Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Råd vid bilköp..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82

    Råd vid bilköp..

    Ska i morgon kolla på en 9-5 2,3/170hk-99 combi, gått 13500 mil. Den är importerad och ska enligt säljaren ha komplett service m.m och han garanterar milen?!? Förutom pappersbiten, vad ska jag titta på och vara extra observant på?
    Den ska vara AERO utrustad, fanns 170hk med AERO utrustning från fabrik? Vad innebär AERO utrustad?
    Länk till bilen: http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2069067
    Jag har fått ett skapligt pris på den och jag vill absolut ha 9-5 combi nu.... varit utan bil en månad sedan min 900:a brann upp, jävla ligister som har för lite att göra....
    Mvh Sonny
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  2. #2
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Aero-utrustad skulle till exempel innebära att den har dess kjolpaket och fälgar monterat.. men på bilderna finns inget av det så han ljuger / vet inte vad han talar om.
    Tror inte man kunde beställa Aero-utrustning från fabrik, det närmaste du kan komma är Sport Edition som har Aero-kjolpaket.
    Antisladdsystem fanns inte på tidiga 9-5'or och nån spoiler bak ser jag inte heller.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Dyrt samt att han inte vet vad han pratar om. Det är inte ens en Aero lookalike.

    Bara för att serviceboken är komplett så är det inte säkert att servicarna är gjorda med rätt intervall m.a.p mil och tid

    Seriöst med en hotmailadress

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd treards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn/Sandarne
    Inlägg
    291
    Medlem#
    3779
    Ja men 2,3 har ju Aeron så det är kanske det han talar om

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    man ser ju på bilderna att det nte står aero vid skärmblinkersen....hahahah

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Jag vill inte köpa den för att det skulle vara en Wannabe AERO, men priset är ca:10k lägre än den billigaste med motsvarande utrustning, dvs skinn inredning och att det är en 2,3:a som borde vara lite småkul att trimma:-)
    Bortse gärna från AERO, men det jag vill veta är vad jag ska hålla koll på innan jag skriver under, tex hur ser jag om bilen är oilsludge problem, andra specifika fel på modellen.
    Självfallet kollar jag service innan.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Då rekommenderar jag en knapp märkt SÖK http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Prova med "oilsludge", "köpa 9-5" eller "problem 9-5"

    Olisludgebibel har du här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    En 2,3t/185 som kom M-01 är ett bättre utgångsläge för trimm. Skall du köra ett steg1 kan du lika gärna ta en 2,0t/150 att börja med.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Då rekommenderar jag en knapp märkt SÖK http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Prova med "oilsludge", "köpa 9-5" eller "problem 9-5"

    Olisludgebibel har du här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    En 2,3t/185 som kom M-01 är ett bättre utgångsläge för trimm. Skall du köra ett steg1 kan du lika gärna ta en 2,0t/150 att börja med.

    /Fred
    Varför skulle inte en 2,3-99:a funka om man vill trimma lite? Jag hade en cse-95:a med 2,3 motorn och var himla nöjd med den, skaffade en 900 sen, inte en bil jag blev riktigt vän med, motormässigt. Därför vill jag ha en 2,3 nu, och ekonomin räcker inte till en 01:a
    Nähej, nu kommer min skjuts som ska köra mig till Malmö, hoppas bara bilen är värd att satsa på.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Därför

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... d+ventiler

    Om du har kört tex en Nordic 9-5 2,0t st1 vs 2,3t st1 så märker du att det inte är så stor skillnad

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Såja, nu har jag i varje fall köpt bilen..... är inte riktigt säker på om firman kan klassas som den mest seriösa, men bilen var kanonfin i skicket, inredningen var i superkondition med mörktskinn, inbyggd barnstol bak hmmmm... undrar om det är en pik till mig som inte ännu skaffat kotte, värme i baksätet, två zonsacc, träpanel, cd-vxl m.m.
    MEN som sagt och som kommenterats tidigare, ingen spoiler, 16" fälgar med urkassa däck och vibrationer. Antar att bilen är chippad, för den går som en skållad råtta, OCH tyvärr är agget inte så vidare värst kondition, blåryker när jag startar och ryker mer än normalt vid körning, en snabbkoll i insuget visade att turbon förmodligen läcker olja, en koll på axelglappet bekräftade det och självfallet talade jag om detta, samt att jag påpekade att kissemissen tar stryk av oljeröken, fick ner priset skamligt lågt att det kan vara värt ett motorbyte om det är så, så jag är nöjd (däck som jag får slänga på själv fick jag med). Bilen gick på 0,78 med 120 på farthållaren hem, helt ok tycker jag, min 900:a drog dryga decilitern mer under samma förhållanden. Superkomfort är förnamnet!
    Nu ska ett nytt/beg agg in och sen blir det strax en tur till Holland, bara hoppas på allt fungerar.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

Liknande ämnen

  1. Bilköp Ng 900 2,0T
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 22:55
  2. bilköp ng 900...
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •