Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Måla bromsbelägg, demonteringsråd?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Måla bromsbelägg, demonteringsråd?

    Hejsan!
    Jag har blivit trött på den sketna rostklumpen bakom mina ekrar, ska nu måla hade jag tänkt. Hade först tänkt att måla oket på plats, och hoppas det funkar för min andra idé också!

    Jag vill måla oket, bromsbelägg, och jag tänkte också spraya själva.. "baljan"(?) som omsluter bromsskivorna från baksidan med svart rostskyddsfärg. Hoppas ni fattar vilken del jag menar?

    Fråga 1:
    Jag tänkte följa denna guide för att sedan måla beläggen: http://hem.passagen.se/raggare/bilar/pads.html
    Om jag tar bort oket, måste jag lossa bromsslangar då, och iomed det lufta systemet? Vill nämnligen undvika detta moment, då jag inte tycker att jag borde syssla med sånt pga dålig (läs ingen) erfarenhet och kunskap.
    Kan jag förresten trycka ur belägget när bromsoket är bortplockat från skivan, eller måste jag ta loss oket helt?

    Fråga 2:
    Kan jag lossa själva plåt"baljan" utan att plocka bort bromsarna helt? "Nej" är väl egentligen ett uppenbart svar på frågan, är väl lite väl blåögt att tro att man kan ta loss utan att plocka isär allting..? Men det skulle vara så skönt! Kanske har jag tur

    Tack på förhand!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Osby / Helsingborg
    Inlägg
    58
    Först antar jag det är på din "niåhunnra 2kåmma0 töbo" som du ska byta.

    Svar 1: Du behöver inte lossa bromsslangar om du vill ta bort oket, men oket kommer hänga i bromsslangen som inte är specielt lång. Det kan bli lite bökigt att måla. Dock slipper du lufta systemet om du låter alla slangar hänga kvar. Så fort du tagit bort oket kan du dela det i två och den delen som inte sitter fast i bromsslangen är ju lätt att måla. Glöm inte att rengöra med stålborste först bara. Beläggen är bara att plocka bort när oket är av. Oket tas av genom att du tar en 10mm svart pinnnyckel (fan kommer inte på namnet nu) och skruvar bort två skruvar på baksidan.

    Svar 2: Nej du kan inte lossa plåtbaljan som för övrigt heter värmesköld utan att ta bort bromsskivan. Ska du måla den på plats så akta för fan så du inte får färg eller annat smuts på skivan.

    Hoppas detta hjälper
    Mvh
    /Andy

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av sundberg84
    Först antar jag det är på din "niåhunnra 2kåmma0 töbo" som du ska byta.

    Svar 1: Du behöver inte lossa bromsslangar om du vill ta bort oket, men oket kommer hänga i bromsslangen som inte är specielt lång. Det kan bli lite bökigt att måla. Dock slipper du lufta systemet om du låter alla slangar hänga kvar. Så fort du tagit bort oket kan du dela det i två och den delen som inte sitter fast i bromsslangen är ju lätt att måla. Glöm inte att rengöra med stålborste först bara. Beläggen är bara att plocka bort när oket är av. Oket tas av genom att du tar en 10mm svart pinnnyckel (fan kommer inte på namnet nu) och skruvar bort två skruvar på baksidan.

    Svar 2: Nej du kan inte lossa plåtbaljan som för övrigt heter värmesköld utan att ta bort bromsskivan. Ska du måla den på plats så akta för fan så du inte får färg eller annat smuts på skivan.

    Hoppas detta hjälper
    Mvh
    /Andy
    Hjälpte mycket, tackar storligen
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Styr/glidpinnarna till oket sitter med 7mm Insex... okhållaren sitter nog dock med 2 st 10mm insex. 7mm insex brukar inte finnas med i en vanlig insexsats. Mitt råd är att köpa en insex i hylsa då de kan sitta ganska hårt.

    Men för att måla bromsoken behöver dui nte ta av oket.

    Plocka bort beläggen, häng på oket och ta bort all rost, hammare och huggmejsel är bra att knacka med.

    Maska det du vill ex bromsslang osv, sen bomba på med färgen. När färgen torkat lite är det bara att tvätta bort färgen som kommit på skivan med thinner.

    Varför krångla till det.-...
    Gone country....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Undrar om det finns en bildserie för oss riktiga amatörer? Jag vill också måla mina bromsok.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Drem
    Undrar om det finns en bildserie för oss riktiga amatörer? Jag vill också måla mina bromsok.
    Jag målar mina i helgen, tar med mig kameran!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Kanon! Ska bli intressant att se. Var nu ingående så även en bilamatör som jag klarar av det

Liknande ämnen

  1. måla instrumentbrädans ram?
    Av xtrem i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 23:33
  2. Måla styrservo rör
    Av RK 9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 10:59
  3. Måla fälgar
    Av Rikard i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 12:06
  4. Måla bromsskivorna
    Av JAM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 21:42
  5. Måla på fälgskada?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •