Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 3" down pipe.. svetsa eget?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    3" down pipe.. svetsa eget?

    hej!

    jag satte på 2,5" halvsats på min bil för ett par veckor sedan och tänkte skaffa steg 2 från Nordic.. men nu fick jag mig en liten tankeställare.. varför fega och inte sikta på steg 3 med en ggn?

    jag tänkte försöka svetsa mig ett eget DP och köpa en lös kat. är det någon här som gjort det och vet lite hur man ska gå till väga?

    det jag främst är osäker på är vilket mateial jag ska ha? räker det med vanliga 2,5" som man köper på mekonomen? eller är det grövre rör så nära motorn som tål mer värme?

    Tacksam för alla svar.

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    jaha ok. man bygger alltså 3" dp och sedan "muffa" ner det till 2,5" innan katten då..

    men hur är det med rören? är det några speciella rör man måste använda eller är det "bara" att värma, böja, svetsa och se glad ut
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Vad jag vet så brukar man använda rostfritt material typ (kromstål och 18/8 ) som ger lång hållbarhet. Fast till din bil är det ganska ok pris. Du kan få en dp 3" med race kat för c:a 5500:-

    Nedan ser du hur ett 3" dp ser ut till din bil.


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Vad jag vet så brukar man använda rostfritt material typ (kromstål och 18/8 ) som ger lång hållbarhet. Fast till din bil är det ganska ok pris. Du kan få en dp 3" med race kat för c:a 5500:-

    Nedan ser du hur ett 3" dp ser ut till din bil.

    ja det är ju inte så farligt.. saken är bara att jag skulle vilja göra ett försök själv.. dels är det roligt att ha gjort det själv när allt är på plats sedan är det alltid skoj att få svetsa lite..

    jag lånar kompisens svets och är själv inte så duktig så han får visa och lära, men som sagt jag vill ge det ett försök!

    vart köper man enklast/billigast "kromstål och 18/8"?

    tack för svaren.

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    hehe, jo det är klart att det kanske är skoj o ha gjort det själv. Ser ju inte så avancerat ut på bilden.

    Du kan förmodligen köpa material av raka rör ute vid sisjön eller rättare sagt dom som ligger dörren bredvid men ändå är samma firma, alt-teknik eller något heter dom.

    Gött o vara från GBG

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    ja nu ser jag att du också är från "götet" då får jag hålla ett extra öga efter din 9-3:a

    ja just det A-allt tror jag dom heter. dom borde man ju kunna åka och snacka med..

    skulle helst vilja ha tag på en ritning på avgaset? vart kan man få tag på det tro... skulle ju vara bra med lite mått mm...

    sedan funderade jag över anslutningen till turbon.. kan man köpa dessa "fästen" lösa någon stans? det ser ju ut som fästet kan löpa på röret och att röret sedan är konat i ändan..
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Fästen osv. kan du säkert även det köpa hos dom vid sisjön då dom själva behöver det när dom bygger system. Om dom vill ge ut en ritning är frågan. De vet jag inte vart man kan få tag på. Men med en genomgång av org dp o bilden borde man kunna få ihop något. Får pussla lite innan du svetsar ihop det.

    Ja då får du väl visa ditt bygge när det är klart Om man kan se det. På min ser man inte ens turbon

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    japp nu har jag lite mer kött på benen! jag återkommer senare när det börjar bli dags.

    just det! en sak till racekatt.. är det stor skillnad på dom eller kan man bara köpa den billigaste man hittar typ?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Vad jag har uppfattat det som så skall man ha metallisk katalysator samt att dom är godkända. Sedan är det bara till att söka runt vem som säljer en sådan billigast. Ligger väl från 2000:- även det finns hos dom där ute.

Liknande ämnen

  1. Elkparts "Air Inlet pipe (higher flow)-Saab 9-5"?
    Av jimmy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 10:38
  2. Elkparts "Air Inlet pipe (higher flow)-Saab 9-5"?
    Av jimmy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 20:14
  3. Svetsa eget avgas, vilka delar behövs?
    Av Chrille P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:25
  4. Svetsa eget framrör.
    Av Jaktlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 21:35
  5. Svetsa eget 3"
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •