Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ställa in däckstorlek i tech2?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251

    Ställa in däckstorlek i tech2?

    Har för mig att det finns någon sån funktion, hur funkar det?

    Jag ska byta från 16 till 18" nu.

    Problemet är att jag kommer köra på för små däck, då det sitter 225/35 nu, vilket jag ska ändra när dom här däcken är slut.

    Iaf, nu kommer väl milen ticka på fortare än verkligheten, och bränsleförbrukningen i sid kommer också blir lite knepig?


    Går det göra något åt detta alls?

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Nja, Milantalet kommer ju inte ticka på fortare...

    Men åk du inte till Saab och ändra det hela till just det du har på bilen så löser det sig ju.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Ställa in däckstorlek i tech2?

    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Har för mig att det finns någon sån funktion, hur funkar det?

    Jag ska byta från 16 till 18" nu.

    Problemet är att jag kommer köra på för små däck, då det sitter 225/35 nu, vilket jag ska ändra när dom här däcken är slut.

    Iaf, nu kommer väl milen ticka på fortare än verkligheten, och bränsleförbrukningen i sid kommer också blir lite knepig?


    Går det göra något åt detta alls?

    Tack på förhand
    Ja man kan fixa detta med en Tech2 Finns fasta värden som skall passa de olika standardmonterade däcken. I ditt fall får du nog välja Michelin 225/45R17" med tech2.

    Sedan kan man skriva in rullomkretsen på däcket men det är inte hundraprocentigt har jag märkt.

    Ja går hastighetsmätaren fel gör även kilometermätaren det!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Ok, blir väl till att ändra till 225/45-17. Min huvudräkning funkar inte just nu, men säger du att det är det närmsta värdet jag kommer passande mina däck så kör jag på det

    Tack för hjälpen!

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Ok, blir väl till att ändra till 225/45-17. Min huvudräkning funkar inte just nu, men säger du att det är det närmsta värdet jag kommer passande mina däck så kör jag på det

    Tack för hjälpen!
    Nop det är inte det närmsta värdet som du kan komma.
    Men det är det högsta fasta värdet som går att få på M00.

    Har du möjlighet att prova dig fram och testa med en gps eller likn så kan du ju skriva in rullomkretsen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Ah, ja det vore det bästa, om man bara fick tag på en gps

    Vore det dumt att bara skriva in rullomkretsen och sen köra på det?
    Blir det värre än ställa in den på 225/45-17?

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Ah, ja det vore det bästa, om man bara fick tag på en gps

    Vore det dumt att bara skriva in rullomkretsen och sen köra på det?
    Blir det värre än ställa in den på 225/45-17?
    Ja det kan bli värre!
    Jag ställde in min rullomkrets efter mina 235/35R19" Efter det körde jag jämt med alla långtradare när min mätare visade 110km/h

    Provade med GPS efter att jag valt 225/45 michelin och det diffade 0,5km/h mellan 50km/h och 150km/h

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    En sak bara när ni väljer däck är att det inte får skilja för mycket i rull omkrets mot dom däck som ska sitta standard.
    När man ändrar däck storlek och profil m.m. så ändras inte hastigheten så jätte mycket.
    Detta förutsätter att du har satt på inom dom lagstadgade ramar som finns på hur mycket ett däck får skilja från dom som ska sitta på.
    I hastighet så handlar detta om max 10 km/h.
    Och när man kör saab så har man ju redan en exakt mätare från början och sen efter däck bytet kör man ju mer som alla andra med glädje mätare.
    Det är vad jag har märkt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    En sak bara när ni väljer däck är att det inte får skilja för mycket i rull omkrets mot dom däck som ska sitta standard.
    När man ändrar däck storlek och profil m.m. så ändras inte hastigheten så jätte mycket.
    Detta förutsätter att du har satt på inom dom lagstadgade ramar som finns på hur mycket ett däck får skilja från dom som ska sitta på.
    I hastighet så handlar detta om max 10 km/h.
    Och när man kör saab så har man ju redan en exakt mätare från början och sen efter däck bytet kör man ju mer som alla andra med glädje mätare.
    Det är vad jag har märkt.
    Den "lagen" om 5% kan man bortse från i detta fallet då bilen är helbilsgodkänd. Då får man inte byta dimension överhuvudtaget!

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    En sak bara när ni väljer däck är att det inte får skilja för mycket i rull omkrets mot dom däck som ska sitta standard.
    När man ändrar däck storlek och profil m.m. så ändras inte hastigheten så jätte mycket.
    Detta förutsätter att du har satt på inom dom lagstadgade ramar som finns på hur mycket ett däck får skilja från dom som ska sitta på.
    I hastighet så handlar detta om max 10 km/h.
    Och när man kör saab så har man ju redan en exakt mätare från början och sen efter däck bytet kör man ju mer som alla andra med glädje mätare.
    Det är vad jag har märkt.
    Den "lagen" om 5% kan man bortse från i detta fallet då bilen är helbilsgodkänd. Då får man inte byta dimension överhuvudtaget!
    Jodå, det får man visst det..

    Saxat från www.bilprovningen.se (under frågor o svar)

    EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
    Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
    Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:
    - Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
    - Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    - Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
    - Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

    Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Kan ju säga att det är en sak som man kan säga med modifikation.
    man får inte ha mindre men större brukar aldrig vara några problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Tja!

    Hoppas du är nöjd med köpet å att det andra löser sig...

    M.v.h. Andreas J.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Självklart är jag nöjd med köpet!

    Är lite orolig för att milen kommer ticka på en aning fortare med dom mindre däcken, men jag ska nog hitta ett bättre värde i Tech2'an så skiljer det nog inte så farligt.

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Det där förvånar mig att det står så på SBP

    Tom enligt Saab så är det olagligt att köra med större fälgar än vad bilen är typad med.
    Tex får man enligt dem inte köra med 17" på en 9-3 före M01 om det inte är en sport eller viggen!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    225/45-17 är samma storlek som 195/65-15 exakt samma bara att fälgen är större
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Så här står det på http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

    "Alternativa dimensioner
    En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

    Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
    - är typgodkända,
    - uppfyller kraven på belastningsförmåga,
    - uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
    - är av samma typ.

    Dessutom skall däck och fälg
    - ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
    - ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
    - ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
    - täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

    En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."


    Min hastighetsmätare visar för mycket med originaldimension.
    Nu med 19" 235/35 visar den nära verklig hastighet och sträcka.
    Och JO om man byter till hjul med mindre rullomkrets så kommer hastighetsmätaren att visa för mycket och milen kommer att ticka fortare.

    /Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det där förvånar mig att det står så på SBP

    Tom enligt Saab så är det olagligt att köra med större fälgar än vad bilen är typad med.
    Tex får man enligt dem inte köra med 17" på en 9-3 före M01 om det inte är en sport eller viggen!
    Den du har pratat med på Saab har fel.
    Saab 9-3 Aero 2002

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av xaphoz
    Ok, blir väl till att ändra till 225/45-17. Min huvudräkning funkar inte just nu, men säger du att det är det närmsta värdet jag kommer passande mina däck så kör jag på det

    Tack för hjälpen!
    mellan 225/45 17 och 225/35 18 skiljer det 2cm i diameter. Ger en hel del skillnad i rullomkrets. (6cm)
    om man räknar med att man kör med inställningen för miche 17" blir skillnaden på 1500 mil bara 47,4 mil datorn kommer tro du kört 1500 mil medan du i själva verket kört 1453,6mil. kan tyckas obetydligt, men på 10 år blir det 474 mil mer på mätaren än med rätt värden.
    detta trots en liten skillnad på 2 cm i diameter. Så var noga med beräkningarna. och välj absolut närmata rullomkrets som går att få i tech 2:an på de däck som finns i datorn. Tumstorleken på hjulet har liten betydelse, kanske finns det ett 15" eller 16" som stämmer bättre i rullomkrets.
    vad gäller rullomkretsen så kan man ju räkna ut den på det befintliga däcket och gå bakvägen för att hitta närmast lämpliga däck som finns i tech 2, vilket iof skulle kunna vara just 225/45 17. varför just michelin fattar jag inte, men men ok.

    det borde finns ett bättre mått att välja även i tech 2. men å andra sidan kanske inte det är med från början med den typen av däckstorlekar, och kanske de inte går att uppdatera heller.

    Vad som felar med rullomkrets och att det inte skulle funka 100 procenting begriper jag inte, men det är väll programmering som felar här med. LOL.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    fel o fel

    Citat Ursprungligen postat av Magitek
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det där förvånar mig att det står så på SBP

    Tom enligt Saab så är det olagligt att köra med större fälgar än vad bilen är typad med.
    Tex får man enligt dem inte köra med 17" på en 9-3 före M01 om det inte är en sport eller viggen!
    Den du har pratat med på Saab har fel.

    OM bilen inefattas av helbilsgodkännande, EU-regler vilket gäller för de flesta bilar från årsmodell -96 även tidigare, får man inte ens byta dimension från annat än det som står i reggpappren, före detta helbilsgodkännande, kan man byta till vilka dimensioner man vill inom de villkor som tråden beskriver ang belastningsförmåga osv. Att man skulle få byta på helbilsgodkännda bilar som inte har alternativ inskrivet i reggpappren, är uteslutet. Vill de på besiktningen eller Polisen vara tjuriga så kommer de kräva byte av däck eller omtypning. Då kan man från tillverkaren få uppgifter på vilka dimensioner som kan komma att gälla för en omtypning.

    Det står 2 st fina lexus årsmodelll -03 i en ort nära mig. De buskörde i stan som bara f..n. polisen fick aldrig tag på dem när de buskörde, men en dag gjordes en flygande kontroll, vilket sluta med varsin spansk flagga och att bilarna skulle kontrollbesiktigas. Detta innebar att bilarna skulle återställas till ursprungligt skick, vilket skulle kosta inte bara tusenlappar utan i runda slängar kanske 100.000kr inkl alla kostnader för kontroll och besiktning, detta per bil. inte kul när man stylat om bilen för kanske 150.000kr. Så i princip kan man inte byta ut en pryl på sin bil om myndigheterna sätter sig på tvären och använder reglerna fullt ut.
    Självklart kan man använda originaldelar, men det är dock det enda.
    På en SAAB av nyare modell kan man inte hänga på saabs viggenpaket på en snikmodell det blir inte godkännt. Nu vet jag att flera gjort detta och passerat bilprovningen flertalet gånger, detta är inte likställt med att det är godkännt. De har brara haft tur att råka ut för snälla besiktningsgubbar.
    Men givetvis så kan vissa saker vara godkännda i biltillverkarens uppgifter som finns som tillbehör. Men det måste ch har man skyldighet att kontrollera själv, annars kan det sluta med böter och en massa kostnader, vilket är mkt ovanligt, men ändå en risk man då tar.

    Styla på men kolla vad som verkligen gäller.
    För några år sedan var det prat om just däckdimensioner, och det klargjordes tydligt i press o media vad som gällde, stog det inte i reggpappren så fick man nöja sig med den dimensionen på fälg som stog i pappret, valmöjligheten sträckte sig sedan till + - 5% på däckets dimension för övrigt. vilket betyder att har man ett 200/50-15 kan man gå ner till 190/55-15 eller upp till 210/45-15, Eftern den debatten var det många fabrikanter som ändrade i sina papper vilka dimensioner som gäller för bilen och detta gjorde det betydligt generösare för ägaren att byta fälg o däck.

    burn out keep on driving...

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Reglerna gjordes om förra året vill jag minnas. Det är inte lika hårt på hjuldimension längre...

    Nån annan sitter säkert på en länk om detta...
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

Liknande ämnen

  1. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  2. Däckdimension för bättre komfort OG9-5
    Av 1,1i i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 12:39
  3. Däckstorlek ?
    Av -= Marcus =- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 13:31
  4. Vad kan man ställa om med Tech2? (NG900)
    Av znorc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •