Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: bygga ljud i 9-3án, lite frågor!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120

    bygga ljud i 9-3án, lite frågor!

    har nu under hösten tänkt o bygga mig lite ljud i bilen... (just nu är jag VÄLDIGT grön på detta med billjud, så ni får ursäkta om vissa frågor kan annses lite väl självklara!) har kollat runt lite och kommit fram till att jag nog skall köra JBL rakt igenom, och beställa detta från: http://digitalsounddirect.co.uk/shop/home.html. så jag undrar om det är någon som beställt något därifrån? samt hur funkar det med tull och sånt? får jag betala de om jag köper i från england? har pålaner på 2st 12" i bagagen, 3,5" i panelen fram, 5,25" eller 6,5" i dörrarna fram, och 6*9" bak vid hatthyllan. någon kunnig som tycker detta låter vettigt!? funderar på att köta ett 2kanals JBL steg och driva basarna med och kanske till en början driva framsystemet med orginal AS3 steget och den nya enheten som lämmnar 4*45W som jag hoppas räcker ett tag iaf... sedan undrar jag om tex 3,5" säljet styck eller i par på sidan jag länkade över?(undrar då även för 6*9m.m) sedan undrar jag om det är stor skillnad i ljudet på dom olika 6*9 dom säljer, finns ju några som är billigare än andra... så om det är någon som har invändningar eller liknande så är all nyttig info välkommen!

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Huruvida grejerna spelar bra vet jag inte, men jag tycker du skall satsa på 6,5" fram då det är original-storleken.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    jo, de va de jag satt o funderade på, vilket som vart orginal.. hade för mig att 5,25" vart orginal och att man kunde köpa adaptrar så man kunde ha 6,5"! men se så fel mnan kan ha ingen mer som har lite åsikter om detta jag tänkt bygga?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Säger som jag sagt X antal gånger förr hehe. KÖP ett 6,5" kit (bra) och montera fram. Köp ett 4 kanals steg tex och driv framhögtalarna på det och en sub i bagaget. Sen ang 6*9 bak så kan du väl ha kvar orginalarna om du bara vill ha lite rearfill.

    Vilka högtalare som är bra avgör du själv efter en provlyssning....dyrast är inte alltid bäst.

    Mvh
    Marcus Lind

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    jag har ju AS3 nu, och 6,5" i dörrarna fram... men är det någon som beställt från sidan innan? och borde inte 4*45W effekt räcka för att driva 3,5" och 6*9" till en början iaf? så man tar o köper ett 2 eller 4 kanals steg för o driva antingen bara 12órna i bagaget eller så både dom och 6,5" i dörrarna fram! samt skulle detta göra "stor" skillnad mot AS# orginalljudet?(om det nu går o svara på i förväg?)

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av _adam_
    jag har ju AS3 nu, och 6,5" i dörrarna fram... men är det någon som beställt från sidan innan? och borde inte 4*45W effekt räcka för att driva 3,5" och 6*9" till en början iaf? så man tar o köper ett 2 eller 4 kanals steg för o driva antingen bara 12órna i bagaget eller så både dom och 6,5" i dörrarna fram! samt skulle detta göra "stor" skillnad mot AS# orginalljudet?(om det nu går o svara på i förväg?)

    //adam
    Den lämnar inga 4*45 watt om du trodde det. Närmare 10 watt kanske... Köp ett 4 kanal och driv framsystemet (nya 6,5" inte as3...) och så bryggar du 2 kanaler till suben. Sen så låter du stereon ta hand om 6x9orna om du vill ha de kvar. 3,5" på brädan kan du skippa om du inte vill ersätta med annat dito...som i så fall ska kopplas via ett 3-vägs filter för att passa in med 6,5" och diskant

    Lycka till med valet...
    Marcus Lind

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Jag tycker att sätta in dubbla 12" i bagaget e lite overkill .. köp EN bra subb och gör en bra låda till den så skall du se att den kommer att räcka LÅNGT ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    så med andra ord så kan jag skippa mitt nuvarande AS3 steg iaf? köpa ett fyrkanals steg och ett tvåkanals? och bara driva 6*9" med min nya enhet? samt skippa dubbla 12ór, vilket jag nog är väldig sugen på... (lyssnade på en låda mee dubbla 12ór på BRL i trollhättan i onsdags, och blev nog rätt såld av all denna bas...) fortfarande ingen som köppt något av sidan eller hört posetiva/negativa saker om den?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    har inte köpt ngt därifrån .. inte kollat på den nu häller .. men e det billigt ?? .. har du kollat exv www.nardik.se .. har bra priser tycker jag .. eller gå in till ngn butik och snackat lite .. brukar ju alltid gå att göra fina "paketpriser" ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    vem orkar åka runt å spela dunka dunka så färgen på plåten nästan ramlar av...
    vill du ha ett BRA ljud så räcker EN 12" gott och väl, om man köper bra grejer.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    om du nu skulle "råka" bli en lite overkill så e de ju bara o sänka basen lite... och anngående sidan jag länkat till i första innlägget så är dom billiga, vet dock inte riktigt hur billiga dom är på allt.... men just JBL prylarna står sig mkt bra i pris där, om de nu inte är så att dom sälger högtalarna styckvis villket jag inte tror att dom gör, förrutom basarna...

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Nu har du redan fått en hel del svar om högtalare etc. Men jag tar och svarar på frågan om tull etc.

    Nej du behöver inte betala någon tull, eller extra moms för den delen. co.uk är som du kanske visste Storbritannien, som är med i EU. Dvs ingen tull.

    Jag råkar ha några (tre st) bra 12" liggandes, nya i kartong och ett nytt 4-kanals. Skicka PM om det verkar intressant så kan jag berätta mer


    Äsh, det är likabra att jag också skriver vad jag tycker om högtalarsetupen
    Personligen gillar jag att ha mycket ljud bakifrån, och då tänker jag inte på bas utan allt ljud. Tycker det blir mer harmoni då, sen så beror det ju mycket på vad för musik man lyssnar på. Nu ska man inte tolka det som att jag har 0 ljud fram och 100 bak, utan snarare 40% fram och 60% bak, tycker jag är en bra balans för just mitt tycke.

    Därför säger jag 6.5" kitsystem fram, och 6x9" bak (bra 6x9" dvs).

    En tolva tror jag också räcker, jag bygger med två, fast det är lite show, lite skryt, lite attityd: "Jag skall vara värst av mina kompisar" hehe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    ok, nu vet jag ju ännu lite till sjönt o höra att jag slipper tull på sakerna iaf! EXD jag kan hålla med om att de e gött med lite mer ljud bak, så den iden köper jag direkt... samt detta med att det räcker med en st 12á är jag nog rätt medveten om vid de här laget, men jag är nog lite som dig EXD, kommer nog bygga det av estetiska skäl altså lite show ingen här på forumet som har JBL i sin bil? så man kan få lite info om de e bra o lite krångel och så!?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    måste bara fråga om det är inte är NÅGON här på forumet som beställt från den sida jag har länk till i första inlägget? samt om någon vet vad frakt skulle kosta till sverige? all info om sidan är mycket välkommet! samt om man nu skall välja JBL eller Alpine?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av _adam_
    måste bara fråga om det är inte är NÅGON här på forumet som beställt från den sida jag har länk till i första inlägget? samt om någon vet vad frakt skulle kosta till sverige? all info om sidan är mycket välkommet! samt om man nu skall välja JBL eller Alpine?

    //adam
    Jbl eller Alpine? Volvo eller Saab? Päron eller äpple?

    Kan man få en bättre förklaring?? Hade nog ändå lagt min peng på Alpine
    Marcus Lind

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    hehehe, tänkte nog kanske nästan att de va så... men jag käner nog kanske mest för Alpine! men de är ingen som vet någon bra återförsäljare av Alpine?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av _adam_
    hehehe, tänkte nog kanske nästan att de va så... men jag käner nog kanske mest för Alpine! men de är ingen som vet någon bra återförsäljare av Alpine?

    //adam
    www.alpine.se ---> Återförsäljare
    Marcus Lind

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    oj, de va inte riktigt de jag menade, tänkte mer på någon mer bra hemsida som "marknadsför" Alpine... man jag hittade ljudshopen.com som har både JBL och Alpine... dom verkar även helt ok i pris! men ingen som vet någon mer bra sida?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  19. #19
    Eftersom att England är inom EUs gränser så är det fritt att skicka saker över/genom EU. Hade varit en annan sak om du hade köpt saker från ett land utanför EU.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    jo, de stämmer bra de. de värsta är de att dom inte har svarat på mitt mail än, dä jag undrade va frakten skulle gå på till sverige? har nu även börjat och kolla på pioneer lite smått, någon som har några posetiva/negativa erfarenheter om dom?

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

Liknande ämnen

  1. Downpipe, ljud, respons och lite andra frågor :)
    Av Jkswe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 22:51
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. lite ljud / ström frågor.
    Av werdexa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 08:32
  4. Bygga om bilen lite grann....
    Av Puttel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •