Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACC pyser ng900 -98

  1. #1

    ACC pyser ng900 -98

    Min ACC kyler inte. Jag misstänker att kylmedlet har läckt ut eftersom det gradvis har blivit mindre och mindre kyla i bilen. Grejen är den att det är ett ordentligt pysande bakom panelen som tystnar när jag stänger av ACC'n. Det låter som om det är en luftslang som är trasig/lös eller nåt sånt. Eller ska det pysa så pass mycket? Kanske är det en del av problemet med att det inte kyler? Är det något som är paj eller kommer det sluta pysa när jag reparerat kylsystemet i övrigt? Eller kan det rent av vara under instrumentpanelen som systemet sprungit läck? Jag har ju ingen aning om hur det ser ut.
    9-5 linear sportkombi 2.3t -03
    Pontus Fajjerbörd -71

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Det som pyser är kylmedia som rusar genom expansionsventilen.
    Detta händer om det är för lite gas i systemet .
    Expansionsventilen ska matas med vätska som sedan kokar bort i det lägre tryck som råder i förångaren.
    Mitt bästa råd är att inte ha ac:n igång tills du fyllt på.
    Eftersom det inte finns nån vätska som kan få tillbaka oljan i kylsystemet till kompressorn kan den om du ha otur få oljebrist och haverera.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tror som Aeronorpan.

    Ett tips är att du kan programmera in att den alltid ska starta på Econ istället för Auto så slipper du trycka på Econ varje gång. Man skulle trycka in två knappar samtidigt, men glömt vilka, men det står i instruktionsboken hur du sparar inställningarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Det som pyser är kylmedia som rusar genom expansionsventilen.
    Detta händer om det är för lite gas i systemet .
    Expansionsventilen ska matas med vätska som sedan kokar bort i det lägre tryck som råder i förångaren.
    Mitt bästa råd är att inte ha ac:n igång tills du fyllt på.
    Eftersom det inte finns nån vätska som kan få tillbaka oljan i kylsystemet till kompressorn kan den om du ha otur få oljebrist och haverera.
    OJ! Då är det bäst att jag passar mig så att inte fler prytlar går sönder! Tack för infon!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Tror som Aeronorpan.

    Ett tips är att du kan programmera in att den alltid ska starta på Econ istället för Auto så slipper du trycka på Econ varje gång. Man skulle trycka in två knappar samtidigt, men glömt vilka, men det står i instruktionsboken hur du sparar inställningarna.
    Tack!, det ska jag pröva så kan jag ha det så så länge innan jag har råd att reparera!
    9-5 linear sportkombi 2.3t -03
    Pontus Fajjerbörd -71

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    I min bil (OG 9-3) puffar det ibland och det verkar komma från ventilationen. Kan det också ha med ACC:n att göra?! ACC:n kyler dock som den ska.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av llm532
    I min bil (OG 9-3) puffar det ibland och det verkar komma från ventilationen. Kan det också ha med ACC:n att göra?! ACC:n kyler dock som den ska.
    Det kommer nog från AC,n.

    Ibland ska den puffa (det gör min i alla fall) men det är ganska sällan...

    Typ vid kallstarter och nån gång ibland.


    Men det låter som ett andetag från DarthVader typ.


    Saken är den att det lät betydligt mycket oftare och längre när det inte funkade som det skulle, än vad det gör nu.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 99 pyser i kupen
    Av Danne54 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 15:36
  2. Dumpventil pyser ej
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 18:44
  3. Bilen väser/pyser...
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 16:56
  4. Dumpen pyser länge!?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 01:13
  5. ACC:n pyser (?)
    Av nejo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •