Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kan nån vänlig själ förklara det där med urtrampningslager? NG900

  1. #1

    Kan nån vänlig själ förklara det där med urtrampningslager? NG900

    Ett tag efter att jag köpte min 900 -96 märkte jag ett rasselljud som infinner sig då jag kopplar, och som kanske även låter lite när man inte kopplar (låter mindre när man håller upp koppling med foten). Kloka gubbar på stcsforumet skrev i en tråd: urtrampningslagret.

    Som okunnig, kan nån förklara vad som är funktionen och vad som kommer hända om jag fortsätter ha ett dåligt sådant? Dvs lite tekniskt men ändå på lekmannamässig nivå så man hänger med

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skrivbordet i Västerås
    Inlägg
    25
    Hade en 900 Turbo typ....-87 kanske.
    Den gick urtrampningslagret på.
    Men det lät när man körde och slutade när man kopplade.
    Jag åkte till SAAB och frågade vad det var? Han sa det var urtrampningslagret som var dåligt.
    Jag frågade hur det kunde bli dåligt?
    För att inte växellådsoljan är bytt, sa han.
    Men det finns ingen service intervall för det sa jag.
    Nä just det, sa han. Därför går det sönder.

    Så nu byter jag alltid växellådsolja i mina bilar.
    "A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof
    is to underestimate the ingenuity of complete fools." Douglas Adams.
    Kör 9-3 Aero Nordic -01

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    hmm, vad urtrampningslagret har med oljan i v-lådan att göra vet jag inte, för det är inte ens nära!

    urtrampningslagret sitter på slavcylindern, så när du trampar ner kopplingen så går detta lager mot solfjädrarna på tryckpalttan. eftersom att tryckplattan snurrar så behövs ett lager som kan rulla. så är det kass bör du byta det innan det skär, annars kanske det blir en ännu dyrare historia!

    om du inte hängde med så får nån annan som e bättre på att förklara göra det!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Kopplinganordningen består av ett svänghjul, en lamell och en tryckplatta som även (och nedan) kallas solfjädern. Solfjädern trycker lamellen mot svänghjulet och tvingar på så sätt lamellen att snurra. I lamellens centrum sitter det en axel som leder kraften vidare till växellådan. När du trampar ner kopplingspedalen så trycks solfjädern bort från lamellen och bilen driver inte frammåt (eller bakåt...) MEN, Tryckplattan/solfjädern sitter skruvad i svänghjulet och den snurrar alltid lika fort som din varvräknare säger att motorn gör, För att inte grejorna ska gå sönder så sitter det då ett urtrampningslager på den hävarm som pressar på solfjädern och om urtrampningslagret pajar så kommer det också att snurra vilket inte är bra eller lämpligt på något sätt.

    Hängde du med...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    fick också sackt till mig av alla + saab att det var mitt urtrampningslager som var kast och att dom skulle ha nästn 6000kr för att byta och då fick jag en ny lamell.

    Dock är min en 96a och där behöver man plocka ner lådan för att byta.
    På tidigare modeller är det mycket lättare.

    Dock gick kopplingen och förra ägeren bytade både kopplinen och urtrampningslagret för 1500kr.

    Dock kvar stod problemet så jag körde till en lite kunnigare per son (alltså kunigare en saab om saab).

    Han konstaterade på mindre ne 5 secunder att det inte var urtrampningslagret som alla anndra hadde sackt utan att det är själva växel lådan som är kass.

    Gör så här.
    Sätt dig i bilen starta bilen.
    Tryck ner kopplingen.
    Låter det när bilen står stilla och du trycker ner kopplingen så är det ur trampningslagret.
    Låter det inte när du står stilla och kopplar men när du kör och kopplar så är det växel lådan som är kass. Eller i alla fall ett lager eller liknande i den.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skrivbordet i Västerås
    Inlägg
    25
    Ursäkta....
    Det var utgående lager från växellådan som var dåligt på min bil. Inte urtrampningslagret.
    My bad
    "A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof
    is to underestimate the ingenuity of complete fools." Douglas Adams.
    Kör 9-3 Aero Nordic -01

  7. #7
    ja det är ju när den står still också.. Men alltså okej ponera det är kass.. Kan det "tugga sönder" både koppling och växellåda om det havererar? Det låter nämligen inte sådär jättemkt som det är nu.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av mrlowalowa
    ja det är ju när den står still också.. Men alltså okej ponera det är kass.. Kan det "tugga sönder" både koppling och växellåda om det havererar? Det låter nämligen inte sådär jättemkt som det är nu.
    Ja, i alla fall kopplingen för att svara på ett enkelt och rakt sätt. Frågan är bara hur lång tid det tar innan det händer, det kan gå relativt fort eller det kan ta ett jävla tag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 10:11
  2. Viggenkoppling på ng900 = vilket urtrampningslager?
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 12:42
  3. Vad behövs för att få ban-vänlig bil?? ng900
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •