Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 3300 Mil!

  1. #1

    3300 Mil!

    Hej!

    Ska lämna in pärlan på service. 3300 mil har den gått och den servades vid 2000. Det finns ingen historik för vad som gjorts tidigare vilket är tråkigt.

    Förutom några garantigrejor så har jag inte en aning. Vad brukar trilskas på en 2002 Aero från 02 som gått dessa mil? Tänkte mig ett litet oljebyte men sen vet i fasen. Har automat dessutom.

    Anders

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Vad sägs om:

    - oljebyte automatlåda
    - uppgradering programvara i TCM (till automatlådan) till M/03
    - uppgradering vevhusventilation (om det inte är gjort)

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Ok, följdfrågan blir därför; Är detta sånt som SKA göras och därför ses som garantiarbete eller får jag själv stå för detta?

    Anders

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av ahogsell
    Ok, följdfrågan blir därför; Är detta sånt som SKA göras och därför ses som garantiarbete eller får jag själv stå för detta?

    Anders
    Hej,

    Uppgradering vevhusventilation och ny programvara till TCM skall anses som "garantijobb", eller åtminstone någonting som borde kvalificera för goodwill om garantin har gått ut.

    Oljebyte växellåda ser nog Saabverkstäderna som ett "petimeter"-uppdrag på en bil som gått 3300 mil. Själv är jag lagd åt "better safe than sorry"-hållet...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Men "KK" , är inte 3300 väl "tidigt" , trots som du säger att bättre vara på den säkra sidan ... Kollade på min olja 2ggr 2900mil/3300mil o den ser hur fin som helst ( ljusrosa ) .... elle
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Men "KK" , är inte 3300 väl "tidigt" , trots som du säger att bättre vara på den säkra sidan ... Kollade på min olja 2ggr 2900mil/3300mil o den ser hur fin som helst ( ljusrosa ) .... elle
    Beror på hur petig man är kanske... Min har gått 3750 mil nu, och jag börjar få "ångestliknande" symptom av vetskapen att växellådsoljan inte är bytt.

    Bytte på "svarten" i söndags...100 mil efter renovering...en stor tjock klump med spån på avtappningspluggen.. Känns skönt att det är ny MTF 0063 i den nu.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Uppgradering vevhusventilation och ny programvara till TCM skall anses som "garantijobb", eller åtminstone någonting som borde kvalificera för goodwill om garantin har gått ut.
    Uppgradering av vevhusventilation läste jag någonstans att SAAB gör "vid kundklagomål på oljeläckage vid...(kommer inte ihåg var)". Räcker det med att bara säga att man vill ha den bytt? Eller måste man påvisa oljeläckage?

    Jag skall se om jag hittar den tråden...

    EDIT>> Här är den tråden: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Räcker det med att bara säga att man vill ha den bytt? Eller måste man påvisa oljeläckage?
    Jag sa bara att jag ville ha den bytt. Faktum att det var den enda av tre åtgärder jag bad om som de faktiskt gjorde någonting åt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •