Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Alu IC till 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Alu IC till 9-5

    Tycker min aero blir väldigt seg efter lite hårdare tag eller under varma dagar. Under huven är det ju varmt som satan redan efter ganska lugn körning så ja kan tänka mig att insugsluften inte är direkt gynnsam. Om man försöker råda bot på problemet med en effektivare IC, vilken skulle man då kolla på? Maptuns alternativ kostar 6 lök och passar rakt på. Finns det något smartare val?

    Om man skulle kunna få bilen att gå lika bra året runt som den gör när det är -15 grader skulle jag vara väldigt nöjd!
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Maptuns alternativ är bra bang for the buck. Den kyler riktigt fint trots att den sitte rpå original plats och man slipper bygga om för tat få dit den.
    Finns ju mass universal till salu på många ställen idag som kyler bra. tyvärr måste dte byggas om en hel del för att få dit dom

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Att få bilen att gå lika bra sommartid som vid -15 C är nog tyvärr lite av en utopi, i alla fall om man inte är beredd att montera en kanonkylare i fronten.

    Jag kör numera med Maptun/Forge på min 9-5 BioPower. Vi har, som mest, mätt upp 24 grader över yttertemp på gata, vilket nog får anses vara helt OK för en IC på originalplats.

    På din 00:a är fronten tyvärr inte så generös med "luftinflöde", så man får räkna med snäppet sämre kylning än på nyare modeller. En annan front är m.a.o. ett steg i rätt riktning också...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •