Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 går alldeles för varm.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211

    9000 går alldeles för varm.

    Hejsan!
    Har en Saab 9000 CS med Aero-motor, jag har dock ett problem i form av att den går på tok för varm när man kör inne i stan eller över huvudtaget kör långsamt.

    Hade samma problem på min förra bil, en Peugeot 605 3,0 V6. Den enda gemensamma nämnare jag kan hitta är att båda hade öppet sportfilter monterat, kan detta ha något med saken att göra? Har även funderat över eventuellt byte av termostat och liknande.

    Hörde från en kompis pappa att om jag inte kör AC:n på "auto" så går inte kylfläkten igång överhuvudtaget? Detta vore ju isåfall en ganska simpel lösning, eftersom AC:n är defekt (blåser inte överhuvudtaget, endast fläktarna i bakdörrarna funkar).

    Mycket tacksam för svar då jag inte känner för att lämna i väg den för en svindyr felsökning..
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Nu var det ju inte riktigt sant att inte fläkten ska starta om du inte har ac:n på.
    Däremot startar den oftare med ac:n igång.
    Tänk på alla stackars bilar utan ac, det sitter kylfläkt i dem med och ska den aldrig starta hade de aldrig behövt sätta dit den.
    Så skäll på fadern ifråga.
    Börja med att kolla säkringarna.
    Nu skrev du inte vilken årsmodell du har men före 96 (tror jag) sitter det en termobrytare i högerkanten på kylaren, vänster om du tittar ned i motorrummet.
    Prova och lossa kontakten och bygla mellan, startar fläkten då behöver du en ny termobrytare.
    Hör du att det klickar i ett relä i relälådan vid batteriet och inte fläkten startar ändå kan det vara relät eller fläkten eller nån koppling däremellan.
    Mät om det blir spänning till fläktmotorn innan du skaffar en annan.
    Har du 12V vid fläkten och den inte snurrar ändå är det ganska säkert fläkten som har dött.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Hm, är ni ännu tröttare än jag?

    "Ljud och elektricitet" är en mer lämplig forumdel för frågor rörande kupéfläkten så jag delar väl upp ämnet tror jag. (Hur nu det ska gå till?)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hm, är ni ännu tröttare än jag?

    "Ljud och elektricitet" är en mer lämplig forumdel för frågor rörande kupéfläkten så jag delar väl upp ämnet tror jag. (Hur nu det ska gå till?)
    Du får väl vara snabbare nästa gång.
    Å andra sidan pratar vi kylfläkt och den tillhör faktiskt motorn.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Ber om ursäkt om jag ställde till det för dig, råkade bli två frågor i en på något mystiskt "klockan mitt i natten"-sätt.. Sorry

Liknande ämnen

  1. Halvljus alldeles för högt efter lampbyte
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 11:07
  2. 9000 får alldeles för mycket bränsle
    Av okvin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 23:10
  3. Min Alldeles egna Saab!
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •