Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: :olje slugg!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35

    :olje slugg!!

    Hej
    har precis kommit över en saab 9-3 185hk -01:a som gått 15500 mil billigt (hoppas jag)
    Har ett par frågor som jag hoppas någon kan förbarma sig över.

    *Slugg i olje tråget, kolla lite på forumet hitta mest inlägg då det gällde 9-5 2,3t, är det oftas de motorerna som strular eller gäller det hela motorprogrammet.

    * 15500 mil är det mycket för en turbo tänkte eventuellt chiptrimma är det lönt utan att renovera/byta turbon innan, i nuläget märker jag inga problem med den.

    Är tacksam för svar
    9-3 2.0T sportedition -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    43

    Re: :olje slugg!!

    Citat Ursprungligen postat av aja
    Hej
    har precis kommit över en saab 9-3 185hk -01:a som gått 15500 mil billigt (hoppas jag)
    Har ett par frågor som jag hoppas någon kan förbarma sig över.

    *Slugg i olje tråget, kolla lite på forumet hitta mest inlägg då det gällde 9-5 2,3t, är det oftas de motorerna som strular eller gäller det hela motorprogrammet.

    * 15500 mil är det mycket för en turbo tänkte eventuellt chiptrimma är det lönt utan att renovera/byta turbon innan, i nuläget märker jag inga problem med den.

    Är tacksam för svar

    Det är väl inte samma motor i en 9-3 & en 9-5.

    Sitter en T-7 motor i 9-5 & en T-5 i 9-3.
    Tror problemen med oil sludge (stavning?) har med T-7 motorn att göra.

    Det är vad jag har lärt mig på dessa veckor, hoppas det va rätt också....

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: :olje slugg!!

    Citat Ursprungligen postat av Kastad
    Citat Ursprungligen postat av aja
    Hej
    har precis kommit över en saab 9-3 185hk -01:a som gått 15500 mil billigt (hoppas jag)
    Har ett par frågor som jag hoppas någon kan förbarma sig över.

    *Slugg i olje tråget, kolla lite på forumet hitta mest inlägg då det gällde 9-5 2,3t, är det oftas de motorerna som strular eller gäller det hela motorprogrammet.

    * 15500 mil är det mycket för en turbo tänkte eventuellt chiptrimma är det lönt utan att renovera/byta turbon innan, i nuläget märker jag inga problem med den.

    Är tacksam för svar

    Det är väl inte samma motor i en 9-3 & en 9-5.

    Sitter en T-7 motor i 9-5 & en T-5 i 9-3.
    Tror problemen med oil sludge (stavning?) har med T-7 motorn att göra.

    Det är vad jag har lärt mig på dessa veckor, hoppas det va rätt också....
    inte riktigt rätt, 9-3an har T7 med, inte dom tidiga årsmodellerna dom har T5 fram till 99, sen är de väl nästan samma motor, förutom 2,3 turbo som inte finns till 9-3an men troligen passar den väl med efter lite modifieringar.

    de där med Turbon med så 15 500 mil är inte specielt mycket, min har gått 22 000mil snart med orginalsnurra och den är i kanonskick inget glapp eller nått, de bror helt på hur man sköter turbon och en viss del tur med.

    ska du trimma så kan de ju va lönt att byta till en större turbo, annars skulle jag iaf strunta i det, bättre att byta senare om turbon skulle paja jag ser iaf inte att man skulle byta ut en fungerande del om de nu inte behövs för trimsteget.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Tack

    då hoppas jag att turbon viner på ett tag till.

    Min är en T7 vilket då skulle innebära att det kan finnas risk för slugg, eller vad det kallas. Får byta olja lite oftare då och hoppas på att förra ägaren inte plågat bilen allt för mycket mellan oljebytena.

    2,3t borde ju förresten passa, det finns ju 900 och 9-3 med 2,3 sugmotor, (hade en sådan innan), undrar hur många som har provat.
    9-3 2.0T sportedition -01

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: :olje slugg!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    förutom 2,3 turbo som inte finns till 9-3an men troligen passar den väl med efter lite modifieringar.
    *Host* 9-3 Viggen *Host*
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av aja
    Tack

    då hoppas jag att turbon viner på ett tag till.

    Min är en T7 vilket då skulle innebära att det kan finnas risk för slugg, eller vad det kallas. Får byta olja lite oftare då och hoppas på att förra ägaren inte plågat bilen allt för mycket mellan oljebytena.

    2,3t borde ju förresten passa, det finns ju 900 och 9-3 med 2,3 sugmotor, (hade en sådan innan), undrar hur många som har provat.

    viggen finns ju som jag missade.... med 2,3T
    2,3 sugmotor och 2,3T har inget gemensamt direkt.
    de skiljer inte nämnvärt på 2,0T eller 2,3T, olika vev kolvar och vad de är som jag inte har koll på, sen är de atagligen lite fästen osv som måste bytas, men orginal är de bara 9-3 viggen som har 2,3T.

    har du inte fullstämplad bok till den eller varför är du rädd?
    trimmar du på firma så tar ju vissa över garantin, sen verkar ju vissa få igenom trimmad bilar på garantin med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    serviceboken är full upp till 12500 mil efter det så vet jag inte, servad antar jag att den blivit ändå, men som sagt jag fick den billigt.

    Det var egentligen en polare som påstod att saabs turbon inte höll längre än 10-12k mil
    Sen kollade jag runt lite här på forumet och då dök ämnet oil sludge upp.

    Men rädd är jag inte, en trasig turbo är inte hela världen vad jag har försått.
    9-3 2.0T sportedition -01

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Grattis till ditt bilköp, din bil skall nog inte ha några större problem.
    Men plocka av ventilkåpan och se om du kan hitta någon "sludge". Om det finns i ventilkåpan så brukar det även synas i oljetråget.
    Så om du hittar det under ventilkåpan så kan det vara en bra idé att plocka ner tråget och rengöra det + sugsilen.
    Efter detta så göra två snabba oljebyten med ca 50-100mil intervall.
    Se till att gasa lite extra och kör på lite högre varv så att tempen på oljan kommer upp så att även oljan i oljekylaren cirkuleras.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Får kolla det, tack.

    Finns det någon motor olja att föredra när det gäller detta problemet, typ Longlife som audi använder eller räcker det med en "märkes" helsyntet.
    9-3 2.0T sportedition -01

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Ja det räcker med en 0WX el.5WX olja, sen beror det på hur du använder din bil.
    Kör du mkt korta sträckor med kallstart mm. så slits oljan lite extra.
    Kör hellre på en hyfsad olja och byt 1gång i halvåret/1000mils intrevall än att köpa en svindyr olja och byta mera sällan.

    Vill du göra något mer kan du köpa den nya vevhuslösningen som ger friskluft till vevhuset som motverkar NOx = oljedegraderingen.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    9-3:an är drabbad som sagt.. men inte i lika stora mängder rör sig kanske om 3 på 10 så risken e mindre än på 9-5:an har vart med å repa motorer i 9-3:or oxå men det e nog inte många kan räkna dom på en hand på tre år ...
    Nissan sunny gti-r

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Jag rev min B205R i vintras och var breedd på det värsta efter allt man hade hört ang. oilsludge men jag blev positivt överraskad! Ingen sludge ngnstans och inte alls farligt med skit i pickupen...





    Denna motor är servad enligt serviceboken och med tätare oljebyten på senare år i min ägo. Den har nog heller aldrig gått en mass småsträckor heller.

    Mvh M

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Ja och så här ser tråget ut efter en hetvattenmotortvätt






    /M

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av aja
    serviceboken är full upp till 12500 mil efter det så vet jag inte, servad antar jag att den blivit ändå, men som sagt jag fick den billigt.

    Det var egentligen en polare som påstod att saabs turbon inte höll längre än 10-12k mil
    Sen kollade jag runt lite här på forumet och då dök ämnet oil sludge upp.

    Men rädd är jag inte, en trasig turbo är inte hela världen vad jag har försått.

    din polare snackar skit.... troligen volvofantast eller?
    Citat Ursprungligen postat av tobbe_n
    9-3:an är drabbad som sagt.. men inte i lika stora mängder rör sig kanske om 3 på 10 så risken e mindre än på 9-5:an har vart med å repa motorer i 9-3:or oxå men det e nog inte många kan räkna dom på en hand på tre år ...
    skulle 3 av 10 bilar ha problem/pajat, har fattat det som att de rör sig om ett fåtal procent som verkligen haft sönder eller fått riva motorn pga problemet, inte att de skulle va 30% av alla som hade problem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Tack för svaren

    Fina bilder Magnus, hoppas min är likadan

    Min polare är inte volvo fantast utan kör audi a4-05 stcc 190hk fin bil, men tro det eller ej så spöade jag faktiskt honom (jävligt tajt men jag hävdar att jag vann) med min orginal saab 185 hk, Ha!
    9-3 2.0T sportedition -01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Håll fanan högt

Liknande ämnen

  1. olje rök
    Av Ing-Marie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 18:30
  2. Olje Läcka
    Av Hollowman81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 16:28
  3. Saab 9-5 aero 00 Olje stänk från olje påfyllning
    Av Andy9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 13:54
  4. Olje läckage 9k T16 -88!?!
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •