Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Budgetljudbygge

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Budgetljudbygge

    Är egentligen inte särskilt intresserad av ljud, men nu har jag faktiskt tänkt bygga något. (Mest för att jag tycker det är roligt att bygga )
    Jag har redan en head unit (Sony, 2V lågnivå, 4*50W som också har lite inbyggda filter). Jag var nere på Ljudia och dom föreslog några olika basar och slutsteg som landade på sammanlagt c:a 1500 kr. Dom tyckte att det räckte med en bas.
    Jag vill alltså inte lägga ut mycket pengar alls men ändå kunna spela lite bättre än helt orginal.
    Jag har tänkt använda SAABs original framsystem och bakhögtalare.
    Jag vill bygga lådan själv.

    Verkar det vettigt att handla på Ljudia eller skall man handla i någon billig nätbutik? i så fall, vad?
    Kommer det här att låta hyffsat eller är det lika bra att skita i det? bra förstår jag att det inte låter för dom här pengarna...
    Vad skall man bygga för låda?
    Bilen är en 9000cc och jag lyssnar mest på rock/hårdrock

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Viktigare me bra framsystem än bas/ar bak.. annars låter de bara skit iaf.

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Ok. jag har ett par lite bättre högtalare som sitter i vinterbilen. kan ju slänga över dom. Bör man ha ett slutsteg till framsystemet också?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Ok. jag har ett par lite bättre högtalare som sitter i vinterbilen. kan ju slänga över dom. Bör man ha ett slutsteg till framsystemet också?
    Jag tycker du bör ha slutsetg även till framsystemet, men beroende på vad du har för högtalare så går det även med inbyggda i nödfall, men ljudet blir klart bättre med slutsteg. Vill du inte köra med steg rekommenderar jag starkt att du filtrerar framsystemet med ett högpassfilter som skär de lägsta frekvenserna.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Ok. jag har ett par lite bättre högtalare som sitter i vinterbilen. kan ju slänga över dom. Bör man ha ett slutsteg till framsystemet också?
    Skaffa dej ett 4-kanaligt steg så driver du allt på det.kostar inte så mycke mera än ett 2-kanaligt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Ok. jag har ett par lite bättre högtalare som sitter i vinterbilen. kan ju slänga över dom. Bör man ha ett slutsteg till framsystemet också?
    Skaffa dej ett 4-kanaligt steg så driver du allt på det.kostar inte så mycke mera än ett 2-kanaligt.
    Okej. På ljudia kostar dom 1000 kr mer, men det kanske finns billigare?

    Jag caddade ihop en liten skiss av en låda:
    http://hem.passagen.se/cloud5/baslada1.jpg
    Kan man ha två portar till en bas?
    Måtten är 800*400*(400 nere 300 uppe ) med en 10'' i just nu.
    Är det vettigt? olika program säger rätt olika saker om vilken volym man bör ha. Denna får 112 liter.
    Är Ultimate ett prisvärt märke?
    12'' platinum för 699. Steg med 330W (bryggat) för 999

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Den stora frågan är ju igentligen hur mycke du KAN lägga ut på ditt billjud.?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Den stora frågan är ju igentligen hur mycke du KAN lägga ut på ditt billjud.?
    KAN lägga ut... Jag vill iaf inte lägga ut mer än 2000kr

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Ok. jag har ett par lite bättre högtalare som sitter i vinterbilen. kan ju slänga över dom. Bör man ha ett slutsteg till framsystemet också?
    Skaffa dej ett 4-kanaligt steg så driver du allt på det.kostar inte så mycke mera än ett 2-kanaligt.
    Okej. På ljudia kostar dom 1000 kr mer, men det kanske finns billigare?

    Jag caddade ihop en liten skiss av en låda:
    http://hem.passagen.se/cloud5/baslada1.jpg
    Kan man ha två portar till en bas?
    Måtten är 800*400*(400 nere 300 uppe ) med en 10'' i just nu.
    Är det vettigt? olika program säger rätt olika saker om vilken volym man bör ha. Denna får 112 liter.
    Är Ultimate ett prisvärt märke?
    12'' platinum för 699. Steg med 330W (bryggat) för 999
    Liten skiss.. Den bilden hade tagit mig 300 år att göra..

    Lite nyfiken men vad använde du för program m.m?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Oki. själv så tycker jag kanske att du ska lägga lite mer på ett steg än på din bas.basen kommer du förmodligen inte höra så stor skilnad på iaf. i den pris klassen.lite men inte så värst mycke.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    För 2000:- så skulle jag satsa på ett bra framsystem och ett par högtalare bak..

    Jag köpte ett beg GAS Alpha X4 steg (4*100w) samt 6.5" Kit med Bas+Diskant samt ett par 6*9or för 1440kr cirka..

    Tycker jag fick mycket för pengarna!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Weggen>> Pro Engineer Wildfire2 använder jag.

    Det blev att jag köpte basen (dom hade bara ett ex kvar), men väntar med steg tills jag bestämt mig. Kanske blir ett 4-kanals, så kan man väl köpa till 6*9or senare om man blir mer intresserad? För då kan man väl köra 6*9:or bak och framsystem på två kanaler och basen på två?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Ja du kan göra så, men jag skulle nog köra fram och bas på steget. bakhögtalare kan du köra på huvudenheten då de ej behöver spela lika högt som fram syst. Ej heller så behöver de lika mycke effekt som basen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Ja du kan göra så, men jag skulle nog köra fram och bas på steget. bakhögtalare kan du köra på huvudenheten då de ej behöver spela lika högt som fram syst. Ej heller så behöver de lika mycke effekt som basen.
    Okej. Skall man placera steget bak vid baslådan ändå? Blir ju ganska långa kablar till framsystemet? Är de lika känsliga som lågnivån m.a.p störningar från strömkablar?

    Men då blir det nog så att jag satsar på ett fyrkanalssteg. Kan man köpa steg begangat eller kan dom vara "sönderspelade"?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Nej högtalar kabel är inte så kännslig som lågnivå. Men kan du placera ditt steg framtill så gör det. inte så lång lågnivå eller högtalar kabel. utom den till basen.
    Nej jag tror inte det är så farligt med beg. steg..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •