Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: spoiler ljusen på samtidigt som helljusen!!

  1. #1

    spoiler ljusen på samtidigt som helljusen!!

    som överskriften jag kommer inte ihåg hur de ska vara men visst får man inte ha spoiler/dimljusen på samtidigt som helljusen.
    så jag vill fixa så de går att sätta på/av på halvljus.
    hur gör jag detta enklast. bilen är en 9000 års90
    jag tror inte de är förra ägaren som gjort detta så utan saab för sladdarna går in i någon säkrings dosa där de finns ett relä från saab där de står headligth+fogligt.. någon som har ordnat detta!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Lite luddigt med vad man får ha tänt samtidigt men ihop med helljus ska inte vara några problem.
    Däremot är det väldigt förbjudet att ha dem igång ihop med halvljus.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Du får ha hur många lampor du vill tända samtidigt, så länge du inte har dom tända samtidigt som halvljuset.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  4. #4
    okej så de får inte vara på när man har halvljus,

    om om jag nu skulle vilja ha dem på och crousa runt o vara lite cool :P på dagen inne i stan någon som vet hur man enklast gör de , måste ja kapa sladdarna och dra nya och en svitch inne i bilen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har kopplat om detta så att jag har en separat knapp som styr dimljusen - kan alltså använda dom helt oberoende av övrig belysning.

    Minns inte i detalj hur det är kopplat men det jag gjorde var att sätta knappen på styrspänningen till reläet. Kvittar ju om man tar (+) eller (-)

    En sak att kolla är att du verkligen har dimljus. De spoilerljus som fanns på Talladega och CC Aero mfl (slutet 80-tal , början 90-tal) var extraljus, alltså helljusstrålkastare. Dessa spoilerljus finns både som dimljus och extraljus och det är inte helt lätt att se skillnaden

    Dimljuset lyser upp enbart 5-10m framför bilen och mycket ut åt sidorna, misstänker att extraljusen har lite annan ljusbild.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av saab-henke
    okej så de får inte vara på när man har halvljus,

    om om jag nu skulle vilja ha dem på och crousa runt o vara lite cool :P på dagen inne i stan någon som vet hur man enklast gör de , måste ja kapa sladdarna och dra nya och en svitch inne i bilen.
    Var cool med pljus + dimljus istället. Ser mycket bättre ut än halv+dim ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av saab-henke
    okej så de får inte vara på när man har halvljus,

    om om jag nu skulle vilja ha dem på och crousa runt o vara lite cool :P på dagen inne i stan någon som vet hur man enklast gör de , måste ja kapa sladdarna och dra nya och en svitch inne i bilen.
    Var cool med pljus + dimljus istället. Ser mycket bättre ut än halv+dim ...
    plus att polisen lär väl inte klaga på det heller? Inte lika stor risk som när du kör med halv+dimljus iallafall.

    Mvh Karl

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av saab-henke
    okej så de får inte vara på när man har halvljus,

    om om jag nu skulle vilja ha dem på och crousa runt o vara lite cool :P på dagen inne i stan någon som vet hur man enklast gör de , måste ja kapa sladdarna och dra nya och en svitch inne i bilen.
    Var cool med pljus + dimljus istället. Ser mycket bättre ut än halv+dim ...
    plus att polisen lär väl inte klaga på det heller? Inte lika stor risk som när du kör med halv+dimljus iallafall.

    Mvh Karl
    så sant :P polisen har ju en tendens att dras till mig hade mina röda parkerings ljus i i exat tre timmar sen fick jag minsan böter:P haha ajaj ska u och kolla runt lite bland sladdar osv se vad jag akn komma fram till.
    tack för hjälpen !

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    En sak att kolla är att du verkligen har dimljus. De spoilerljus som fanns på Talladega och CC Aero mfl (slutet 80-tal , början 90-tal) var extraljus, alltså helljusstrålkastare. Dessa spoilerljus finns både som dimljus och extraljus och det är inte helt lätt att se skillnaden

    Dimljuset lyser upp enbart 5-10m framför bilen och mycket ut åt sidorna, misstänker att extraljusen har lite annan ljusbild.
    Precis. Är det extraljus och inte dimljus borde du blända andra trafikanter nått enormt om du kopplar om de som dimljus. Tycker du bör kolla detta innan du kopplar om någonting.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    9

    Var cool med pljus + dimljus istället. Ser mycket bättre ut än halv+dim ...
    Tänke också vara cool men jag är halvsenil så jag glömmer stänga av p-ljuset hela tiden.
    Nu är det halvljus utan p-ljus som gäller.
    9-5 Launch 2,3t -98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    På min 9-5 Aero -01 varnar den som fanken om jag skulle glömma parkeringsljuset igång. (Pipande standard varningen)

    Jag kan dessutom inte köra dimljuset tillsammans med halvljus. Det är spärrat.
    Däremot fungerar dimljuset tillsammans med parkeringsljus samt tillsammans med helljus.

    På min gamla bil (Volvo 960 3.0E), lyckades jag med bedriften att 2 gånger under samma vecka glömma slå ifrån parkeringsljuset.
    Alltid lika roligt att vrida runt nyckeln och höra en seg startmotor som inte orkar dra runt.

    Det jag egentligen ville säga dock är att parkeringsljus + dimljus är en ok kombination. Likaså helljus + dimljus.

    Parkeringsljus är förbjudet att använda i färd efter mörkrets infall.
    Alltså, när det är mörkt måste ni tända halvljuset, och således släcka dimljuset för att vara säkra från farbror polis.

    Jag har kollat upp detta mycket noga, både läst den vansinnigt luddiga trafikregeln direkt och även faktiskt ringt upp och frågat polismyndigheten rakt av.

    Här kommer det viktiga dock:
    Om ni kör med pljus + dimljus och polisen ändå tar er och säger att det bryter mot lagen så bli inte förvånade.
    Många av de poliser jag pratat med (farsan är polis så jag känner en del), kunde inte den lagen utan trodde att det var helt förbjudet med dimljus tänt i sverige.

    Så, om ni åker dit, och inte lyckas övertala polisen om hur fel han har, se för guds skull till att polisen på böteslappen inte skriver att ni kört med halvljus + dimljus.
    Säg åt dem att utryckligen skriva att det var parkerings/positionsljus + dimljus.

    Om det står rätt på böteslappen ska ni kunna överklaga den utan problem.
    9-5 Aero -01

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Du får ha hur många lampor du vill tända samtidigt, så länge du inte har dom tända samtidigt som halvljuset.
    Det finns faktiskt en gräns hur många ljuspunkter en bil får ha som max, kommer inte ihåg
    hur många det är.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Du får ha hur många lampor du vill tända samtidigt, så länge du inte har dom tända samtidigt som halvljuset.
    Det finns faktiskt en gräns hur många ljuspunkter en bil får ha som max, kommer inte ihåg
    hur många det är.
    Det gäller inte helljuset, och inte positionsljus om de sitter monterade en viss höjd över marken.
    I Tyskland däremot får man ha max 4 ljuspunkter på helljus (2 x-ljus).
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    [quote=Marcus J]
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Citat Ursprungligen postat av "Schäfer":vv6rx8c8
    Du får ha hur många lampor du vill tända samtidigt, så länge du inte har dom tända samtidigt som halvljuset.
    Det finns faktiskt en gräns hur många ljuspunkter en bil får ha som max, kommer inte ihåg
    hur många det är.
    Det gäller inte helljuset, och inte positionsljus om de sitter monterade en viss höjd över marken.
    I Tyskland däremot får man ha max 4 ljuspunkter på helljus (2 x-ljus).[/quote:vv6rx8c8]

    Så var det nog, har nog blandat ihop det hela lite.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Inte bara tyskland, även finland mfl länder har denna otroligt löjliga regel
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. and led i positions ljusen
    Av Swegroo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 01:40
  2. Diod P-ljusen slocknar under körning 9-3ss -08
    Av saab_17 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 20:28
  3. Att få dimljusen att tändas när helljusen tänds?
    Av Snaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 16:09
  4. Hur ställa in x-ljusen????
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •