Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Laddtrycksproblem 9-5 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Laddtrycksproblem 9-5 Aero

    Min aero laddar inte fullt, till lite mer än hälften av det gula. Inga felmeddelanden eller andra konstigheter. DI bytt i våras, har kollat o byter vacuumslangar. Om jag rycker ur w på MV så laddar den som bara den (testat i ett par sekunder bara). Har beställt ny MV om det nu är den som det är fel på.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659

    Re: Laddtrycksproblem 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Min aero laddar inte fullt, till lite mer än hälften av det gula. Inga felmeddelanden eller andra konstigheter. DI bytt i våras, har kollat o byter vacuumslangar. Om jag rycker ur w på MV så laddar den som bara den (testat i ett par sekunder bara). Har beställt ny MV om det nu är den som det är fel på.
    Vart sitter MV slangarna, W & C eller vilka det nu e?
    Har probs jag med med ladd.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Testa att byta till nya tändstift också.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159

    Re: Laddtrycksproblem 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Min aero laddar inte fullt, till lite mer än hälften av det gula. Inga felmeddelanden eller andra konstigheter. DI bytt i våras, har kollat o byter vacuumslangar. Om jag rycker ur w på MV så laddar den som bara den (testat i ett par sekunder bara). Har beställt ny MV om det nu är den som det är fel på.
    Hejsan. Jag har likadana problem med min 9-3 aero 01, den laddar 0.6 bar som max (ungefär lite mer än hälften på det gula). Dom tipsen jag har fått har varit MV, LMM samt DI-kasset. Har provat att byta tändstift utan framgång.
    Du kan väl skriva i tråden om du hittar felet så gör jag detsamma, ska låna en LMM och testa med nån gång också.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    En sak som jag kan tipsa om när det gäller 9-5 är att kolla backventilerna till tankurluftningen. jag hade liknande problem med min bil och felsökte utan resultat.
    Slangen med ventilerna sitter på baksidan av spjällhuset och går på vänster ida framifrån längsmed skärmen ner til ett t-kors där den gfågr ihop med returslangen på MV. De går även en förgrening ut tll en kontakt på LMM. Testa att dra ur returslangen på mv och se ifall du får bättre fart då. Är de så är de garanterat detta som är felet. Tyvärr ås kostar hela paketet 2000 nytt på saab. Finns dock billigar epå sdcc..

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Testa att dra ur returslangen på mv och se ifall du får bättre fart då
    Ska testa det direkt i morgon, tack för snabba svar.

    Du kan väl skriva i tråden om du hittar felet så gör jag detsamma
    Ja det ska jag göra.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Vart sitter MV slangarna, W & C eller vilka det nu e?
    Har probs jag med med ladd.
    MV sitter precis där slangen från luftfiltret övergår till Insugningsröret, slangarna är märkta R, W, C (tror det står för Retur, Wastegate, kompressor?)
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Tack för hjälpen Freebo, bilen laddar som vanligt när jag tog loss R slangen från MV. Har sett en annan tråd om en kille som köpte sina backventiler på VAG, 100 kr st eller nått sånt. Ska kolla vilken av ventilerna det är som gett upp.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Vart sitter MV slangarna, W & C eller vilka det nu e?
    Har probs jag med med ladd.
    MV sitter precis där slangen från luftfiltret övergår till Insugningsröret, slangarna är märkta R, W, C (tror det står för Retur, Wastegate, kompressor?)
    Så ifall jag står framför motorn, vart ska jag titta?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    PaaNis du har PM.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    PaaNis du har PM.
    Tackar & bockar.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    här finns en tråd om dessa backventiler
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ckventiler
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Nån som vet hur lossar backventilerna? kände lite idag på dom och dom verkar sitta som fan.

    EDIT: Har delat på slangen vid T-korset, gummislangen är "bara" ett hölje. Innanför så sitter det en tryckslang i "hård plast" som är (tror jag) värmd o på pressad på t-kors o ventil. Som tur är så har jag några meter tryckslang i "plast" av fint märke (hittade en rulle vid en brandsanering). Den ventil det var fel på var den som sitter vid servobehållaren, har lyckats att (tillfälligt) fått lite liv i den igen. Bilen går som ett skott igen, tror den går bättre än innan felet. Bild finns på tillfällig lösning i mitt garage nedan.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Nån som vet hur lossar backventilerna? kände lite idag på dom och dom verkar sitta som fan.

    EDIT: Har delat på slangen vid T-korset, gummislangen är "bara" ett hölje. Innanför så sitter det en tryckslang i "hård plast" som är (tror jag) värmd o på pressad på t-kors o ventil. Som tur är så har jag några meter tryckslang i "plast" av fint märke (hittade en rulle vid en brandsanering). Den ventil det var fel på var den som sitter vid servobehållaren, har lyckats att (tillfälligt) fått lite liv i den igen. Bilen går som ett skott igen, tror den går bättre än innan felet. Bild finns på tillfällig lösning i mitt garage nedan.
    Kan bara berätta att jag med provade att rycka ur R-slangen på min 9-3 och fick då 1.2 bars laddtryck! Tack för hjälpen!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Har bytt ut den trasiga backventilen mot ett bränslefilter med backventil, kostnad 35 kr på mekonomen. Bilen funkar skitbra, ser ingen anledning till att byta "filtret" mot orginal backbentil. delade den trasiga backventilen och undrar lite över prissättningen hos SAAB. Var den simplaste backventil jag skådat, en simpel gummibit som gnags sönder på mitten så den inte tätar.... hehe ursäkta den sena uppdateringen.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem 9-3 Aero (V6)
    Av Xero^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 09:50
  2. Laddtrycksproblem, 9-5 Aero -01
    Av marcusrsr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 01:53
  3. Laddtrycksproblem (9-3 aero)
    Av TURBOgustav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 17:27
  4. Laddtrycksproblem 9-5 aero-00
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:06
  5. laddtrycksproblem t-16 aero -85
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •