Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har jag tänkt rätt? (Ljud byggare se hit)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Har jag tänkt rätt? (Ljud byggare se hit)

    Har precis börjat med mitt nya ljud bygge, men vill bara kolla så jag tänkt rätt. Har gjort som på ritningen, men undrar nu om jag inte behöver ha säkring på kabeln mellan batteri 2 och konding, eller mellan kondingen och stegen?

    Ritning:http: //www.megaupload.com/se/?d=W4O0DUBG
    (skriv in bokstäverna som står när ni kommer in på sidan så får ni bilden till er sen)

    Ser ni nått annat fel så säg gärna till!

    /mikel

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Jo, i mitt huvud så vore det bäst att ha en säkring mellan Optima1 och kondensatorn.

    För övrigt ser det riktigt ut tycker jag...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    oki, men det ska alltså inte va någon mellan kondingen och stegen då?
    då klarar jag mig på att sätta dit en extra mellan det bakre batteriet och kondingen, tack.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    oki, men det ska alltså inte va någon mellan kondingen och stegen då?
    då klarar jag mig på att sätta dit en extra mellan det bakre batteriet och kondingen, tack.
    Jo. iofs...

    Det vore väl bra med en säkring efter kondingen... Vet inte hur länge den sparar strömmen. Kan kanske bli otrevligt om det skulle bli kortis mellan steget och kondingen också, även om säkringen till batteriet går.

    Är det nära mellan batteriet och kondingen? isf så kan du kanske skippa den säkringen och köra mellan kondingen och steget istället...

    Ingen expert direkt utan vi spekulerar lite så får vi se..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    mellan batteriet och kondingen är det bara ca 20-40cm så det borde la inte behövas. Men stegen är ju avsäkrade redan, men vissa säger att man ändå borde ha säkring där, och vissa inte. det kommer ju gå 2 separata ström kablar från kondingen till varsit steg på 16mm.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    mellan batteriet och kondingen är det bara ca 20-40cm så det borde la inte behövas. Men stegen är ju avsäkrade redan, men vissa säger att man ändå borde ha säkring där, och vissa inte. det kommer ju gå 2 separata ström kablar från kondingen till varsit steg på 16mm.
    Ah. Jag fattar.

    Tycker inte det borde kunna hända nått på den korta biten mellan kondingen och batteriet i så fall. Så strunta du i någon säkring där.

    Grejjen är ju att ha någonting som stoppar OM det skulle bli kortis bak vid stegen eller någonstans på vägen.

    Stegens interna säkring stänger ju bara av strömmen i stegen, men inte om någon kabel blir skadad på vägen, eller om det blir kortslutning vid anslutningarna på steget.

    Du får göra någon slags riskanalys av det där.

    Är du väldigt noggrann hur du kopplar osv så kanske du kan skippa säkring helt.

    Men skulle det väl bli någon kortslutning så blir det ju väldigt otrevligt.

    Ultimabatteri + kondensator + grova strömkablar + kortslutning = Väldigt "spännande" reaktioner.

    Vet faktiskt inte hur jag ska råda dig.

    Personligen skulle jag nog i försökt fått in säkringar i kretsen, men så är jag kanske lite feg vad gällande sånt också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej.
    Du ska ha en säkring vid batteriet och så fort du byter storlek på kaben.
    Tittar man på SASCA regler så räknar man kondingen som en stor dyr säkring.
    Men om du byter kabel storlek vid kondingen så ska du ha säkringar där.
    Lycka till!
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Jag har 22mm från första till andra batteriet, och vidare till kondingen. med en säkring direkt efter det första batteriet och en direkt innan det andra med reläet i mitten. Sen har jag 16mm från det andra till stegen, men då sätter jag en säkring på dom båda kablarna till steget så nära kondingen som möjligt då så e jag säker där. 4 säkringar e ju bättre än 0. hehe.

    tack för tippsen.

    /mikel

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:37
  2. anlita byggare och städare
    Av Yamaha i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 08:43
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 08:48
  4. Har tänkt att lacka mina lister?
    Av bluetaily i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-12, 21:58
  5. Bättre strippentider> jag har tänkt!!!
    Av MattA i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •