [edit]SpeedParts (www.speedparts.se) har även dom färdiga kit för detta.[/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Detta behöver du:
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=78

    Glöm inte att du som STCS-medlem har rabatt där. Sedan finns en guide på forumet, men jag hittar den inte nu. Jobbet är inte så svårt, men tar ett par timmar för den normalhändige. Ska kolla om jag hittar en länk till guiden. Återkommer isåfall!

    [edit]SpeedParts (www.speedparts.se) har även dom färdiga kit för detta.[/edit]
    tackar sa hemskt mycket
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av daniel900s
    tackar sa hemskt mycket
    Det är ju det forumet är till för!

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •