Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Moddad DI/APC box?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233

    Moddad DI/APC box?

    Har precis hamnat i saab träsket igen och köpt mig en 9000CD 2,0T -90a. Den är redan chippad från fabrik sen den var ny men jag fick med en di/apc box när jag köpte bilen också, säljaren påstog att det var en ännu värre box än den som redan sitter i bilen. Bilen ligger just nu på 140kw/190hk. Finns det nått nummer på något chip i boxen eller något liknande som kan ge nå humm om vad för effekt det blir med boxen jag fick med? Har inte hittat nå firmanamn eller liknande nånstans i boxen... Det enda vettiga jag ser är ett chip där det står:

    SAAB 911713
    (64-90502-02)

    och en dekal som det står TA på. Utvändigt på boxen är det en gul prick
    och en dekal med 7484306 på.. Men det är väl bara standard nuffror antar jag... Nån som känner sig duktig på det här? Jag kommer då ingen vart :/

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    fick ut detta ur epc...
    verkar dock vara en org box om ingen pillat inuti

    Article : Elektronikenhet
    PartNo : 7484306
    Usage : 1989, NLS-USE 8826588
    Med katalytisk reaktor.
    Gäller även för SE 1988B.

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Ja det är ju just det som är svårt att veta, alltså om nån har pillat i den... Det var ju det jag tänkte om det finns nått annat chip eller nått skit där i som avslöjar om det är pillat med den, jag har ju ingen annan att jämföra mot :/ Vad är det egentligen dom gör med boxarna? Finns det nått enkelt att titta efter t.ex? Många frågor, få svar Är det en orginal box så blir jag bara mer nöjd, den laddar lite skumt så jag skulle gärna prova om det försvinner med en orginal box, lågt ladd till typ 3500 rpm, sen kommer allt på en gång, laddar lite lite mer än halva röda

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Ingen som vet nått?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Gul prick???

    Har precis för mig att Nordic märkte sina boxar så innan. Men då borde det inte sitta Saab orginalchip i den, då dom får bränna ett nytt och ersätta det gamla.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Brukar förresten sitta tejpade/klistrade lappar på dom två chip i boxen som man byter, om det är orginalchip. Är dom bytta är det inte säkert.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Ja jag vet inte, det är ju en klisterlapp på chippet längst upp i högra hörnet sett från kontakten, det är på den det står:
    SAAB 911713
    (64-90502-02)

    Sen vet jag inte vilket annat chip det är man byter ut.
    Jag tänkte också att eftersom boxen som sitter i bilen nu är typ "saab orginal trim" så kanske den här boxen också är det? Bara ett snäpp värre om dom nu har någon sån?

    Går det på nått sätt att kolla upp siffrorna som står på chippet och få reda på om det är ett saab orginal chip?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Om lappen inte ser ut att ha varit avtagen någon gång (syns ganska lätt) så kan du räkna ganska säkert på att det är ett program från Saab i chippet.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Men då är det nog med ganska stor säkerhet ett program från saab. Då blir min fråga istället: Har saab haft olika "orginal chippningar" till 9000 eller kan man konstatera att min box är en orginal?

  10. #10
    Om det står TA på boxen.. är APC boxen röd?

    Om den är röd och står TA på den så kommer den antagligen från en Talladega..

    SAAB hade trimmboxar, vilka hade färgen röd.. och har ca 185Hk och ca 262nm
    Kör:
    Fin bilen: SAAB 9-5 Aero Kombi -04 250hk
    Slit & Släng bil: SAAB 9000 2.3i -93 149hk
    Buset: SAAB 9000 Talladega -89 ca 320hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    DI/APC boxen är svart som vanligt, det är innuti på kretskortet som det är en lapp där det står TA på... Kretskortet är blått och boxen är svart Det kanske är en orginal box då iallafall? Ingenting ser ut att vara omlött i den iallafall, precis alla lödningar på undersidan av kortet ser likadana ut... Det enda som ser lite skumt ut är att det är en massa vit typ gummi gegga runt nån kondningar på kortet...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Silikonet är för att den inte skall vibrera sönder. (eller lödningarna snarare)
    Blått kort.... måste vara en tidig box.
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Inte helt hundra, men dessa boxarna löds inte, utan man byter bara chipen, som redan har socklar ditsatta från fabrik. Kolla på dom chip (2st) som sitter i socklar (löstagbara).

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Inte helt hundra, men dessa boxarna löds inte, utan man byter bara chipen, som redan har socklar ditsatta från fabrik. Kolla på dom chip (2st) som sitter i socklar (löstagbara).
    Det är bara ett chip som byts i DI/APC boxarna vid chippning.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Alltså kretskortet är grönt på undersidan där lödningarna sitter och blått på ovansidan där komponenterna sitter... Då antar jag att det är chippet med saab lappen som är det chip som man byter ut och i det här fallet så verkar det ju vara ett orginal chip då alltså? Iofs har ju ingen kunnat spåra numret på chippet till vad det är för nått och ingen har heller kunnat svara på om saab hade en eller flera olika chippningar till 9000T kring -90... Så lite oklarheter finns ju ännu Ingen idé att ringa saab här i kalix och fråga iallafall, dom brukar inte veta mycket, jag tror nog man kan plocka folk på måfå här på forumet som vet mer än dom som jobbar på saab här

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av JohanT
    Då antar jag att det är chippet med saab lappen som är det chip som man byter ut och i det här fallet så verkar det ju vara ett orginal chip då alltså?
    Japp, det är det chippet man byter ut. Verkar vara ett original. Etiketten på mitt chip är snarlik. Bara siffrorna som skiljer lite.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Jo men precis, det är ju lite siffror som skilljer, därför är jag ju nyfiken
    Men det ingen verkar veta är om saab hade flera olika trimboxar eller om dom bara hade en som dom använde. Den där boxen som kallas saab´s röda, är hela boxen röd eller? Och sitter den fortfarande under sätet på en -90a eller har dom flyttat den till akvariet eller nått? Har varit en förrädare och kört w124 300D i 1½ år nu så man har ju hunnit glömma bort allt bra och blivit matad med mb skit

Liknande ämnen

  1. Orginal vs moddad
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:56
  2. moddad apc?
    Av Panzare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 01:29
  3. moddad luftbox
    Av Prankster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 16:22
  4. moddad APC på NG900T???
    Av LimpizII i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 12:47
  5. Moddad SS Cab
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •