Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kabeldragning till bagage på lättast vis?

  1. #1

    Kabeldragning till bagage på lättast vis?

    Håller på att rusta upp flickvännens bil rent ljudmässigt och har redan beställt nya högtalare till originaluttagen i hennes SAAB 9000 (91:a), 4" i panelen och 6.5" i sidohyllor därbak.
    Har dock börjat fundera på en baslåda också då bastrycket i framsätet knappast kommer vara något att hurra över trots att jag byter element.
    En baslåda i bagaget låter ju bra, förutom på en punkt. Kabeldragningen..
    Först och främst är det inte min bil, vilket gör att jag inte vill göra några större ingrepp, speciellt eftersom jag inte gjort detta tidigare. Sen vet jag inte riktigt var och hur man på bästa sätt drar ström och signalkablar till bagaget på en 9000.

    Det ska såklart vara så osynligt som möjligt men att dra ur stolar och riva upp mattan är nog uteslutet, låter väldigt komplicerat om inte annat.
    Finns det något smidigt och snyggt sätt att dra kablarna till bagaget med dessa förutsättningar? Eller ska man helt enkelt ge upp planerna på en baslåda enbart pga. kabeldragningen?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    nä för sjutton!! gör så här att du skruvar av dom plastlister som finns nere vid dörrkanten.... där under kan du sen lägga ner kablarna... det tar inte mer än några minuter att skruva av dom och dra dit kablar....

    tänk bara på att skilja signalkablar och strömkablar.... strömkablar på ena sidan bilen och signalkablar på andra.... detta för att minska störningarna på signalkablarna så mycket som möjligt....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    nä för sjutton!! gör så här att du skruvar av dom plastlister som finns nere vid dörrkanten.... där under kan du sen lägga ner kablarna... det tar inte mer än några minuter att skruva av dom och dra dit kablar....

    tänk bara på att skilja signalkablar och strömkablar.... strömkablar på ena sidan bilen och signalkablar på andra.... detta för att minska störningarna på signalkablarna så mycket som möjligt....
    Det där låter betydligt smidigare!
    Men hur gör man vid mittenstolpen, alltså från fram till baksätets trösklar?

    Jo det har jag förstått, alltså att man ska lägga dem på vardera sida för att inte få störningar låter rätt logiskt också.

    Du kan inte säga hur man enklast får kablarna från batteri resp. stereo ner till trösklarna?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    vid mittenstolpen så sitter dom två plastlisterna ihop.... kommer inte riktigt ihåg hur du ska göra där, ifall du är tvungen att lossa på stolpklädseln längst ner... det märker du...

    det svåraste är att få sladden från batteriet och in.... jag har gjort så att jag drog in den där den stora kabelhärvan till motorrummet kommer in.... någonstans i mitten av torpedväggen har ja för mig.... lossa på den plastkåpa som sitter längst fram i motorrummet.... där under hittar du bränslebox, torkarmotor å lite sånt.... du ser vart sladdarna kommer in någonstans.... kör sen bara in en skruvmejsel eller dyl. och fixa till ett litet hål där du kan köra genom sladden.... sen är det bara att med en ficklampa försöka få tag på sladden på andra sidan ... har för mig att jag lossade på översidan av instrumentpanelen för att komma åt lättare..... det är lite bökigt att komma åt!!

    det är lite jobb med detta.... men jag gjorde det mitt i natten så det var kolsvart.... då tog det kanske två timmar..... i dagsljus går det fortare....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    vid mittenstolpen så sitter dom två plastlisterna ihop.... kommer inte riktigt ihåg hur du ska göra där, ifall du är tvungen att lossa på stolpklädseln längst ner... det märker du...

    det svåraste är att få sladden från batteriet och in.... jag har gjort så att jag drog in den där den stora kabelhärvan till motorrummet kommer in.... någonstans i mitten av torpedväggen har ja för mig.... lossa på den plastkåpa som sitter längst fram i motorrummet.... där under hittar du bränslebox, torkarmotor å lite sånt.... du ser vart sladdarna kommer in någonstans.... kör sen bara in en skruvmejsel eller dyl. och fixa till ett litet hål där du kan köra genom sladden.... sen är det bara att med en ficklampa försöka få tag på sladden på andra sidan ... har för mig att jag lossade på översidan av instrumentpanelen för att komma åt lättare..... det är lite bökigt att komma åt!!

    det är lite jobb med detta.... men jag gjorde det mitt i natten så det var kolsvart.... då tog det kanske två timmar..... i dagsljus går det fortare....
    Var ute och tittade på bilen och precis som du säger går listerna ihop så då kanske det bara handlar om lite mek där under med andra ord.
    Hehe det där med kabeldragningen från batteriet lät lite värre, är inte så inne på termerna heller, "torpedväggen"? Finns ingen bild att tillgå?

    Är det enkelt att få loss instrumentpanelen om det skulle behövas förresten? Är rätt ny på att meka med bilar men planerar på att arbeta mig framåt, brukar lösa sig rätt bra.

    Stort tack för hjälpen hittills i alla fall!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    den övre instrumentpanelsgrejen... ingen aning om vad det ska heta, då jag inte heller är speciellt haj på namn
    den sitter iaf med tre skruvar och två bultar har jag för mig.... jag skall springa ut å ta lite kort snabbt så ska jag visa dig sen... har du msn?? adda mig där i så fall, coffe_s@hotmail.com.... så kan jag ta å beskriva den vägen!
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    den övre instrumentpanelsgrejen... ingen aning om vad det ska heta, då jag inte heller är speciellt haj på namn
    den sitter iaf med tre skruvar och två bultar har jag för mig.... jag skall springa ut å ta lite kort snabbt så ska jag visa dig sen... har du msn?? adda mig där i så fall, coffe_s@hotmail.com.... så kan jag ta å beskriva den vägen!
    Det låter verkligen prima!
    Känn dig addad!

  8. #8
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    691
    Medlem#
    1014
    På de nyare 9000 i allafall sitter det en stor plugg uppe vid pedalstället ta ut pluggen borra sakta igenom den med ett hålborr så har du en regäl genomförning som duy kan mata hur mycket kabel som hels igenom.Pluggen är nästan 10cm i diameter.
    9-3 Aero-08

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av tubben
    På de nyare 9000 i allafall sitter det en stor plugg uppe vid pedalstället ta ut pluggen borra sakta igenom den med ett hålborr så har du en regäl genomförning som duy kan mata hur mycket kabel som hels igenom.Pluggen är nästan 10cm i diameter.
    Jag var ute och tittade på bilen precis men tyckte mig inte se någon plugg. Dock täcks basen av pedalstället rätt mycket och jag orkade inte försöka slita i det.
    Vet inte om jag tittat på fel ställe men det verkar inte finnas något. Dock hittade jag något annat hål som kanske kan användas.. :P

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    kollade du där jag visade på bilderna, där ute i motorrummet?? om du kör igenom en mejsel eller något där så kan du se den på andra sidan.... testa det!!
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    kollade du där jag visade på bilderna, där ute i motorrummet?? om du kör igenom en mejsel eller något där så kan du se den på andra sidan.... testa det!!
    Det har jag inte testat ännu, har varken baslåda eller kablage ännu så jag tar det sen.
    Men att få kablaget från batteri in till instrumentpanelen är glasklart tack vare dig.
    Jag är dock inte lika säker på hur jag ska dra från panelen till listerna. Men det är nog inte allt för knepigt. Är inte 100% att jag sätter i baslåda nu heller, beror på hur de nya elementen klarar sig på egen hand. Men att det kommer är nog bestämt.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    från panelen till listerna kan du ju göra så att du tar bort den mattan som är ovanför fötterna... där under så brukar det hänga en mängd sladdar o.dyl. lite överallt.... ta å häng upp din kabel i dessa sladdar med stripes.... funkar kanon
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    från panelen till listerna kan du ju göra så att du tar bort den mattan som är ovanför fötterna... där under så brukar det hänga en mängd sladdar o.dyl. lite överallt.... ta å häng upp din kabel i dessa sladdar med stripes.... funkar kanon
    Det var nog så jag hade tänkt, får meka med det när det blir dags.

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning till brytare i kupén
    Av tretorn76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 22:01
  2. Kabeldragning till oljetrycksmätare
    Av Joel_90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 02:35
  3. *LÖST*Kabeldragning till org. bakhögtalare og9-3 Aero AS3
    Av slaktarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 23:55
  4. Kabeldragning till slutsteg i 9000 -92
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •