Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Två 9-3 ss aero's, vilken är värd mest?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598

    Två 9-3 ss aero's, vilken är värd mest?

    Hej,

    Följande två bilar annonseras ut till samma pris.
    En mer välutrustad 03'a (om än dåligt spec'ad i annons) och en mindre välutrustad 04'a.

    http://www.blocket.se/vi/9107628.htm?ca=15_s
    http://www.blocket.se/vi/8895729.htm?ca=15_s

    Vilken skulle ni egentligen värdera högst?
    - Sett i MARKNADSVÄRDE. Inte den ni personligen vill ha mest.

    Och framför allt, vilken tror ni skulle inbringa högst andrahandsvärde c:a tre år framåt i tiden?
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Fundera först om du vill ha automat eller manuell.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fundera först om du vill ha automat eller manuell.
    Har så klart en favorit bland bilarna, om man bortser från det ekonomiska...

    Men vad jag undrar över är som sagt, vilken som har högst "egentligt" marknadsvärde idag, samt högst uppskattat marknadsvärde om sådär en tre år.

    Låt oss ponera att bägge är i mycket gott skick!
    9-3 SC Aero 07

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fundera först om du vill ha automat eller manuell.
    Har så klart en favorit bland bilarna, om man bortser från det ekonomiska...

    Men vad jag undrar över är som sagt, vilken som har högst "egentligt" marknadsvärde idag, samt högst uppskattat marknadsvärde om sådär en tre år.

    Låt oss ponera att bägge är i mycket gott skick!
    Spontan skulle jag säga att den svarta går bort.
    Tramsig annons och skitig bil på bilden.
    Jag vet inte om det bara är jag men jag skulle inte intressera mig för en bil som har blivit "presenterad" på det sättet.

    Nakdel med den silvriga, den har den "fula" stereon och ingen CD-växlare.
    Båda dessa "problem" kan ju lösas i efterhand med delar från tex SDCC.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    364
    En 04 är en 04. Kanske lite sämre utrustad men ändå ett år nyare och bör därför ha ett högre marknadsvärde. Barnsjukdomarna är botade, möjligt att komplettera viss utrustning. Automat höjer inte priset nämnvärt på 03:an
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Spontan skulle jag säga att den svarta går bort.
    Tramsig annons och skitig bil på bilden.
    Jag vet inte om det bara är jag men jag skulle inte intressera mig för en bil som har blivit "presenterad" på det sättet.

    Nakdel med den silvriga, den har den "fula" stereon och ingen CD-växlare.
    Båda dessa "problem" kan ju lösas i efterhand med delar från tex SDCC.
    Lite granna tramsig annons som den ovan skrämmer mig inte så mycket. Snarare än fördel om det skrämmer bort andra spekulanter, och därmed förhoppningsvis lägre pris.


    Men att ägaren inte har orkat bemöda sig att tvätta bort den kraftiga fläcken på huven inför ett sälj-foto (alt. en stooor oåtgärdad lackskada), skrämmer mig så klart en del...

    Både 150W och 300W stereo'sarna är rätt kassa, vad jag har förstått här på forumet, så får nog bli lite eftermarknadshögtalare oavsett bil...
    9-3 SC Aero 07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    En 04 är en 04. Kanske lite sämre utrustad men ändå ett år nyare och bör därför ha ett högre marknadsvärde. Barnsjukdomarna är botade, möjligt att komplettera viss utrustning. Automat höjer inte priset nämnvärt på 03:an
    Låter vettigt!
    9-3 SC Aero 07

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 266
    Citat Ursprungligen postat av icbm

    Men att ägaren inte har orkat bemöda sig att tvätta bort den kraftiga fläcken på huven inför ett sälj-foto (alt. en stooor oåtgärdad lackskada), skrämmer mig så klart en del...
    Vart ser du fläcken/lackskadan? Hur jag än kollar så hittar jag bara reflektioner från huset i bakgrunden med tillhörande balkonger.

    Hur som helst så förstår jag mig inte på folk som inte ens orkar tvätta bilen innan annons, hur sköts bilen då?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598
    Citat Ursprungligen postat av wikander

    Vart ser du fläcken/lackskadan? Hur jag än kollar så hittar jag bara reflektioner från huset i bakgrunden med tillhörande balkonger.

    Hur som helst så förstår jag mig inte på folk som inte ens orkar tvätta bilen innan annons, hur sköts bilen då?
    Avsåg den stora blaffan längst fram till vänster på huven..

    Men är väl troligen bara en reflektion som du säger. Matchar ju med reflektionerna på resten av huven...
    9-3 SC Aero 07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    528
    Så skitig är inte bilen så att jag tycker det spelar någon roll om jag väljer den ena eller den andra av det skälet. Det finns å smycket som är viktigare. Den är tydligen också lackbehandlad tre gånger och det tycker jag tyder på att ägaren bryr sig om bilen. Vilken bil som är bäst ekonomiskt är inte självklart. Visst är en 04 alltid nyare än en 03, men å andra sidan så har den ju färre mil också. Om du ska ha bilen i 5 år så tror jag att milen är viktigare än åldern. Å andra sidan är 03 första årsmodellen med allt vad det innebär. Som jag ser det så är nackdelen med den svarta just att det är en 03. Fördelarna är mer utrustning, lackbehandlingen, och att den gått färre mil. Automat eller manuell är en smaksak så det är svårare att värdera.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    En 04 är en 04. Kanske lite sämre utrustad men ändå ett år nyare och bör därför ha ett högre marknadsvärde. Barnsjukdomarna är botade, möjligt att komplettera viss utrustning. Automat höjer inte priset nämnvärt på 03:an
    Problemet med denna -04:a är att den är bland de första vilket leder till att många komponenter är gemensamma med -03:orna samt även barnsjukdommar (och tro mig när det kommer till detta). Även -05:or kan lida av konstiga saker och ting...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    598
    Tack allihopa!

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Problemet med denna -04:a är att den är bland de första vilket leder till att många komponenter är gemensamma med -03:orna samt även barnsjukdommar (och tro mig när det kommer till detta). Även -05:or kan lida av konstiga saker och ting...
    Vad tråkigt.

    Saab är ju iofs inte ensamma om detta, men känns ändå som en klen tröst...
    9-3 SC Aero 07

Liknande ämnen

  1. Vilken Saab har ni varit mest nöjd med?
    Av Beeos i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 23:53
  2. Köpa en -06:a eller -08 vilken tappar mest?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 11:56
  3. Hos vilken trimfirma får man mest för pengarna ?
    Av S4_pojken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 22:21
  4. Vilken sänkningssats sänker mest?
    Av Calsonic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •