Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteri dött efter långkörning med 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Pilgrimstad/Jämtland
    Inlägg
    55

    Batteri dött efter långkörning med 9-5

    Efter en långkörning mellan Östersund och Gotland t.o.r. så vägrade min 9-5 -02 (8000mil) att starta morgonen efter hemkomsten. Startade dock utan problem med ett annat batteri. Har satt batteriet på laddning nu, men det verkar ju lite skumt att det slutar fungera efter en långkörning, och ja generatorn laddar 14v så den verkar ok. Det enda som har funkat lite dåligt de sista dagarna är c-låset, jag har fått trycka flera gånger får att få den att låsa. Har också kört en GPS via cigg uttaget som jag inte gjort förut. Någon som har nån ide om det kan vara något annat än batteriet, annars får jag väl stoppa i ett extra batteri i bagaget och åka ett tag....

    / Hans
    Saab 9-3 SC Vector Active TTiD -08
    Saab 9-5 SC Vector -02 Nordic Steg1 *SÅLD*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Dålig kontakt på batteripolerna kan ge detta fenomen.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    förmodligen nåt diodfel i generatorn, du förbrukar aningen mer än generatorn laddar så rätt som det är så kommer du under gränsen och då är man strömlös.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Är batteriet dåligt och inte tar emot laddningen så kan du köra hur långt som helst utan att den laddar upp sig.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758

    Re: Batteri dött efter långkörning med 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Efter en långkörning mellan Östersund och Gotland t.o.r. så vägrade min 9-5 -02 (8000mil) att starta morgonen efter hemkomsten. Startade dock utan problem med ett annat batteri. Har satt batteriet på laddning nu, men det verkar ju lite skumt att det slutar fungera efter en långkörning, och ja generatorn laddar 14v så den verkar ok. Det enda som har funkat lite dåligt de sista dagarna är c-låset, jag har fått trycka flera gånger får att få den att låsa. Har också kört en GPS via cigg uttaget som jag inte gjort förut. Någon som har nån ide om det kan vara något annat än batteriet, annars får jag väl stoppa i ett extra batteri i bagaget och åka ett tag....

    / Hans
    Prova batteriet med en batteritestare (som mäter batteriets beteende last), du kan även mäta syravikten i cellerna om du kommer år dem, alla celler ska ge höga och likadana värden.

    Har du tillräckligt med vatten (syra) i batteriet? Om vattnet inte täcker plattorna så avlider batteriet snabbt, och kan mycket väl bete sig så. I praktiken brukar det inte gå att rädda ett batteri efter att man kört med för låg nivå.

    Om du är säker på att det inte är ett nivåproblem så kan det bero på att det ibland blir överledning i en cell, med resultat att cellen inte går att ladda och alltid är klent när man ska starta. Detta är ett mekaniskt problem, och det är bara byte som gäller i detta fall också, men i detta fall kanske du har garanti som täcker upp.

    Att permanent parallella ett dåligt batteri med ett bra är ingen bra idé alls... Det dåliga batteriet kan börja koka om du har otur (dvs har någon kortsluten cell).

    Men det kan ju vara ett rent elektriskt problem också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    som en parentes, kolla min tidigare tråd

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Fick aldrig reda på vad det berodde på dock...sedan den incidenten så har det aldrig uppkommit igen

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Batteri dött efter långkörning med 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hans69
    Efter en långkörning mellan Östersund och Gotland t.o.r. så vägrade min 9-5 -02 (8000mil) att starta morgonen efter hemkomsten. Startade dock utan problem med ett annat batteri. Har satt batteriet på laddning nu, men det verkar ju lite skumt att det slutar fungera efter en långkörning, och ja generatorn laddar 14v så den verkar ok. Det enda som har funkat lite dåligt de sista dagarna är c-låset, jag har fått trycka flera gånger får att få den att låsa. Har också kört en GPS via cigg uttaget som jag inte gjort förut. Någon som har nån ide om det kan vara något annat än batteriet, annars får jag väl stoppa i ett extra batteri i bagaget och åka ett tag....

    / Hans
    Byt batteri.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Dött batteri efter en natt!!
    Av Rickard Widén i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 20:27
  2. Dött batteri redan efter 3 år?
    Av jonaska i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 16:29
  3. Saab 9-5 2.0 -98 med dött batteri.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:52
  4. Batteri dött(?) Centrallås urfunktion(?)
    Av ShaddeN i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 19:21
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •