Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 3 tum avgas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    4

    3 tum avgas

    Jag har en 9-5 Aero -00 med aut. som jag tänkte montera ett steg 3 från ex Maptun eller motsvarande.

    3-tums downpipe med sportkat är ju självklart men behöver man 3-tum på resten, eller klarar man sig med ett 2,5-tum system med tanke på effekt och flöde?

    Hur stor skillnad är det i ljudvolym mellan 2,5 och 3 tum?

    /Mojo

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: 3 tum avgas

    Citat Ursprungligen postat av Mojo
    Jag har en 9-5 Aero -00 med aut. som jag tänkte montera ett steg 3 från ex Maptun eller motsvarande.

    3-tums downpipe med sportkat är ju självklart men behöver man 3-tum på resten, eller klarar man sig med ett 2,5-tum system med tanke på effekt och flöde?

    Hur stor skillnad är det i ljudvolym mellan 2,5 och 3 tum?

    /Mojo
    Prata med maptun när du åker dit med bilen. Du plockar väl i runda slängar 300 hk kanske, så det borde nog räcka med 2,5" sista biten. Ljudskillnad vet jag inte, beror på hur många luftburkar du hade tänkt dig. 1 = mer ljud än 2 Men som sagt, snacka med grabbarna på maptun, har sett många goda ord om dem här på forumet.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    På min 9000 är det behagligt ljud med 2,5" och två dämpare efter kat. Det blir klart högre att har 3" hela vägen. Vill man inte har jättehögt ljud rekomenderar jag 2,5" efter kat.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Om man vill ha lite maffigare ljud i en 9000 2,3i (turbolös historia), finns det något beprövat bolt-on tips som inte kostar skjortan?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Caffe
    Om man vill ha lite maffigare ljud i en 9000 2,3i (turbolös historia), finns det något beprövat bolt-on tips som inte kostar skjortan?
    Hej,

    Starta en egen tråd om detta, tack.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 3 tum avgas

    Citat Ursprungligen postat av Mojo
    Jag har en 9-5 Aero -00 med aut. som jag tänkte montera ett steg 3 från ex Maptun eller motsvarande.

    3-tums downpipe med sportkat är ju självklart men behöver man 3-tum på resten, eller klarar man sig med ett 2,5-tum system med tanke på effekt och flöde?

    Hur stor skillnad är det i ljudvolym mellan 2,5 och 3 tum?
    Hej,

    Nu är förvisso 9-5:an väl ljuddämpad (om man inte har inslagen bakre sidoruta som jag har just nu... ) så man märker inte fullt lika mycket av det som på t ex en 9000, men visst ger 2,5" snäppet behagligare ljud än 3".

    Jag kör Ferrita på min 9-5:an, 3" framrör m. racekat och 2,5" efter kat. Ganska behaglig och "snäll" ljudnivå på bensin vid "lagoma" laddtryck. Börjar ryta rätt så bra vid högre laddtryck. Körde med det och ca. 300 hk på min förra 9-5 Aero automat med en MapTun Individual mjukvara. Gick kanonfint!

    På etanol som jag kör nu är bilen en aning "argare" i tonen, men fortfarande snäll och fin inne i kupén.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Den bakre halvan är förvisso mindre viktig än främre, men om du tänkt dig ett mjukvarutrim KAN det hända att det blir något för trångt om det är mappat för 3" hela vägen och sportkat, ifall marginalerna för mottryck är små med den mappningen. I så fall kan man säkert hamna på rätt sida ifall man bara väljer rejskatt istället för sportkatt. Då blir det ju i princip som Ferritas system bara att det rostar med tiden om det är JT (men det finns ju andra som tillverkar rostfritt förvisso), och Ferritas system duger ju bra till en bit över 300 hk för Nordic i alla fall. Men hör med den firma du tänkt trimma hos ifall det avgassystem du tänkt dig duger till mjukvaran.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. avgas hus
    Av spawn81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 23:13
  2. Avgas....
    Av Myggan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •