Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Läckande spolarvätskebehållare Saab 9k CSE

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137

    Läckande spolarvätskebehållare Saab 9k CSE

    Hejsan,

    Hmm, upptäckte idag att min spolarbehållare på min Saab 9000 CSE läcker.
    Hela behållaren rinner ut på typ 3 - 4 timmar.

    Jag kan se att den sitter i innerslärmen på höger sida.

    Vad är det troliga felet? Den har aldrig läckt förut.

    Kan det vara gummit mellan spolarpumpen och behållaren som gett upp tro?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    kanske spolarvätskeslangen som blivit dålig och spruckit?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 333
    Eller så är det backventilen som läcker.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Eller så är det backventilen som läcker.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    70
    Kan nästan lova att det är backventilen som är trasig bara för att den är så dj***a jobbig att byta. Bort med innerskärmen för att byta den..
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    200
    På min fars bil lossnade slangen till bakrutetorkaren hela tiden, det var lite tråkigt att ta ner inre hjulhuset ideligen, fick dra fast slangen med ett spännband till slut.
    //Toggan

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 785
    Lägger en slant på backventilen jag också men det är väl så dåliga odds att det bara blir pengarna tillbaka?

    Det har hänt att behållarna spruckit har jag hört men det går troligen 50 trasiga backventile på varje sprucken behållare, därav de dåliga oddsen.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    För övrigt så är det riktig pisskvalité på Saabs backventiler. Jag bytte en par tre backisar under några år innan jag slog till o köpte på Biltema. Efter det så är det tätt.

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    625
    Medlem#
    5772
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    För övrigt så är det riktig pisskvalité på Saabs backventiler. Jag bytte en par tre backisar under några år innan jag slog till o köpte på Biltema. Efter det så är det tätt.

    Mvh
    Ja jag har bytt tre på olika ställen på min og9-3a. Köpte på Saab men de verkar ha ändrat dem lite nu på de gamla är det ett litet hål under som det brukar kunna läcka ur, men det finns inte på de nya.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    305

    Läckande spolarvätskebehållare...

    Hej !.

    Ta bort passagerarsidans undre täckplåt - den ytterasta nedersta tredjedelen i plast så att säga. Sedan kan man underifrån titta in på behållaren med pump-motorer. För att få fullgod tillgång kan det dock vara lika bra att lossa plastinnerskärmen också.

    Efter att detta är gjort så finner man mest sannolikt en läckande backventil - kolla att det verkligen läcker därifrån, gör det det byt ventilen och har du flera ventiler - bakre torkare - så byt denna också. (På nyare 9000 är den bakre torkarens backventil dock flyttad till det högplacerade bromsljuset).

    Nu......om det inte är backventilen....så kan ett annat svagställe när bilen börjar få några år på nacken vara ett av de metallstag som "går in i" behållaren och sedan sitter skruvade i chassit - stödstag alltså. Just där dessa smiter in i en försänkning i behållaren kan det pysa ut lite - oftast i det bakre staget.

    Gör det det så kan man antingen svära i 2 timmar och försöka montera loss behållaren och ersätta med en ny.....eller så dränerar man ur spolarvätskan och torkar torrt runt metalstaget. Därefter tar man i ETAPPER och med fingret kleggar på Kemisk metall runt staget. Man arbetar alltså i flera etapper med härdning emellan så att man får en fin yta mot stag och plast.

    En vulgärare lösning men fungerar och väl sannolikt billigast.

    Kör sedan någon dag med omonterade plastsköldar så du slipper svära om det skulle upptäckas en läcka ånyo dagen efter.

    /Tomas 220 PS

    9000 CS 2.3 Turbo S - ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 CS 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil.HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

Liknande ämnen

  1. Byta spolarvätskebehållare 9000 -94
    Av SAAB_Markus i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 14:11
  2. Läckande saab 93
    Av StorStark i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 16:38
  3. Byta spolarvätskebehållare OG9-3
    Av Dwarfe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 21:20
  4. Spolarvätskebehållare 9000
    Av AeroSmith i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 16:38
  5. Läckande spolarvätskebehållare..
    Av anze i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •