Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Meconomens DI till 9000.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113

    Meconomens DI till 9000.

    Många trådar blir det om DI'n, men jag blir förvirrad.

    Meconomen säljer en "Tändkasset motnr *S075976-" för 2250:-, artikelnr 18-478955.

    När jag kommer in dit (Gävle) så vill han ha mitt motornummer. Har kollat mitt motornummer och jag ser minsann inget som är i närheten utav det där numret. Motnr... kan det inte vara så att det ska vara min gamla tänkassets nr som ska likna det där?

    Är det bara att knalla in och säga åt dom att ta hem den utan frågor? Dom hade så klart inga hemma till mig idag. =(
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Meconomens DI till 9000.

    Citat Ursprungligen postat av McGilljam
    Många trådar blir det om DI'n, men jag blir förvirrad.

    Meconomen säljer en "Tändkasset motnr *S075976-" för 2250:-, artikelnr 18-478955.

    När jag kommer in dit (Gävle) så vill han ha mitt motornummer. Har kollat mitt motornummer och jag ser minsann inget som är i närheten utav det där numret. Motnr... kan det inte vara så att det ska vara min gamla tänkassets nr som ska likna det där?

    Är det bara att knalla in och säga åt dom att ta hem den utan frågor? Dom hade så klart inga hemma till mig idag. =(
    Jag kollade på deras hemsida: www.mekonomen.se

    De verkar bara ha en röd (18-478955) och en svart (18-478956) som jag såg, så det torde ju onekligen vara 478955, då...

    Gå in där och knappa in ditt regnr, så kanske den hittar rätt direkt?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Det var det jag gjorde min käre vän.
    Dock tjatade guben om mitt Motornr. Vet inte om Motnr och Motornr är samma sak dock. Jag tvivlar att det finns så många till just 9000. Det var väl senare det kom fler modeller har jag för mig?

    Kollar man på Meca (som för övrigt kostar 10kr mer) så verkar dom oxå bara ha en modell.

    Det var därför jag aldrig ringde dig idag, har ju ingen DI än. Vill ju köpa av dig ett sånt där märke oxå som våra kära Chippare inte skickar med

    Borde kanske gå med i Gavleracing oxå.... dom har ju 10-30% rabatt på Meca.... *fnular*
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Kan va så att den de har är den senare modellen av röd DI, utan lång kabel. Satt orginal på tidiga modeller med DI, men ersätts av den nyare plus en adapterkabel, de kanske inte har adapterkabeln...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Kan va så att den de har är den senare modellen av röd DI, utan lång kabel. Satt orginal på tidiga modeller med DI, men ersätts av den nyare plus en adapterkabel, de kanske inte har adapterkabeln...


    Nu körde du ifrån mig...

    Kabel ja... men.. öuhm... kontakten sitter ju direkt på kassetten...
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Precis, men i DI:ns begynnelse så gjorde den inte det, då satt där en lång navelsträng med kontakten i den änden istället. Därav mina misstankar. Om nu någon med en gammal 9000 med tidid DI och som aldrig bytt den, knallar till mekonomen och handlar, så blir det ju fel.
    Du kan däremot shoppa en där.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av McGilljam


    Nu körde du ifrån mig...

    Kabel ja... men.. öuhm... kontakten sitter ju direkt på kassetten...
    På min 9000 satt det en DI utan kontakt, med en lång kabel. När jag bytte den så fick jag köpa en "vanlig" DI med kontakt och en extra kabel.
    Saab 9-5 Aero -06
    Saab 9000 2,3t 170 -97

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Tackar så mycket mina kära vänner. Ni har nu löst mysteriet för mig.
    Eftersom jag har en nyare sort av DI, så ska jag be dom ta hem en till mig UTAN krussiduller....

    ME Meconomen
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Är det fortfarans så att man får 1 års längre garanti om man handlar ifrån mekonomen vs saab själva?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Är det fortfarans så att man får 1 års längre garanti om man handlar ifrån mekonomen vs saab själva?
    Japp! 3år på allt Mekonomen säljer... Så Då är det fritt fram att braka några under dessa tre år.. haha
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Är det fortfarans så att man får 1 års längre garanti om man handlar ifrån mekonomen vs saab själva?
    Japp! 3år på allt Mekonomen säljer... Så Då är det fritt fram att braka några under dessa tre år.. haha
    beror väl på att saab vet vad det är för skrot dom säljer...

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Är det fortfarans så att man får 1 års längre garanti om man handlar ifrån mekonomen vs saab själva?
    Japp! 3år på allt Mekonomen säljer... Så Då är det fritt fram att braka några under dessa tre år.. haha
    beror väl på att saab vet vad det är för skrot dom säljer...
    Exakt samma skrot om Mekonomen?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Haha.... när man pratar med Saab så vill dom inte ens ge garanti, för det är elektronik. Köp en lampa där och du får inte lämna tillbaka den.

    Btw... Fan Sebbe... har du bytt Avatar? Kände inte igen dig nu...
    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    enligt SEM som tillverkar dem och Saab så ska det inte vara samma korta livslängd på de nya som de gamla så 1 eller 3 års garanti spelar nog ingen roll förutom om det nu mot förmodan är nåt fabrikationsfel vilket man aldrig kan veta förstås.
    En vanlig missuppfattning på Mekonomens treåriga garanti är ju just det här med kvaliteten, bara för att de har längre garanti så behöver det ju inte betyda att allt de säljer är av bättre kvalitet utan de har nog råd att kosta på sig nåt bonusår för kunden..............Det är nog billig reklam ändå.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    enligt SEM som tillverkar dem och Saab så ska det inte vara samma korta livslängd på de nya som de gamla så 1 eller 3 års garanti spelar nog ingen roll förutom om det nu mot förmodan är nåt fabrikationsfel vilket man aldrig kan veta förstås.
    En vanlig missuppfattning på Mekonomens treåriga garanti är ju just det här med kvaliteten, bara för att de har längre garanti så behöver det ju inte betyda att allt de säljer är av bättre kvalitet utan de har nog råd att kosta på sig nåt bonusår för kunden..............Det är nog billig reklam ändå.
    Så sant, MEN om lyckan är framme inom 3 år så blir man LITE gladare hos Ekonomen. Sen har jag kollat omkring lite och dom är billigast här i Gävle iaf. Tio spänn... iaf.
    I slutändan så ligger dom bäst till för just denna del till min bil.

    Saab 9-3 SportCombi Vector -06 Konverterad till BioPower 220hk

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av McGilljam
    Så sant, MEN om lyckan är framme inom 3 år så blir man LITE gladare hos Ekonomen.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Snabbt svar om växellådor till 9000!! På väg till skroten...
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:40
  2. Koppling som håller till 9000 eller byte till opels F28?
    Av Saab Emil CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 19:35
  3. [LÖST] Sätta i magnetventil från 9000 2,3t till 9000 2,3ltt
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •