Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Hur bra går egentligen Saab 900NG orginal?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729

    Hur bra går egentligen Saab 900NG orginal?

    Jag har blivit fundersam på det sista på min bil, (se sign), om den är chippad, eller om jag bara har haft "tur" med ett bra exemplar.

    Efter igår, blev jag uännu mer fundersam.

    Kört några små race...

    Honda CRX (130hk), och 800kg bil - Lååångt bak i bakspegeln var han

    Volvo 850 T5 (225hk) - Ikapp, förbi, och ifrån, en gång till och han försökte komma förbi, blev flera bil längder före.

    Saab 93 Sport edition (200hk) - Han drog i från starten, efter 60-70 km/h går jag jämt, tar igen och kör om vid 140-160 km/h och ifrån han.

    Och igår

    Saab 93 Aearo 205hk (Steg 2 chippad enligt förarenmen jag vet inte, tror ej det, 230hk+ isåfall) - ettan, tvåam blev jag dragen med några bil längder, men sen på trean kör jag jämt, lika så på 4:an, sen släppte vi av.

    ----------

    Jag har pratat med samtiliga förare efter, och alla har gett fullt ut, samtliga har frågat om min bil är chippad. Och så vitt jag vet är det bara ferita sport avgas system på (och det gör knappt något när bilen är orginal?). Jag tror inte min bil är chippad, för turbon laddar inte mer än orginal, varvstopped är vid 6,2k varv, och detta ändras när man chippar, om jag inte förståt helt fel?

    Jag själv är ingen rejser chaufför, haft körkort i några måndaer bara, dom jag kört emot har kört bil mycket mer än vad jag har, men det kanske är chaufförens fel ändå?

    Förlåt för den kanske novisa frågan, men inte bra att bli för fundersam

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Kör en repa på treans växel, 100-150 och skriv tiden här sen.

    Avgassystemet kan göra en del, men inte så mycket om man inte har programvara till det.
    Saab 9-5 -01 Automat

  3. #3
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 143
    Medlem#
    6252
    varvspärren brukar nog ligga kvar på orginal i dom flesta trim programvaror

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Köper man en begagnad bil med sportavgassystem kan man med typ 80% sannolikhet vara säker på att bilen antingen varit mjukvarutrimmad eller att den fortfarande är det, fast säljaren kanske ogärna berättar det. Så jag skulle kunna tänka mig att den är trimmad. Det som förbryllar är väl laddtrycksmätaren, fast sådana kan visa lite olika från bil till bil, och jag vet ju inte exakt hur långt din nål går.

    För övrigt har jag kört två olika 900 185hk (eller en var egentligen första årsmodellen OG9-3). Båda nya provkörningsbilar hos Saab på den tiden de kom, och jag måste säga att det var ganska slöa motorer - gick ungefär som min gamla 9000T-86 på grundladdtryck. Kan ju visserligen ha varit så att båda dessa hade rudis och bara gick på just grundladd, men det har jag svårt att tro om visningsbilar (de borde ha koll på att de går som de skall om de har ngn ambition att sälja bilar)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    skulle gissa på ett steg 1-3 av något slag. Ta en 100-150 tid så får vi ett hum och pulvret i maskin...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Ok, vilka tider är det orginal respektive chippat? Ska ta en tur i eftermiddag och testa

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Ok, vilka tider är det orginal respektive chippat? Ska ta en tur i eftermiddag och testa
    Jag skulle tippa 8-9 s för en original och 5-6,5 s för trimmad (steg 1-3)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    En fråga till

    på 3:ans växel antar jag? börja "gasa" vid 100 eller "flygande" start?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    En fråga till

    på 3:ans växel antar jag? börja "gasa" vid 100 eller "flygande" start?
    ligg i 80-90 och tryck fullt... starta klockan vid 100

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hejsan!

    min gammla 900T hade inte haft en chans mot den jag har idag..
    då hade jag en 900 2,0T -97 som jag körde både orginal och med steg 1 från BSR.

    denna 900 2,0T -97 jag har nu tycker jag går mycket MYCKET bättre än vad min andra gjorde.. laddar som den ska orginal men känns som den går bättre... så det gör nog mycket hur bilen har blivit behandlad innan...
    eller vad säger ni visa människor här inne?

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    ok, tog några tester igår.

    första: 8,21 (start från 90 km/h)
    andra: 8,01 (start från 90 km/h)
    tredje: 8,34 (start från 95 km/h)
    fjärde: 8,71 (start från 100 km/h)

    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp
    ungefär så ja...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Jag känner igen din förvåning..

    Jag har en likadan bil...

    Efter jag byttet till 3" hela vägen med racekat så gjorde min bil 100-150 på 7 sek.. gasade från 100...

    körde 10.135 på 201m... med bara öppet luftfilter och avgassystemet..
    Jag VET att min bil inte är chiptrimmad

    M.v.h

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Ingen bil är den andra lik Verkar gå bra hur som.



    OT: Ta en kik i fyrstadsregionen, finns en tråd där för oss Skaraborgare
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Tackar och bockar får alla bra svar, nu är jag inte fundersam längre, tack vare STCS!

    OT: ska en ta kik där

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    ok, tog några tester igår.

    första: 8,21 (start från 90 km/h)
    andra: 8,01 (start från 90 km/h)
    tredje: 8,34 (start från 95 km/h)
    fjärde: 8,71 (start från 100 km/h)

    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp
    De tiderna stämmer bra på en orginal 900set.
    Frågan är vad det var för fel på de andra bilarna
    Du körde på 3an va ?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Saabarna går bättre än man tror. Min -02 OG93 185 hakar på nya S40 T5 mellan ca 50-150. Likaså gamla modellen av V70R kunde inte öka avståndet till mig (visserligen då jag låg bakom och slipstreamade men ändå). Bilen går rätt så bra måste jag säga, om det är 185hk eller ej låter jag någon annan spekulera i, men jag har inte trimmat den under min ägo. Sen om man tar och räknar lite vikt/effektförhållanden så ser man att det kanske inte är så osannolikt heller, sen kanske det är automatlåda i bilarna man gasar mot och då är det verkligen inte konstigt längre att man hakar på bilar som i mångas ögon ska vara potentare. Roligt är det iallafall
    2007 9-3 Aero 2,8T

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    ok, tog några tester igår.

    första: 8,21 (start från 90 km/h)
    andra: 8,01 (start från 90 km/h)
    tredje: 8,34 (start från 95 km/h)
    fjärde: 8,71 (start från 100 km/h)

    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp
    Ungefär så seg som jag förmodade att den skulle vara, med andra ord. Som jämförelse kan jag ta de två 9000 Aero i familjen som båda i originalskick gör 100-150 på 6,0 sekunder i sommartemp och lite drygt 5 sekunder på vintern. Det med en utväxling på 3:an som ligger mittimellan 3:an och 4:an på din. Så om du tar ett snitt mellan tiden på 3:an och tiden den gör det på 4:an får du en jämförbar tid. Nu är det visserligen 40 kusar fler i en 9000 Aero, men det visar ändå att NG900T är ganska sega...

    Har testat en 9000 2,3 200hk också, som har samma höga utväxling som Aeron. Den gjorde det på 6,7 s med tre pers, sommartid. Den har bara 15 hk fler än 900T, men ändå klart rappare.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    ok, tog några tester igår.

    första: 8,21 (start från 90 km/h)
    andra: 8,01 (start från 90 km/h)
    tredje: 8,34 (start från 95 km/h)
    fjärde: 8,71 (start från 100 km/h)

    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp
    Ungefär så seg som jag förmodade att den skulle vara, med andra ord. Som jämförelse kan jag ta de två 9000 Aero i familjen som båda i originalskick gör 100-150 på 6,0 sekunder i sommartemp och lite drygt 5 sekunder på vintern. Det med en utväxling på 3:an som ligger mittimellan 3:an och 4:an på din. Så om du tar ett snitt mellan tiden på 3:an och tiden den gör det på 4:an får du en jämförbar tid. Nu är det visserligen 40 kusar fler i en 9000 Aero, men det visar ändå att NG900T är ganska sega...

    Har testat en 9000 2,3 200hk också, som har samma höga utväxling som Aeron. Den gjorde det på 6,7 s med tre pers, sommartid. Den har bara 15 hk fler än 900T, men ändå klart rappare.
    Dom har ju sjukt mycket mer bottenvrid 2.3:orna, inte konstigt att det blir skillnad. Spelar ju ingen roll hur mycke man chippar, du kommer ju aldrig öka motorvolymen
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    ok, tog några tester igår.

    första: 8,21 (start från 90 km/h)
    andra: 8,01 (start från 90 km/h)
    tredje: 8,34 (start från 95 km/h)
    fjärde: 8,71 (start från 100 km/h)

    Så jag antar att jag har antingen ett bra exemplar eller ett väldigt dåligt chipp
    Ungefär så seg som jag förmodade att den skulle vara, med andra ord. Som jämförelse kan jag ta de två 9000 Aero i familjen som båda i originalskick gör 100-150 på 6,0 sekunder i sommartemp och lite drygt 5 sekunder på vintern. Det med en utväxling på 3:an som ligger mittimellan 3:an och 4:an på din. Så om du tar ett snitt mellan tiden på 3:an och tiden den gör det på 4:an får du en jämförbar tid. Nu är det visserligen 40 kusar fler i en 9000 Aero, men det visar ändå att NG900T är ganska sega...

    Har testat en 9000 2,3 200hk också, som har samma höga utväxling som Aeron. Den gjorde det på 6,7 s med tre pers, sommartid. Den har bara 15 hk fler än 900T, men ändå klart rappare.
    Dom har ju sjukt mycket mer bottenvrid 2.3:orna, inte konstigt att det blir skillnad. Spelar ju ingen roll hur mycke man chippar, du kommer ju aldrig öka motorvolymen
    Nog spelar det i allra högsta grad roll hur man chippar. Mosar man på ca 15% mer i absoluttryck på en 2,0:a än en 2,3:a så ska den gå ungefär lika bra i det aktuella intervallet om man förutsätter samma vikt och utväxling. Teoretiskt alltså.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Vacumslang till orginal laddtrycksmätare ( saab 900NG)
    Av mauk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 13:50
  2. Koppling schema orginal stero 900ng -96
    Av Donkii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 19:43
  3. Har 900ng någon orginal frontmatad cd?
    Av wingman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 01:19
  4. Orginal CD-spelare i en 900ng
    Av H20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •