Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Laddtryck, adaption? (Förtydligat lite nu)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554

    Laddtryck, adaption? (Förtydligat lite nu)

    Från början nu, jag hade konstant glt tills idag. Testade med en polares mv, di och av för några dagar sen utan resultat, men så visade det sig igår att hans mv OCKSÅ var kaputt. Köpte en ny idag, monterade, och bilen laddar förbi 0,6bar (som den inte ville innan).

    Till min fråga. Bilen har nämligen gått på glt i ca. 3 månader. Förklaringen till det är att jag trodde att bilen gick som den skulle, har aldrig ägt turbo innan, så jag vet inte hur de ska, eller inte ska bete sig!

    Som sagt, glt tills idag då. Och nu är laddet lite konstigt. (?)

    edit1: Bilen är en ng900 -97a. Helt original förutom 3" från turbon med sportkat. Mätaren på 20k mil.

    Vid fullgas:
    2an - 0,5 bar, men så ska de väl vara.
    3an - Går till 1,0 bar - sen ner till 0,8 och ligger sedan där, kan vända ner mot 0,7 ibland...
    4an - 0,8 bar konstant
    5an - Inte testat.
    Detta är då laddtrycker vid i runda slängar 3000 varv och uppåt.

    Saken är den, att på tryckmätaren ser det ut som svajande ladd, men det känns inte alls, tycker maskinen drar jämnt och fint..?
    Så.. behövs det adaption för att motorn ska "vänja" sig vid att det laddar som det ska helt plötsligt? Eller kanske bara att turbon i sig är lite ur form?
    Eller, är det så att detta är svajande ladd, även fast det inte känns?

    edit2: Eller är det helt normalt?

    Köpte nämligen fräscha stift idag med (som ja inte hunnit få i), om nu de kan ha med saken att göra?
    Ska ju isåfall testa med min väns DI om det nu är svajande ladd trots ny mv..

    En sak till. När jag körde iväg till jobbet idag, fullgas på 3an ca 3400 varv så slår laddet helt ifrån, och accelerationen dog. Låter detta som att den spikade? Någon får gärna länka mig till en tråd där jag kan läsa på om vad spikningar ÄR och avrför de uppstår. Hände förresten bara en gång, har inte kännt av det mer, och har kört ganska hårt idag.

    Det var nog allt!

    Fick ju inte med allt som jag trodde, slarvade lite grann. Men nu ska det väl finnas allt ni behöver veta.
    Har haft nästan 140 visningar på en timme, utan ett enda svar..? Är det en väldigt dumt ställd fråga, eller varför skriver ingen något? Måste ju varit många som råkat ut för sånt här innan, eller iallfall har en gissning!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Det var nog laddtrycksspärren som gick in. (Kolla alla vakuumslangar)
    Du har kollat att GLT ligger rätt?
    WG-armen löper lätt?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Det var nog laddtrycksspärren som gick in. (Kolla alla vakuumslangar)
    Du har kollat att GLT ligger rätt?
    WG-armen löper lätt?
    Laddtrycksspärren.. Nu syftade du på "spikningen" jag fick? Eftersom det bara hänt en gång, och då var motorn kall, så är jag inte så orolig, har pressat den mycket hårdare efter det, och inte hänt något.. Men ska kolla alla slangar.

    GLT ligger vid ca 0,5 på mätaren, och glt i min vagn ska väl vara 0.46, så det ska ju ligga rätt.

    WG armen kan man flytta med tummen och pekfingret, inte jättelätt, men utan större ansträngning. Kan jämföra med att lyfta ett 1,5 liters mjölkpaket med tumme o pekfinger ungefär

    edit...
    aeromagnus: Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Läste precis en annan tråd, av ingen anledning alls egentligen, och jag låter mig citera.

    Citat Ursprungligen postat av RHO
    Nu är jag ingen expert men jag hade samma ladd som dig på min bil men min pikade på ca 1,5 lr mer mätaren gick inte längre..

    men stabiliserade sig runt 1,40-1,45..
    (maptun prog)

    Detta var med ett 15T#5

    vad är du tveksam om? tror du att du har ett 18T i?
    Det verkar alltså som att växel 3 på min bil är fullt normal..? Min är ju inte chippad, men att den peakar, och sen stabiliserar. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Undrar då bara varför inte 4an laddar på lika mycket som 3an, är det också som det ska vara? Om det bara är hypokondri från min sida blir jag överlycklig!

    ps. Om författaren till citatet inte vill ha det kvar, skicka ett pm så tar jag bort det omgående.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Hallå !


    Höll du inte på och labbade lite med E85 i din 900 Ng , det har inte fått någon felkod om du sätter bilen i endast tändningsläge. Då ska det komma upp 7 blink i från "Check Engine"

    Kolla det , betyder isåfall adaptionsfel

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hallå !


    Höll du inte på och labbade lite med E85 i din 900 Ng , det har inte fått någon felkod om du sätter bilen i endast tändningsläge. Då ska det komma upp 7 blink i från "Check Engine"

    Kolla det , betyder isåfall adaptionsfel
    Det var jag det!
    Var precis ute o kollade, Check Engine lampan lyser med fast sken tillsammans med alla andra lampor i typ 5 sek, sen slocknar alla..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Har ju som sagt inte fått någon Check Engine.
    Svajet är ju borta som jag hade innan, hoppade mellan 0,5 till 0,6 på 3,4,5an vid 3000-3300 varv. Försvann med den nya MV'n.
    Nu känns det inte alls som att bilen svajar, går jämnt.. Turbomätarens nål hoppar inte som den gjorde vid svajet, rör sig långsamt och fint.
    Men ni tror alltså att någonting är galet? Att detta är helt normalt är uteslutet?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Hej igen!

    Har nu 200 visningar, men bara 2 svar. Ber om ursäkt för att jag tjatar så förbannat, men är lite stressad! Har pratat med min verkstad idag, och de har en tid över imorgon, sen är det slut med tider på 10 dagar. Skulle behöva ett svar på om jag bör köra in med bilen, eller om det är helt onödigt!
    Så...

    Citat Ursprungligen postat av hundra
    Vid fullgas:
    2an - 0,5 bar, men så ska de väl vara.
    3an - Går till 1,0 bar - sen ner till 0,8 och ligger sedan där, kan vända ner mot 0,7 ibland...
    4an - 0,8 bar konstant
    5an - Inte testat.
    Detta är då laddtrycker vid i runda slängar 3000 varv och uppåt.
    Citerade en annan medlem, vars tryck peakade över 1,5bar, och sedan stabiliserade sig runt 1,40. Är det det som händer på 3an?

    Skit samma , det jag vill veta är alltså om detta normalt för en ng900 original, eller om jag ska besöka min verkstad?
    Om det är något fel, är det något specifikt man kan peka på när den beter sig såhär? Finns ju mycket att välja på, men drar det mer eller mindre åt något?

    Nu ska ja hålla käften ett tag tror jag.

    Haj!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    484
    Medlem#
    107
    jag har monterat en brytare till säkring nr 5 på min bil.då går ju bilen över till glt. var på en resa häromdagen på 25 mil i glt läge..
    men vid små krokiga vägar så fick jag sätta brytaren i on läge men det tog många mil innan laddtrycket funkade som vanligt..blev bland annat
    lite "hostningar".. du har kört din i 3 mån men tycker boxen borde adopterat sig ganska snabbt ändå om du gör en riktig "adaption"
    9-3 verII -04 175hk

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    jag har monterat en brytare till säkring nr 5 på min bil.då går ju bilen över till glt. var på en resa häromdagen på 25 mil i glt läge..
    men vid små krokiga vägar så fick jag sätta brytaren i on läge men det tog många mil innan laddtrycket funkade som vanligt..blev bland annat
    lite "hostningar".. du har kört din i 3 mån men tycker boxen borde adopterat sig ganska snabbt ändå om du gör en riktig "adaption"
    Ok, så det borde alltså gå "renare" eller med jämnare turbotryck efter nån mil eller så? Har bara kört den.. knappa milen skulle jag säga, om ens det. Så det är alltså så att man ska adaptera lite då? Får ta en långkörare då. Skulle du säga att trycket kommer jämna ut sig, eller är det ett normalt turbotryck genom växlarna

    En adaption förresten, ska försöka leta upp tråden om hur man på bästa sätt gör det. . är några repor på 3an så ska de va klart om ja minns rätt...
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    484
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    jag har monterat en brytare till säkring nr 5 på min bil.då går ju bilen över till glt. var på en resa häromdagen på 25 mil i glt läge..
    men vid små krokiga vägar så fick jag sätta brytaren i on läge men det tog många mil innan laddtrycket funkade som vanligt..blev bland annat
    lite "hostningar".. du har kört din i 3 mån men tycker boxen borde adopterat sig ganska snabbt ändå om du gör en riktig "adaption"
    Ok, så det borde alltså gå "renare" eller med jämnare turbotryck efter nån mil eller så? Har bara kört den.. knappa milen skulle jag säga, om ens det. Så det är alltså så att man ska adaptera lite då? Får ta en långkörare då. Skulle du säga att trycket kommer jämna ut sig, eller är det ett normalt turbotryck genom växlarna
    jag brukar pressa min på 4:an uppför en lång backe här vid ny adaption.

    En adaption förresten, ska försöka leta upp tråden om hur man på bästa sätt gör det. . är några repor på 3an så ska de va klart om ja minns rätt...
    jag har 9000cs och den har lika laddtryck på alla växlar utom 1:an då den inte kommer upp i mer än 1.0 bar sen spinner det...
    900ng har jag för mig moment begränsare? vet inte om det även kan programeras på de andra växlarna..? men om allt står bra till övrigt så efter en riktig "adaption" borde boxen lärt sig- och funka som den ska
    9-3 verII -04 175hk

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Ok, då ska jag ut och ta en ordentlig repa när ja går av mitt pass då.
    Får hoppas att laddet jämnar ut sig, har kört fullgas till 5k varv på 3an 6-7 gånger kanske, 4an 5an nån gång vardera. Men 3an verkar ju funka mest optimalt, då den peakar och sedan stabiliserar sig vid 0,8 bar. Får gasa ordentligt på 4an o 5an också då! Stiften kanske ska i först så ja inte adapterar för att sedan behöva göra om det i övermorron!

    Vet att den är begränsad 1an 2an så att den inte laddar fullt..
    Men det kan väl omöjligt sitta momentbegränsningar på 4an & 5an?
    Jaja, har ju inte testat fullspett på 5an, men fyran får ja varva ut senare då, 5an med om jag vågar
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  13. #13
    tjaa har samma känsla med min 900a ng 98a.... den ska enligt förra ägaren vara chippad av maptun... men den vandrar i ladd efter 3000 rpm.. väldigt störigt.. har öppet filter på den också utan värmeplå¨t kan d ha nåt me saken att göra om den suger varm luft..? skulle vara kul å hörta om du fick bort dina vandringar hur du gjorde?

    det känns som om i mitt fall iaf. att bilen liksom andas märkte d vid första fullgas acc på motorvägen när jag körde om polarn.. d e ju inget jämt drag liksom.. kommer å går hela vägen till 5- 6000 rpm.

    nån som vet va d beror på?

    mvh Walle
    900 2,3 Turbo -98a (Räsern)
    #7492
    9-5 2,3t -00a (Brukisen)
    http://www.garaget.org/?car=162011

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av _Walle_
    tjaa har samma känsla med min 900a ng 98a.... den ska enligt förra ägaren vara chippad av maptun... men den vandrar i ladd efter 3000 rpm.. väldigt störigt.. har öppet filter på den också utan värmeplå¨t kan d ha nåt me saken att göra om den suger varm luft..? skulle vara kul å hörta om du fick bort dina vandringar hur du gjorde?

    det känns som om i mitt fall iaf. att bilen liksom andas märkte d vid första fullgas acc på motorvägen när jag körde om polarn.. d e ju inget jämt drag liksom.. kommer å går hela vägen till 5- 6000 rpm.

    nån som vet va d beror på?

    mvh Walle
    Jag hade problemet innan jag bytta min MV, att det svajade i laddet, kändes som jag satt och pumpgasade. Vid 3000-3300 varv dock, sen var det borta. Hos mig hörde man också varvet höjas och sänkas just i det partioet, med fullgas. Jag löste det med ny MV.. men som sagt, eftersom den precis är ny verkar det som min behöver adaption. Finns en skitbra felsökning, tror den ligger i FAQ.. ska leta lite.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    hade liknande fel på min med svajande laddtryck, det blev bra efter jag rengjorde min magnetventil samt bytte tryckklockan.

    Hälsningar Karl

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Var ute igår natt o gasade.
    Körde 3an 4an 5an på fullgas från 2000-5500 varv, 4 gånger på varje växel. Nu ligger 3an precis som innan, drar fullt till 1 bar, sen stabilisear sig på 0,8. Fyran går till ~0,9-1 och stabiliserar sig på 0,8 och samma med femman. Var nog bara att vänja maskinen vid att turbon nu är tillbaka med ordentligt flås! Drar nu jämnt och fint över hela registret.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  17. #17
    okej tack för svaret ska ut å kika på pärlan senare ida.. en kolega på jobbet trodde map sensorn kunde va pajko.. vad e MV??

    på WG armen sitter d nån fjäder som ser hemsnickrad ut? är det för att höja laddet att den ska öppna senare??
    900 2,3 Turbo -98a (Räsern)
    #7492
    9-5 2,3t -00a (Brukisen)
    http://www.garaget.org/?car=162011

  18. #18
    ha kom på mig själv med MV måste ju va Magnetventilen haha stupid mee
    900 2,3 Turbo -98a (Räsern)
    #7492
    9-5 2,3t -00a (Brukisen)
    http://www.garaget.org/?car=162011

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 554
    Citat Ursprungligen postat av _Walle_
    okej tack för svaret ska ut å kika på pärlan senare ida.. en kolega på jobbet trodde map sensorn kunde va pajko.. vad e MV??

    på WG armen sitter d nån fjäder som ser hemsnickrad ut? är det för att höja laddet att den ska öppna senare??
    Hehe Magnetventil ja
    WG armen kan justeras för att öppnas senare, men rekomenderas inte med våra bilar.. Chippa istället för o skurva själv!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  20. #20
    hehe jo men det är förre ägaren som hade nån polare som chippade den sa han iaf.. men inte sätter väl maptun fjädrar på WG-armen?? ska ta å provtrycka alla slangar på jobbet sen å ta en titt på styrdonet å se om d står maptun på d eller nåt?
    900 2,3 Turbo -98a (Räsern)
    #7492
    9-5 2,3t -00a (Brukisen)
    http://www.garaget.org/?car=162011

Liknande ämnen

  1. lite tidigare laddtryck?
    Av nietusen cde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 13:08
  2. En lite fråga ang. Laddtryck?
    Av Daniel2,0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 20:23
  3. För lite laddtryck??
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •