Hej!

Jag köpte en Saab 9-3 Aero 01 för ett par veckor sen. Dess värre har det inte blivit som jag har tänkt mig riktigt. Efter att jag haft bilen ett par dagar tyckte jag den rasslade lite mycket. Så jag lyfte ventilkåpan och kollade lite. Visste det var lite svart och gyllenbrun olja men inget extremt. Men för att vara på den säkra sidan ville jag ändå att firman där jag köpte bilen skulle kolla upp kamkedjan. Jag körde ner bilen (ca 10mil enkelresa) Jag hade blivit lovad en lånebil under tiden. Men det fick jag inte. Jag ringde ner dagen efter och dom sa att dom kollat kamkedjan och sträckaren var ute ca 7-8mm och att det inte var så mycket oljeklet i varken sumpen eller pickup silen. Bra tänkte jag behöver väl inte oroa mig då. Men som bil mekaniker och efter att lyssnat på lite andra Saabar så kändes det inte rätt med kamkedjan. Och efter som en Mercedes som gått 90 000mil lätt mindre från kedjan. Så igår (fredag 18/8 06) lånade jag hem en 27mm hylsa från jobbet och skruvade lossade spännaren enligt instruktioner om att först lossa skruven med 12mm skalle och sedan plocka ut fjädern och sedan lossa 27mm skruven själva spännaren. Jag fick utspännaren efter att ha fått ta i redigt bra. Mao säkert inte varit lossade av firman där jag bad dom kolla kamkedjan och spännaren. Ja iallafall fick ut spännaren och mätte upp hur långt den hade gått ut. Gissa vad glad jag blev när skjutmåttet vissade hela 21mm. Blev flyförbannad ringde ner till bilfirman där jag köpte bilen och undrade om han tyckte det var normalt att spännaren går ut 13-14mm på en vecka. Han hade gå inget svar på den frågan och skulle prata med verkstaden på Måndag. Sen sa han att garantin igentligen inte täcker detta men han skulle kanske hjälpa mig iallafall. Han var även redigt otrevlig och sa att efter som din bil du bytte in inte var i så fint skick heller så kan du ju inte begära det orimliga och undrade om jag blivit pedant över en natt. Men det är ju viss skillnad på en bil som gått 21 000mil från 1993 och en som gått 9 000mil från 2001 tyckte jag och han hade ju kollat på bilen innan han bytt in den och borde sett en del lack bättringar och annat. Men visst att dom kan missa att bilen rasslar lite och ta sitt ansvar men sen att man be dom kolla upp det och sen står och ljuger en rätt upp i ansiktetet då går det för långt. Kommer av råda alla jag känner och kommer skriva detta på dom flesta större bil forum om dom inte fixar detta redigt nu. Har även hört nått om att man har 6 månaders garanti på ursprungliga fel enligt Allmänna Reklamations Nämden. Kommer det att hjälpa mig i detta fall? Får väl ta kontakt med ARN om dom inte löser detta på ett vettigt sätt.


Jag vill inte namn ge bilfirman ännu, Vill vänta och se lite hur det löser sig. Föresten finns det någon annan lag som kan hjälpa mig i detta fallet.

Visst kan jag byta kamkedjan själv på en helg på jobbet men köper man en bil på en firma ska den fan vara redig. Alla jag har pratat med tycker inte jag ska behöva göra detta själv heller. En annan tyckte till och med att det var bedrägeri och att skulle Polisanmäla dom. Efter som dom ljugit mig rätt upp i ansiktet för att troligtviss slippa fixa problemet. Sen efter som jag bara är 19år tror dom väl att dom ska kunna lura mig. Men dom vet inte vem dom har att göra med


Någon 8-årig motorgaranti på Saab har jag inte. Så det behöver ni inte tjata om. OK?

MVH Olof Karlsson